אוצר המיליארדים של ליברמן

שר האוצר מחזיק קרוב לחזהו אוצר בלום - 65 מיליארדי שקלים - שנגבו בשנה האחרונה על מיסוי נדל"ן • לרוני מזרחי יש כמה טיפים עבורו כיצד לבצע "השקעה נכונה" • דעה

אביגדור ליברמן. "לקראת ראש השנה אנו מביאים בשורה", צילום: אורן בן חקון

שפשפתי את עיניי בתדהמה ופתחתי את אוזניי שוב ושוב כלא מאמין כשהאזנתי לשר האוצר אביגדור ליברמן מתראיין אחד מערוצי הטלוויזיה ומבטיח שבקרוב, אבל ממש בקרוב, יוציא תכנית חירום שתמתן סוף סוף את עליות המחירים בכשלושה עד חמישה אחוזים "בלבד" במהלך השנה הקרובה.   

האמת? הייתי בטוח לרגע שמדובר בשידור חוזר מוקלט של מסיבת העיתונאים עם שר האוצר שהתקיימה אשתקד, ובה הבטיח הבטחה זהה לחלוטין. לעצור את דהירת מחירי הדיור לרמה של שלושה עד חמישה אחוזים, להגדיל את ההיצע ולמנף התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ.

השנה האחרונה, מה לעשות, הייתה לא רק כישלון חרוץ של ליברמן, אלא אחת השנים הגרועות ביותר, אם לא הגרועה אי פעם, של ענף הנדל"ן בכלל ושל שוק הדיור בפרט. העובדה שמחירי הדיור נסקו בשיעור של 16.3 אחוזים לא הייתה "מכת ברק משמיים", אלא פרי הבאושים של החלטות שגויות בעליל.

ליברמן, אבל לא רק הוא, גם שר השיכון אלקין, עשו טעות אסטרטגית קשה ביותר, כשבמקום לטפל באופן ממוקד בהגדלת ההיצע ולהעניק למשימה זו עדיפות עליונה, התרכזו בניסיונות נואשים להקטין את הביקושים, בין היתר על ידי הטלת מיסוי מיותר.

נכון להיום, ובניגוד גמור להצהרות של ליברמן, אלקין ושות', היצע הדיור מדולדל ביותר, ובמיוחד באזור הביקוש, ועומד על כ-12-15 אלף דירות בלבד העומדות על תילן. הנתונים והמספרים הם נוקבים, שיווק קרקע של 100 אלף יחידות דיור הינו רחוק מאוד מהמציאות, גם משום שבפועל חלק מיחידות אלו אינן זמינות וגם משום שממילא ייקח עוד 5-6 שנים לפחות עד שהדירות יעמדו על תילן.

ליברמן מחזיק כעת קרוב לחזהו אוצר בלום, 65 מיליארדי שקלים שאותם גבה משרדו במהלך השנה האחרונה רק על מיסוי נדל"ן. מדובר בסכום עתק שליברמן יכול וחייב להשקיע באופן ישיר( !) בפתרון משבר הדיור.

את הכסף הזה, שאיננו רכושו הפרטי של ליברמן או של פקידי האוצר, צריך להשקיע בראש וראשונה בהגדלה דרמטית ומיידית של ההיצע. הגדלה זו, גדולה ככל שתהיה, לא תעניק אמנם מענה מיידי למחסור בדיור, אבל היא בהחלט עשויה לצנן בהדרגה את השוק ולהעניק לו כיוון אסטרטגי חיובי.

להלן מספר טיפים ליברמן:

• טיפ ראשון: להוציא את שיווק הקרקע מידי רמ"י, לשנות את שיטת המכרזים לפיה ההצעה היקרה זוכה, ולקצר משמעותית את תהליך הביורוקרטיה של מתן ההיתרים. מדינת ישראל, לפרוטוקול, zקוקה במהלך השנים הקרובות, וגם בהמשך, ללפחות 120 אלף יחידות דיור שישווקו מידי שנה, זאת גם בשל המחסור הכבד בהיצע וגם צפי גידול האוכלוסייה. 

• טיפ שני: בתוכניות בנייה קיימות שכבר אושרו או עומדות בפני אישור, להגדיל באופן אוטומטי את אחוזי בנייה ב-30 אחוזים (שבס כחלון) כשמתוך זה 20 אחוזים ישווקו כדיור מוזל ועוד 10 אחוזים בשכירות מסובסדת לטווח הארוך.

• טיפ שלישי: להעביר תקציבים משמעותיים ביותר לעיריות ולרשויות המקומיות, הן על מנת לזרז הליכים של ביורוקרטיה והיתרים להתחדשות עירונית, והן על מנת לתקצב תשתיות משלימות ולהביא כוח אדם איכותי למחלקת ההנדסה העירונית.
טיפ רביעי: להספיק סופית את הגמגום לגבי המשך תמ"א 38. אדרבה: להפוך אותה לתכנית ברת קיימא ולהגדיל את הזכויות לקבלנים, כולל הפיכת התחדשות עירונית בפריפריה לבעלת כדאיות כלכלית.

ליברמן, אנא. תפסיק להחזיק קרוב לחזה את אוצר המיליארדים שקיבלת מאיתנו, אזרחי מדינת ישראל. יש לך הזדמנות פז לתקן את מחדל השנה האחרונה. אל תפספס אותה!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר