כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מאות מיליונים

"גזלה את הזכויות": המדינה בתביעה נגד החברה

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה תביעת ענק על סך של כ-340 מיליון (100 מיליון דולר) נגד חברת "טבע", בגין הפרת זכויות של המדינה בקניין רוחני עקב אי תשלום תמלוגים ממכירת תרופת קופקסון 

"גזלה את הזכויות": המדינה בתביעה נגד החברה
חברת טבע צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדינת ישראל, באמצעות פרקליטות המדינה, הגישה היום לבית המשפט המחוזי מרכז - לוד כתב תביעה בסך של כ- 340 מיליון (100 מיליון דולר) נגד חברת "טבע", בגין הפרת זכויות של המדינה בקניין רוחני עקב אי תשלום תמלוגים ממכירת תכשיר.

קופקסון בגרסתו המחודשת מיועד לטיפול בטרשת נפוצה. התביעה הוגשה כחלק מהפעילות של היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, אגף החשב הכללי במשרד האוצר ומשרד הבריאות להגנה על נכסי המדינה וזכויותיה, לרבות על זכויות קנין רוחני באמצעות אכיפה בכלים אזרחיים, כגון הגשת תביעות אזרחיות בשיעורים כספיים ניכרים בשם המדינה ולמען כלל הציבור.

התרופה קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה פותחה על ידי מכון ויצמן וזכויות השיווק שלה שייכות לחברת טבע. התרופה ניתנה כזריקה תת-עורית של המטופל במשטר מינון חד-יומי של 20 מ"ג. בסמוך לפקיעת הפטנטים על החומר הפעיל, השיקה טבע את התרופה קופקסון בגרסה חדשה של משטר מינון 40 מ"ג שלוש פעמים בשבוע.

למשטר המינון החדש יתרונות משמעותיים לחולים, הוא משפר את היענות החולה לטיפול, מפחית תופעות לוואי וגם יש לו פרופיל בטיחותי משופר. הגרסה החדשה של התרופה אושרה על ידי ה-FDA, זכתה להצלחה גדולה ונמכרה לפי ההערכה בהיקפים כספיים של מיליארדי דולרים. טבע אף רשמה פטנטים ברחבי העולם המגנים על משטר המינון החדש של התרופה.

המדינה, המיוצגת על ידי עורכות הדין אסנת דפנה וענבל טואף מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה ועורכי הדין ליעד וטשטיין ואמירה מנגלוס, טוענת בכתב תביעתה, כי בפיתוח ובשיווק הגרסה המחודשת של תכשיר הקופקסון, הפרה טבע וגזלה את זכויות הקנין הרוחני של המדינה ולא שילמה למדינה תמלוגים המוערכים במיליוני שקלים.

בכתב התביעה נטען, כי "לא נותר למדינה מנוס אלא לנקוט בהליכים משפטיים כנגד חברת טבע על מנת לוודא שתקבל תמורה הולמת עבור שימוש במשאב ציבורי שהביא לטבע הכנסות בהיקפים גדולים מאד".

 

 

תרופה תביעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד