בחזרה לשנות ה-90: פרשת הסיליקון בחלב תנובה שהסעירה את המדינה

החשש לזיהום בקו הייצור של תנובה מחזיר את ענקית החלב לשערורייה • אז זה נגמר במשבר, פיטורי בכירים ופיצויים בגובה עשרות מיליוני שקלים

מפעל תנובה, צילום: ללא

אמנם עוד מוקדם לקבוע שהחשד לסלמולנה ישפיע על תנובה כפי שהיה במקרה שטראוס, אך עצם החשש שפורסם היום (חמישי) כי קיים זיהום באבקת החלב של תנובה לא יכול שלא להזכיר את הפרשה שהסעירה את המדינה ב-1995. 

כזכור, חברת תנובה כבר הסתבכה בעבר בהסתרת מידע מהציבור במודע, במה שזכה לשם "פרשת הסיליקון". אז הכחישה החברה שהוסיפה לחלב העמיד דל השומן את התוסף הכימי פולי דימתיל סילוקסאן.

הפרשה החלה בעקבות תחקיר של רונאל פישר בספטמבר 1995 במוסף "סופשבוע" בעיתון מעריב, ובתחקיר נחשף כי תנובה הוסיפה לחלב העמיד דל-השומן שלה את הכימיקל.

התוסף הכימי שימש כחומר מונע קיצוף, ואפשר לאטום בקלות את אריזות החלב לאחר מזיגת החלב לתוכן. מדובר בפולימר על בסיס צורן, נטול צבע ולא רעיל. החומר נחשד כחומר מסרטן, ולכן נאסר לשימוש במזון ברוב ארצות העולם ובהן ישראל. לאחר התחקיר פרסמה תנובה בתקשורת מודעה ובה טענה החברה כי החלב נקי מתוספות סיליקון. מודעה זו הייתה בגדר הטעיית הציבור כיוון שבדיעבד לא הייתה מחלוקת לפיה אכן הוכנס החומר אל החלב העמיד.

חשד לזיהום. מפעל תנובה ברחובות, צילום: יוסי זליגר

מנהלי החברה עוד הכחישו זמן רב את הכנסת החומר וניסו להסביר הסברים שונים להמצאתו במפעל. אולם עדויות רבות חשפו כי אכן נמצאו מכלי הסיליקון ליד פס יצור החלב. בעקבות עדויות אלו תנובה החלה בהורדת החלב מהמדפים, וגרסת החברה לאירועים שונתה. החברה טענה כי אמנם נעשה שימוש בסיליקון, אך כחומר ניקוי בלבד למערכת הצינורות, וזאת הסיבה שבגללה נמצאו שאריות סיליקון בחלב.

בסופו של דבר, בעקבות חקירה פנימית, הודתה הנהלת תנובה במחדל, כאשר מנכ"ל החברה דאז, יצחק לנדסמן, התנצל בהודעה אישית על הפרשה והטיוח, ואף הורה על השעייתו של מנהל המפעל. כך או כך החברה גם נתבעה בבית המשפט הן על הטעיית הציבור והן על עצם הכנסת החומר שאיננו נמנה עם החומרים שמותר להוסיפם לחלב לפי סעיף 105 לתקן הישראלי הרשמי. בעקבות הרשעת החברה ומנהליה בהסתרת החומר ובעצם הכנסתו לחלב תנובה נתבעה בנוסף בתביעה ייצוגית ונקנסה בבית המשפט העליון בסכום של 38.5 מיליון שקלים.

ביחס למקרה הנוכחי מתנובה נמסר: "בבדיקה של משרד הבריאות נמצא חשד לזיהום באחד מקווי הייצור של אבקת החלב. חשוב להבהיר שמדובר במוצר שאינו משווק לצרכנים ושהינו חומר גלם לתעשייה ולמפעלים שמייצרים בתהליכי הייצור לרוב תוך חימום ופיסטור שמונע התרבות חיידקים אם הם קיימים במוצר. בדיקות של מוצרים סופיים שהשתמשו באבקת החלב כחומר גלם יצאו עד כה תקינים וללא זיהום. אנו פועלים בתאום מלא עם משרד הבריאות ובהתאם להנחיותיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר