ח"כ מהעדה הדרוזית תוקף את ליברמן: "הצהרתו על חוק הלאום שקרית - שמענו אותה כבר פעמים רבות"

יוזם חוק הלאום, ח"כ אבי דיכטר, תקף את דבריו של שר האוצר: "החוק עוסק רק בהיותה של ישראל מדינת הלאום" • לאחר חשיפת זהותו של סא"ל מ' שנפל בעזה, שר האוצר התבטא נגד החוק: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל"

ח"כ פטין מולא (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

אמירתו של שר האוצר, אביגדור ליברמן היום (ראשון) נגד חוק הלאום: "זו הזדמנות טובה לתקן אותו" - עוררה סערה במערכת הפוליטית. 

ח"כ אבי דיכטר, שיזם את חוק הלאום, אמר לאסתי פרז ב"יומן צהריים" בכאן רשת ב'⁩: "החוק עוסק רק בהיותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, והוא אינו פוגע בשום זכות של האזרחים הדרוזים או של כל אזרח אחר. יש לקבע בחקיקה מתאימה את מעמדה של העדה הדרוזית בישראל".

אבי דיכטר, צילום: יהושע יוסף
4 שנים לאחר מותו - נחשף שמו של סא"ל מ', צילום: מערכת הביטחון

בעניין התפרעויות הפלשתינים, אמר: "אנחנו צריכים לעמוד על המשמר, לא להיבהל מזה ולנהל מלחמת חורמה מול כל אלה שמנסים לגרור את מדינת ישראל לכאוס, אם זה בירושלים ואם זה בכל מקום אחר במדינה - ומי שלא מוצא חן בעיניו שישתה את מי הים (תרגום מערבית)".

ח"כ פטין מולא, בן העדה הדרוזית, הגיב לדבריו של ליברמן: "זו הצהרה שקרית ששמענו אותה כבר רבות עוד לפני הבחירות, ליברמן ידוע ומוכר לכל המצביעים מכל המפלגות כאדם לא אמין שאין לסמוך על מילתו.

"אם הוא רוצה שנאמין לו, שיגיש קודם כל הצעת חוק בנוסח דבריו, אבל אדון ליברמן חכם רק בדיבורים ולא במעשים, כי הוא אינו יכול להגיש בכלל הצעת חוק מסיבה שאינו ח"כ. בהזדמנות זאת אני רוצה לשאול את מר ליברמן ואת מר חמד עמאר ואת יו"ר ועדת השרים גדעון סער, מדוע דחיתם הצעת חוק יסוד: העדה הדרוזית שהגשתי, ולא הבאתם אותה להצבעה במליאה? כעת אתם מנופפים בהצהרה שקרית, נוסף על כך אתם מקדמים חוק רגיל שאין בו שום תוכן לעדה הדרוזית יחד עם איילת שקד, ואנחנו נתנגד לכך בתוקף".

מנגד, השייח' מופק טריף ראש העדה הדרוזית תמך בשר האוצר: "אני מברך על דברי השר ליברמן ומבקש מכל סיעות הכנסת, קואלציה ואופוזיציה, לפעול יחד לתיקון חוק הלאום, בדרך של עיגון עקרונות מגילת העצמאות לשווין זכויות חברתי ומדיני, ואזרחות מלאה ושווה וכן לעגן את מעמד העדה הדרוזית וזכויותיה. רוצה להאמין ומקווה כי הנבחרים והפוליטקאיים בישראל: ימין, מרכז ושמאל, יתעלו על עצמם, ויעשו את התיקון הנדרש למען ריפוי הפצע הפתוח".

ח"כים מהימין נגד ליברמן: "אין להאמין למילתו", צילום: אורן בן חקון

כזכור, לאחר חשיפת זהותו של סא"ל מ' שנפל במבצע חשאי בעזה ב-2018, שהיה בן העדה הדרוזית, שר האוצר ליברמן טען: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא"ל מחמוד ח'יר א-דין ז"ל, ולעוד רבים וטובים שנפלו למען המדינה. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא גם לאופוזיציה וגם לקואליציה לחשב מסלול מחדש, ובמקום להסתפק במילים כמו "'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".

השייח' טריף התייחס גם למותו של סא"ל ח'יר אלדין ומסר: "סא"ל מחמוד ח'יר אלדין ז"ל, הינו אבדה גדולה והיה מטובי בניה של העדה הדרוזית ומדינת ישראל, מלח הארץ, ערכי, פטריוט, אמיץ, פורץ דרך וגיבור. מחמוד ז"ל חלם להיות מנהל בית ספר למען חינוך הדורות הבאים, האמין בפוטנציאל ההון האנושי של בני הנוער ותרם רבות במסגרות החינוך השונות. המחיר אותו שילמה ומשלמת העדה הדרוזית למען ההגנה על המדינה הינו כבד, כבד מאוד. המדינה חייבת רבות לבני העדה הדרוזית. ביום הזה, בו נחשף שמו של גיבור שנפל בקרב הירואי, ראוי כי מקבלי ההחלטות יעשו חשבון נפש לגבי יחסם לבני העדה. העדה הדרוזית תמשיך להילחם על אזרחותה השווה וזכויתיה במדינתה, ישראל. קורות חייו של מחמוד, הינם מקור השראה לצעירים רבים. יהי זכרו ברוך ונצור בליבנו לעד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר