וזאת לתעודה: חמשת סרטי הדוקו המומלצים ביותר

ביום חמישי ייפתח בתל אביב פסטיבל הסרטים הדוקומנטריים דוקאביב, שיימשך עד 5 ביוני • קבלו המלצות על כמה מהסרטים בפסטיבל שכדאי לשים אליהם לב

נבלני, צילום: מתוך הסרט

פסטיבל דוקאביב לקולנוע תיעודי ייפתח בפעם ה-24 ביום חמישי הקרוב בסינמטק תל אביב, עם הקרנה של הסרט "אייכמן - ההקלטות האבודות". הסרט, שאותו ביים יריב מוזר, מציג הקלטות של אדולף אייכמן ששופכות אור חדש על פועלו במלחמת העולם השנייה, וסותרות את העדות שנתן במשפטו.

בתחרות הישראלית ישתתפו השנה 13 סרטים, שבהם יצירות חדשות של במאי דוקו מובילים כמו דוד אופק, רן טל ואליאב לילטי. בסך הכל יוקרנו במסגרת הפסטיבל כ 120 סרטים דוקומנטריים מהארץ ומהעולם, שיתחרו ביניהם על פרסים בשווי כולל של 400 אלף שקלים.

מלבד כל הקטגוריות הרגילות, הפסטיבל יכלול השנה לראשונה קטגוריה לסרטי דוקו קצרים באורך של עד שלוש דקות, שתושק בשיתוף עם האפליקציה הפופולרית טיקטוק. הפסטיבל יימשך עד 5 ביוני, וסרטיו יוצגו במתכונת משולבת: בסינמטק תל אביב, ברחבי העיר ואונליין באתר הפסטיבל.

הנה כמה סרטים מתוך התוכנייה הבינלאומית העשירה והמרשימה, שכדאי לשים לב אליהם.

"מלכת הקטיפה"

במאית "מלכת הקטיפה", צילום: ללא קרדיט

סרט טבע יוצא דופן בעוצמתו וביופיו הבתולי, שבו צלם הטבע הנודע וינסנט מונייה וחברו הפלספן, הסופר סילביאן טסון, יוצאים למסע לפסגות המושלגות של טיבט בחיפוש אחר נמר השלג - חתול פרא גדול ורב הוד שמסתתר בינות המצוקים. בשעה שהשניים ממתינים בסבלנות לבואו של הנמר המיתולוגי, נחשף סביבם עולם מדהים שמורכב כל כולו מבעלי חיים נדירים ומנופים מרהיבים שמתחננים שיצפו בהם על המסך הגדול. בתור בונוס, את המסע מלווה פסקול מדיטטיבי ומכשף שעליו חתומים וורן אליס וניק קייב. יפה עד דמעות. מארי אמיגט ביימה.

‪"Meet Me in the Bathroom"

"Meet Me In the Bathroom", צילום: ללא קרדיט

סצנת הרוק האלטרנטיבית שפרחה בניו יורק בתחילת שנות האלפיים עומדת במרכז סרטם המבדר והקולח של וויל לאב לייס ודילן סת'רן (שמבוסס על רב המכר של ליזי גודמן). יוצרי הסרט מתמקדים בלהקות שהובילו את המהפכה: הסטרוקס, אינטרפול, ה-‪Yeah Yeah Yeahs‬ ואל.סי.די סאונדסיסטם. הם מתחקים אחר הפריצות המהירות שלהן אל תוך המיינסטרים התרבותי, ומותחים קווים מתבקשים בין הקרנבל המוזיקלי התוסס שהתחולל בעיר באותן שנים לבין אירועי 11 בספטמבר ותהליך הג'נטריפיקציה של ברוקלין, ששינו שניהם את ניו יורק ללא הכר. סרט קצבי וכיפי, ואם אתם אוהבים את הלהקות האלה - אז בכלל.

"קורט וונגוט: משוחרר מהזמן"

"קורט וונגוט: משוחרר מהזמן",

דיוקן תיעודי לא שגרתי של הסופר האמריקני האגדי קורט וונגוט, שאחראי לקלאסיקות על זמניות כמו "בית מטבחיים 5", "עריסת חתול", "ברוכים הבאים לבית הקוף", "אמא לילה" ועוד. סיפור החיים הסוער והטראומתי של וונגוט (שנפטר ב 2007 בגיל 84) מוצג במקביל לסיפורו של במאי הסרט, רוב רט וויידי ("תרגיע"), שהחל לעבוד על הסרט כבר בראשית שנות ה-80 כשהיה בן 23. כתוצאה מכך, התוצאה הסופית כוללת כמות עצומה של ראיונות מתקופות שונות ונהנית מקרבה מיוחדת לוונגוט, שהופך במהלך השנים לחברו הטוב של וויידי. לא הסרט הכי ממוקד, ובהחלט גם היה אפשר לקצר אותו טיפה, אבל מי שאוהבים את כתיבתו של וונגוט צפויים ליהנות מכל רגע בחברתו.

"נבלני"

אף שכולם יודעים כיצד הסיפור הסתיים, הזוכה הגדול בפסטיבל סאנדנס השנה הוא מותחן מרתק ועוצר נשימה שמלווה את מתנגד המשטר הרוסי, אלכסיי נבלני, בשעה שהוא מנסה להוכיח שוולדימיר פוטין הוא זה שאחראי להרעלה שכמעט עלתה לו בחייו. פריצתה של המלחמה באוקראינה אמנם גורמת ל"נבלני" להיות קצת פחות מעודכן משהיה לפני כמה חודשים, אך סרטו של דניאל רוהר שועט קדימה כמו סרט בסדרת "ג'ייסון בורן", ונבלני הכריזמטי, הרהוט והבלתי נלאה - מתגלה עד מהרה כגיבור המושלם. בואו רק נקווה שתהיה סיבה לעשות סרט המשך.

"טיקטוק, בום"

"טיקטוק בום", צילום: ללא קרדיט

סקירה זריזה ואינפורמטיבית של האפליקציה הסינית שסוחפת את צעירי העולם בשנים האחרונות. הבמאית שאליני קנטאיה ("קוד מוטה") נפגשת עם צעירים אמריקנים שהפכו את הטיקטוק לקריירה משגשגת, משוחחת עם עיתונאי טק בכירים שמספרים לה על הסכנות שכרוכות באלגוריתם הכל יודע, וממפה את המאבק הגיאופוליטי המתלהט, שמציב את חברות הענק הוותיקות של עמק הסיליקון (פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם) בפעם הראשונה בתולדותיהן בעמדת נחיתות. לא סרט מתוחכם או נועז בשום צורה, אך אם שאלתם את עצמכם מה הילדים (או הנכדים) שלכם עושים עם עצמם לאחרונה - בהחלט יש מצב שתמצאו כאן את התשובות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר