בדצמבר האחרון, קצת לפני הסילבסטר, פחות מחודש אחרי שנחת בארץ, אי אפשר היה שלא לשמוע רחשים ביציעי היכל טוטו שהמליצו לשלוח את אדם סמית' הביתה. התצוגות היו חלשות, היד לא מאופסת, מי שהובא כסקורר, כמחליף לסטיבן גריי, בקושי הצליח לדייק פעמיים מהשדה. לאורך משחק שלם.
חצי שנה חלפה והערב (שישי, 19:00) בבילבאו יהיה זה סמית', עם הטייטל של 'אחד הכוכבים הכי גדולים של חולוניה העונה', שיוליך את הצהובים-סגולים להופעה היסטורית בפיינל-פור ליגת האלופות - מול טנריפה החזקה. איך שגלגל מסתובב לו.
4 צפייה בגלריה
אדם סמית'
אדם סמית'
איך שגלגל מסתובב לו. סמית'
(צילום: עוז מועלם)

גבירותיי ורבותיי, מהפך

השבועות הראשונים של סמית' בארץ היו לא פשוטים. במשחק הבכורה הוא בקושי הבין מי נגד מי וראה את הפועל אילת מטיילת לניצחון מוחץ בהיכל טוטו, גם אחר כך זה לא היה זה. "לא פשוט להסתגל לקבוצה חדשה, ועוד באמצע העונה. לא משנה אם זה ב-NBA או בליגת העל בארץ", נזכר סמית'. "צריך זמן. לפעמים שבוע, לפעמים, כמו במקרה שלי, קצת יותר. שמח שלא ויתרו עליי".
וגיא גודס, שהחליף את מאוריציו בוסקאליה כמעט באותו הזמן שסמית' הצטרף, לא ויתר. להיפך. נתן לו את המפתחות. המפנה הגיע בעיקר במרץ - במשחק המכריע של חולון מול דיז'ון. פתיחה מהדהדת של הצרפתים לא עשתה רושם על סמית' שתפר 29 נקודות בדרך ל-83:90 ומקום בטופ-16. חמישה ימים לאחר מכן הוא כבר הפציץ 38 נקודות - שיא עונתי לשחקן העונה בליגת העל - מול הפועל ת"א. כוכב נולד.
4 צפייה בגלריה
אדם סמית'
אדם סמית'
הפך לברומטר של חולוניה. סמית'
(צילום: עוז מועלם)
"הגעתי לישראל, באמת במטרה לשדרג קבוצה", הוסיף סמית'. "ראיתי בהצעה מהפועל חולון הזדמנות טובה עבורי. קבוצה בשתי מסגרות, באמצע העונה, עם הרבה פוטנציאל. חשבתי שבאמת אפשר להפיק מזה את המקסימום. עובדה שאנחנו חזק במרוץ האליפות ובפיינל-פור ליגת האלופות. כנראה שבחרתי נכון בסופו של דבר, לא?".
ברור. גם אוהדי חולון מסכימים איתו. אלו שכבר ביקשו שיעלה למטוס הראשון לארה"ב והיום הוא אחד מאליליהם. "מה שמעתי על ישראל לפני שהגעתי? על הליגה לא הרבה, יותר על העיר, על הקבוצה", הסביר סמית'. "ידעתי שחולון קרובה לתל אביב וכל הזרים שהיו פה ויצרתי איתם קשר, סיפרו לי עד כמה זו מדינה נהדרת. כשכבר הגעתי, מצאתי עוד הרבה פלוסים. מזג אוויר נהדר, אוהדים מטורפים וליגה תחרותית".
4 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
נתן לסמית' זמן (ואת המפתחות). גודס
(צילום: עוז מועלם)
אוהדים מטורפים? "לא הייתי בישראל לפני כן, והקהל של חולון הוא משהו מיוחד. אוהדים שלא רק מלווים אותך לכל משחק, אלא גם מכניסים אותך לאווירה. שמעתי שהם יגיעו גם לבילבאו. בקיצור, יהיה מעניין שם".

"התימני" מוכן למפגש עם הספרדים

סמית' הפך באמת לברומטר של חולון. אפילו אם תרצו, לשחקן למשימות מיוחדות שלה. כריס ג'ונסון, טיירוס מגי וג'ו רגלנד כבודם במקומם מונח, אבל סמית' הוא באמת הגו-טו-גאי של הקבוצה. שחקן כשהוא חם - אסור להוריד אותו על המגרש. אפילו כזה שהשחקנים שעל הספסל מבקשים שלא להיכנס במקומו. "מול דיז'ון", נזכר גודס. "כשקראתי לג'ו לעלות מהספסל, הוא לחש לי: 'לא במקום אדם, נכון?'". "לא רק הוא, אלא כולם ראו שהוא חם אש, ואכפת להם מהקבוצה. אנחנו לא הכי מוכשרים, אבל יש לנו חיבור מיוחד שאינו מובן מאליו. ואדם בתוך המכלול הזה".
4 צפייה בגלריה
שחקני הפועל חולון
שחקני הפועל חולון
"יש לנו חיבור מיוחד שאינו מובן מאליו"
(צילום: עוז מועלם)
חולון מודל 2021/22 היא באמת קבוצה מיוחדת. כזו שעשתה כברת דרך. עם גודס, היא ניצחה בכל משחקיה המכריעים - אולי מלבד חצי גמר הגביע מול הרצליה. והמאמן מאפשר באמת לשחקנים חופש, אפילו כינויים יש לכל אחד. של סמית', למי ששואל, זה "התימני". למה? "כי הוא עם רסטות", סיפר השבוע אחד משחקני הקבוצה. "וזה הרגיש נכון".
סמית' עצמו דווקא היה מופתע, ואמר חצי בצחוק: "כנראה שלא כל השחקנים מספרים לי את הכל". אגב, פרט לכדורסל, לסמית' יש תחביב שהוא מאוד אוהב ולא קשור כלל לספורט: שירה. מדובר בשחקן שגם ניחן בכישרון מוסיקלי וב-2019 הוציא אפילו אלבום סולו (תחת שם הבמה אדם טרל). "זה יותר מרק תחביב? תן לי להרגיע את כולם ולהגיד שממש לא", הודה. "זה משהו שאני עושה בזמני הפנוי ובאמת ממלא אותי. אני במקור מאטלנטה ויש שם סצנת היפ-הופ ענקית. גדלתי לתוך זה, אני אוהב מאוד מוזיקה וזה כיף להיות באולפן הקלטות. מוזיקה ואמנות זה עניין של ביטוי עצמי. בכנות, אני נהנה מהתהליך".
(גם זמר בנוסף לכל. צפו בסינגל של אדם סמית' - FRIDAY, Pt. 2)
השאלה אם סמית' יוכל לשיר גם על הפרקט, מול טנריפה, שנחשבת לקבוצה החזקה במפעל והמועמדת הראשית לזכייה בליגת האלופות. ככה זה כשיש לך בסגל שמות כמו הסנטר הגיאורגי גיורגי שרמדיני והרכז הספרדי מרסליניו הוארטס. אה כן, והיא גם מחזיקת הגביע הראשונה של הצ'מפיונס מעונת 2016/17. "על הנייר היא הטובה ביותר", מסכם סמית'. "אבל כבר הוכחנו העונה שאנחנו יכולים לעשות דברים יפים".
ואכן, באירופה אתם נראים הרבה יותר טוב מאשר בליגת העל. "לא הייתי אומר את זה. גם באירופה היו משחקים שנתנו קונצרט ובכמה פתחנו רע את המשחק. אין חוקים. צריך לזכור שבליגה הישראלית אנחנו משחקים עם קבוצה קצת שונה מזו שבאירופה, עם סגל שמשתנה. הראש עכשיו לליגת האלופות - לחצי הגמר. נקווה שגם נחזור עם הגביע".