1 צפייה בגלריה
עובדים באצטדיון בקטאר
עובדים באצטדיון בקטאר
עובדים באצטדיון בקטאר
(רויטרס)
לא מעט ביקורות ספגה פיפ”א בעשור האחרון לנוכח הבחירה בקטאר כמארחת המונדיאל ב-2022. עיקר הדברים נאמרו ונכתבו בנוגע לתנאים הקשים של העובדים אשר נטלו חלק בהקמת האצטדיונים לקראת המשחקים, שרבים מהם איבדו את חייהם.
על פי כתבה שפורסמה לפני שנה ב”גרדיאן” הבריטי, לא פחות מ-6500 מהגרי עבודה מצאו את מותם במהלך עבודות ההכנה למונדיאל בין 2010 ל-2020. בעיתון ציינו אז שמספר הקרבנות גדול למעשה יותר מכיוון שאינו כולל מהגרים ממדינות כמו קניה והפיליפינים. בנוסף לבניית שבעה אצטדיונים חדשים, במדינה הקימו נמל תעופה חדש, כבישים, מערכות תחבורה, מלונות ועוד.
נשיא התאחדות הכדורגל הבינלאומית, ג’אני אינפנטינו, אף קיבל לאחרונה מכתב חתום על ידי ארגוני זכויות אדם ואוהדים, בו הובעה שאט נפש לנוכח דו”ח אמנסטי אשר עסק בתנאים הירודים של מהגרי העבודה. בשל כך מציעה כעת פיפ”א לפצות את אותם עובדים בסכום כולל של 440 מיליון דולר.
באותו מכתב התבקשה פיפ”א לפצות את אותם עובדים ולדאוג לכך שהתופעה לא תחזור על עצמה בעתיד. “בהתחשב בכך שפיפ”א ידעה על הפרות זכויות האדם בקטאר, או שלפחות הייתה אמורה לדעת על כך, הסיכון בקבלת ההחלטה על אירוח הטורניר במדינה היה ברור”, נכתב.
“למרות זאת לא היה שום אזכור של העובדים בהצעה לארח את המשחקים ולא שום אזכור לגבי זכויותיהם. פיפ”א עשתה מעט מדי על מנת למנוע או להפחית את הסיכונים הללו. פיפ”א, בהעלמת עין, תרמה להתרחבות תופעת ההתעללות במהגרי עבודה”.
פיפ”א מתכוונת לשלם את הסכום הזה מתוך הרווחים שתצבור עבור משחקי המונדיאל. לפי דו”ח אמנסטי מדובר בסכום מינימלי הדרוש על מנת לכסות את עלויות הפיצויים הנדרשים על מנת להגן בעתיד על זכויות עובדים: “זה עלול להיות מאוחר מדי בכדי למחוק את הסבל כתוצאה מההתעללויות בעבר, אבל פיפ”א וקטאר צריכות לפעול על מנת למנוע התעללויות נוספות בעתיד”.