דרמה באיראן: בכיר משמרות המהפכה חוסל בטהרן

סוכנות הידיעות האיראנית "טאסנים" דיווחה על מתקפה לאור יום בבירה האיראנית בה נהרג חסן סיאד חדאיארי, דמות בכירה בארגון הטרור • על פי הדיווח, המפקד חוסל בביתו באחד מפרברי העיר • באתר חדשות המזוהה עם האופוזיציה נטען כי האיש שירת בכוח קודס, הזרוע הבינלאומית של משמרות המהפכה • במקביל הודיע הארגון על לכידת "חוליית ריגול ציונית"

זירת ההתנקשות בבכיר משמרות המהפכה, חודאי

סוכנות הידיעות האיראנית "טאסנים" דיווחה היום (ראשון) על חיסולו של בכיר במשמרות המהפכה האיראניים בבירה טהרן. בארגון הטרור אישרו כי חסן סיאד חדאיארי, בכיר בשורותיו, נהרג במתקפה והאשימו את "היהירות העולמית", כינוי כולל למדינות המערב וישראל, בתקיפה. בהודעת הארגון נכתב כי המחוסל היה בדרגת אל"מ בארגון. 

על פי הודעת הארגון, חדאיארי נהרג מחמישה קליעים בשעה שהגיע לביתו ברכבו. בהודעת הארגון נמסרו תנחומים וברכות ל"משפחתו המבורכת של השאהיד" והבטחהכי "זיהוים ומעצרם שלהתוקפים והמחסלים צפוי וכבר נמצא בדרכו".  בנוסף, בהודעת משמרות המהפכה כי הוא נורה על ידי שני חמושים שהגיעו למקום באופנוע, דפוס חיסול המוכר היטב מהתנקשויות במדענים ובכירים איראנים אחרים בעבר. 

מפרסומים בתקשורת האיראנית עולה כי חדאיארי חוסל בירי בביתו ברחוב מוג'הדין אל אסלאם בלב הבירה האיראנית, על ידי אלמונים, וכוחות גדולים של משטרה הגיעו לזירת האירוע. סוכנות הידיעות טאסנים דיווחה כי מצוד נרחב מתקיים אחר המחסלים. סוכנות הידיעות סיפרה כי אשתו של הבכיר הייתה הראשונה למצוא את זירת הירי. 

ד"ר יואל גוז'נסקי, לשעבר מחזיק תיק איראן במל"ל וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת ת"א, אמר ל"ישראל היום" כי "מי שעומד מאחורי הסיכול הממוקד בלב טהרן הפגין, שוב, יכולת מודיעינית ומבצעית מרשימה".

זירת חיסולו של חסן סיאד חדאיארי בטהרן, צילום: ללא קרדיט

עד ראייה לירי סיפר לסוכנות הידיעות "פארס": "דקות ספורות לפני הירי ראיתי מכונית שחסמה אתהכניסה לסמטה ולא אפשרה לאיש לעבור. מכוניות נאלצו לעקוף את הרחוב בו בוצע הירי". שכן שמתגורר בסמוך סיפר: "כששמעתי את הירי, הסתובבתי וראיתי את אחד היורים, עמדתי על גג סמוך וראיתי הכל".

עד ראייה אחר סיפר לסוכנות הידיעות כי שמע ירי שנשמע לו כפיצוץ מיכל גז בסמטה וכי לא היה מודע לכך שמדובר בירי. "המשכתי ללכת בסמטה ומצאתי את השאהיד כשהוא גוסס ברכבו", סיפר עד הראייה. מדבריהם של עדי הראייה מסיקים בסוכנות הידיעו תכי המתנקשים חסמו את הכניסה לרחוב תוך שימוש במכונית נוספת והשתמשו במשתיקי קול.  

"חוליית ריגול ציונית"

הקצין הבכיר תואר בתקשורת האיראנית בתור "מגן החרם", ביטוי שמתייחס לחברי משמרות המהפכה שביצעו פעולות בסוריה ובעיראק. כך תוארו גם שני הקצינים במשמרות המהפכה שנהרגו בסוריה בתקיפה יוחסה לישראל בפרסומים זרים בחודש מארס.

בתוך כך, במשמרות המהפכה הודיעו על לכידת "חוליית ריגול ציונית", אך נאה כי אין לה קשר, גם לטענת האיראנים, לחיסול שהתבצע בטהרן. בהודעת סוכנו תהידיעות הרשמית "איסנא", נכתב כי  החוליה פעלה "תחת הנחייתה של היישות הציונית על מנת לגרום נזק לרכוש, לגנוב ולהעביר מודיעין, לבצע חטיפות ולסחוט הודאות כוזבות". ייתכן כי הדיווח קשור להודאתו של סוחר סמים ממוצא כורדי שטען כי קיבל כספים ממשמרות המהפכה על מנת לבצע חיסולים באירופה. 

דפוס מוכר שקושר למוסד

חיסול הבכיר בטהרן נופל בדפוס מוכר של התנקשויות מדממות שכוונו נגד בכירי המשטר, משמרות המהפכה ומדעני גרעין ברפובליקה האסלאמית ובוצעו, לטענת מקורות זרים, על ידי פעילי התנגדות מקומיים שהונחו וחומשו על ידי המוסד או ישראל.

השימוש באופנועים ומארב למחוסלים מחוץ לבתיהם, טקטיקה שנועדה למנוע שינוי מלול של הרגע האחרון על ידי הקורבן, בוצעה כמה פעמים. בשנת 2007 חוסל מחמוד עלימוחמדי ביציאה מביתו על ידי מטען נפץ שהצמידו רוכבי אופנוע לרכבו. מג'יד שארהיארי, מדען בכיר באוניברסיטת שאהיד בשארי חוסל על ידי מטען שהושלך מאופנוע בשנת 2010.

דריווש רזאינג'אד, מדען גרעין מוביל בתוכנית הגרעין האיראנית חוסל בביתו בטהרן בשנת 2011 על ידי חמושים על אופנוע. כמו חדאיארי שחוסל היום, הוא נורה חמש פעמים ומת ברכבו. העיתון הגרמני "דר שפיגל" דיווח בעבר כי הפעולה הייתה מבצע הבכורה של ראש המוסד דאז, תמיר פרדו, והיא הוכתרה בהצלחה. בישראל לא התייחסו לדיווחים.

בהכנת הידיעה השתתף תמיר מורג

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר