על רקע המחסור בחיטה בעולם, השנה היא שנת שיא באיכות החיטה המקומית אבל למרות שמחיר החיטה מזנק על רקע המחסור - כל היבול המקומי יופנה כמזון לבעלי חיים. הסיבה: השנה היא שנת שמיטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השנה היתה שנה ברוכה לחיטה הודות לחורף שהיה גשום בנגב וכמות היבול עומדת על 120 אלף טון לשנה. היבול המקומי מהווה רק 12% מתצרוכת החיטה של ישראל, כאשר היתרה מיובאת מחו"ל, מתוכה 50% הגיע - עד המלחמה - מרוסיה ומאוקראינה.
1 צפייה בגלריה
שדה חיטה ב רוסיה מלחמה עם אוקראינה
שדה חיטה ב רוסיה מלחמה עם אוקראינה
שדה חיטה
(צילום: AP)
אולם, דווקא השנה, כאשר יש מחסור עולמי בגלל המלחמה ומחיר החיטה מזנק, בגלל שנת השמיטה החיטה הישראלית לא תהיה בשימוש טחנות הקמח, אלא תועבר למחסני חירום ועם חידוש המלאי תופנה להזנת עופות.
דיוויד לוי, מנכ"ל ארגון עובדי הפלחה אמר: "חבל שבגלל שנת שמיטה החיטה, שהשנה היא באיכות מעולה, תופנה למזון לבעלי חיים, בעיקר לעופות, ולא לייצור קמח".
בשבוע שעבר החלה עונת הקציר - תשעה חודשים לאחר זריעת החיטה. מורן פרייבך, דור שני בקיבוץ נחל עוז, על גבול רצועת עזה, האחראי על גידול החיטה (4,500 דונם) וגידולי שדה אמר לממון ול-ynet כי ביישובי הנגב, בעיקר בעוטף עזה, שמגדלים את רוב החיטה במדינה, הקדימו במספר ימים את הקציר.
"עבדנו במלוא המרץ מסביב לשעון כדי לסיים עד יום ירושלים, מחשש שהאירוע יגרור בלוני תבערה מעזה שיציתו את השדות וישמידו את החיטה. ב'שומר החומות' נשרפו מאות דונמים של חיטה ועד עכשיו עוד לא קיבלנו פיצוי ממס רכוש", טען פרייבך.

גשמי ברכה

לדבריו, הנגב המערבי הוא אסם החיטה של ישראל, והודות ל"גשמי ברכה בעיתם" נקצר יבול שיא.
יש לציין, כי מחירי החיטה בשיא בשל המחסור העולמי ומחירם זינק ב-49% מתחילת השנה. מחיר החיטה בישראל תואם, לפי מדיניות הממשלה, את מחיר החיטה שנקבע בבורסה בקנזס. למרות שהשנה היא שנת שמיטה המחיר גבוה מהממוצע ולכן השנה תהיה רווחית עבור מגדלי החיטה הישראלים.

רחפנים בשדות

יבואני החיטה לישראל, ביניהם טחנות הקמח, מחויבים על ידי הממשלה לרכוש אחוז מסוים מהחיטה המקומית כדי לשמר את גידול החיטה בישראל.
שר החקלאות עודד פורר אמר כי החקלאים הישראלים "מפגרים" בטכנולוגיה ובמיכון, ולכן התפוקה שלהם נמוכה מזו שבארצות המערב. פרייבך: "זו אמירה אומללה שאין בבסיסה כלום. מי שאמר אותה לא מבין בחלקאות. אני מזמין את השר לראות את הרחפן שאנחנו מפעילים מעל השדות, את המחשוב המתקדם להשקיה, את הגלאים באדמה למדידת כמות המים שזמינה לשורש. עכשיו נמצא בפיתוח גם טרקטור אוטונומי. הטכנולוגיה של החקלאות בישראל היא מהמתקדמות בעולם.
"אני עבדתי 21 שנה בחברות זרעים מחוץ לקיבוץ, וחזרתי לגידולי שדה כי הבנתי שמדינה חייבת לדעת להאכיל את תושביה. אם נהיה תלוים רק ביבוא ומסיבות גיאופוליטיות ננותק מתעבורה ימית ואווירית, נרעב ללחם".
למה לא להגדיל את יבולי החיטה לאור המצב? "המדינה תצטרך בשביל זה להגדיל מכסות המים ושטחים".
מדינת ישראל מחזיקה מחסני חירום למוצרי יסוד, ביניהם חיטה וגרעינים למזון לבעלי חיים, שמספיקים לחודשיים-שלושה, והציפייה כי יוגדלו בעקבות התחזיות למחסור מזון עולמי.