בצל המלחמה: פינלנד ושוודיה יגישו מחר בקשת הצטרפות לברית נאט"ו

לאחר תמיכת הפרמלנט השוודי בהגשת מועמדות, זכתה היום ההצעה לרוב מוחלט גם בבית הנבחרים בהלסינקי • שר החוץ הרוסי באיום מרומז: "נראה איך השטח שלהם משמש בפועל בברית הצפון-אטלנטית"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומקבילו מפינלנד סאולי ניניסטה על רקע המלחמה באוקראינה, צילום: איי.פי., ויקיפדיה

ברקע הפלישה הרוסית לאוקראינה ולאחר הצהרת כוונות בנושא, בית הנבחרים הפיני תמך בהגשת מועמדות לברית ההגנה של נאט"ו ברוב של 188 בעד מול שמונה מתנגדים. הבקשה תוגש באופן רשמי מחר (רביעי) יחד עם שוודיה במטה נאט"ו בבריסל, כך הודיעה ראש ממשלת שוודיה, מגדלנה אנדרסון במסיבת עיתונאים משותפת לצדו של הנשיא הפיני סאולי ניניסטה, לאחר פגישתם בשטוקהולם.

אמש (שני) הפרלמנט השוודי הכריע ברוב מובהק של 304 מתוך 349 חברים את הצטרפותה לברית האמנה הצפון אטלנטית (נאט"ו). "יש רוב רחב בפרלמנט כדי ששוודיה תצטרף לנאט"ו", אמרה אנדרסון לאחר ההצבעה הגורלית. "זה הדבר הטוב ביותר לביטחונה של שוודיה. נודיע לנאט"ו שאנו רוצים להיות חברים בברית", הוסיפה.

צעד נוסף נעשה בצהריי יום שלישי לאחר ש"האדוסקונטה", הפרלמנט הפיני, גיבה את המהלך אשר שובר מסורת ארוכת שנים של ניטרליות ביחסים הבינלאומיים. מדובר במפץ אסטרטגי שהולך ומתעצב באירופה לאחר שרוסיה החלה במלחמה נגד אוקראינה ב-24 בפברואר שעבר, העימות הצבאי הגדול ביותר ביבשת מאז מלחמת העולם השנייה.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הגיב היום על ההתפתחות: "פינלנד ושוודיה, כמו גם מדינות ניטרליות אחרות, משתתפות בתרגילים צבאיים של נאט"ו במשך שנים רבות". עוד הוסיף: "בואו נראה איך השטח שלהם משמש בפועל בברית הצפון-אטלנטית", כאשר בין השורות מרחף איום צבאי.

בחמישי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יארח את אנדרסון וניניסטה בבית הלבן, בביקור אשר בקרמלין יעקבו מקרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר