ישראל נעתרה לבקשתה של אסטוניה לספק לאוקראינה סוללת טילי "גבריאל" נגד ספינות מסוג Blue Spear 5G SSM נגד ספינות מתוצרת התעשייה האווירית, כך לפי דיווחים שהתפרסמו היום (שבת) בכלי תקשורת זרים. הכוונה היא שאסטוניה, שהחלה לרכוש את הטילים מישראל באוקטובר 2021, תעביר אותם לידי אוקראינה – ולא למשלוח נשק ישיר מישראל לאוקראינה.

עד כה ישראל נמנעה מלספק לאוקראינה כלי נשק במסגרת המאבק שלה בכוחות הרוסיים. תחילה העבירה ישראל לאוקראינה סיוע הומניטרי בלבד, ורק ב-20 באפריל – כחודשיים לאחר פרוץ המלחמה – הודיעו בישראל שיספקו גם קסדות ואפודים. בשבועות האחרונים הסלימו היחסים בין ירושלים לבין מוסקווה שטענה ביתר היתר שישראל תומכת במשטר נאו נאצי.

רוסיה ויתרה על כיבוש דרום אוקראינה?

בינתיים, המודיעין האמריקאי מעריך שרוסיה נסוגה מהתוכנית לכבוש את כל דרום אוקראינה, כך על פי דווח באתר Newsweek. "מתחזקת התחושה הכללית שפוטין נמצא בפינה", ציטטו באתר פקיד בכיר במודיעין האמריקני שהיה מעורב בדיונים. "לא רק באוקראינה שבה צבאו כושל, אלא גם בהתמודדות עם איום קיומי מאירופה, שעכשיו מאוחדת עוד יותר בגלל הטעויות שלו". ההערכות של המודיעין האמריקני מתבוססות על פי הדיווח בין מסמכים חדשים שנתפסו וניתוח של תוכנית המלחמה הרוסית.

הריסות בחרקוב אוקראינה (צילום: רויטרס)
"הצבא הרוסי נראה תקוע", ההרס בחרקוב | צילום: רויטרס

אותו הבכיר טען שאודסה, העיר השלישית בגודלה באוקראינה, בטוחה מפני הצבא הרוסי שנטש ככל הנראה את התוכנית להתקדם לעבר ניקולאייב שבדרום המדינה, ממזרח לאוקראינה. השבוע גם העריך בכיר בפנטגון כי לרוסיה אין יכולת אמתית לפגוע באודסה מהים או מהיבשה. באזור דונבאס, לדברי המקור, הצבא הרוסי עדיין מתקדם בקצב איטי, אולם כל השאר "נראה תקוע".

הדברים מגיעים כשברקע שיחות של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין עם מקבילו הרוסי סרגיי שויגו לראשונה אחרי 84 ימים ושל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם קנצלר גרמניה אולף שולץ – מה שעשוי לרמז על כך שבמוסקווה מחפשים דרך לצאת מהבוץ האוקראיני. בוושינגטון טוענים שהם ניסו לתאם שיחה בין שרי ההגנה כבר מהיום הראשון למלחמה, ורק עכשיו הרוסים נעתרו.

מלחמת אוקראינה-רוסיה: רחובות אודסה (צילום: רויטרס)
יכולים להרגיש בטוחים? חיילים ברחובות אודסה לפני כחודשיים | צילום: רויטרס

במקביל, סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה שסגן שר החוץ הרוסי אלכסנדר גרושקו אמר שהתגובה הרוסית על הכוונות של פינלנד ושוודיה להצטרף לנאט"ו תלויה באופי התשתית שתפרוס הברית הצבאית בשתי המדינות, אם הן אכן יצטרפו אליה. גרושקו הדגיש שאין למדינתו כוונות עוינות כלפי המדינות, אך אמר שאם נאט"ו תפרוס כוחות גרעיניים קרוב יותר לגבולות רוסיה, מוסקווה תגיב בהתאם.

"רוצה לחזור – ולא בתוך ארון"

בעקבות הכישלונות של הצבא הרוסי והאבדות הרבות שספג, ממשיכים הדיווחים על מורל ירוד וגל סירובי פקודה מצד החיילים שנשלחים לאוקראינה על ידי הקרמלין. בגרדיאן הבריטי הסבירו שמכיוון שרוסיה החליטה לכנות את הפלישה לאוקראינה "מבצע צבאי מיוחד" ולא מלחמה, החיילים הרוסים למעשה לא מחויבים להשתתף בלחימה.

כוחות רוסיים בעיר דונייצק, אוקראינה (צילום: רויטרס)
דיווחים על מורל נמוך והתחמקות מהלחימה, חיילים רוסים באוקראינה (ארכיון) | צילום: רויטרס

ברשת החדשות הביאו לדוגמה את סיפורו של דמיטרי (שם בדוי), חייל רוסי שיחד עם 8 מחבריו לא הסכים להיכנס שוב לאוקראינה לאחר שיצא ממנה פעם אחת מאז שהחלה הלחימה. "הם כעסו, אבל בסופו של דבר הם נרגעו כי הם לא באמת יכלו לעשות הרבה", סיפר על התגובה של מפקדיו. "רבים מאיתנו פשוט לא רצו לחזור. אני רוצה לחזור למשפחה שלי – ולא בארון".