ברגע האחרון רוסיה נמנעה ממצב של חדלות פירעון אחרי ששילמה ביום שישי את הריביות על אגרות החוב הממשלתיות שלה למשקיעים. הממשלה הרוסית השתמשה למעשה ברזרבות המט"ח שלה בחשבונות בבנקים מחוץ למדינה, כך אמרו פקידים במשרד האוצר האמריקאי. התשלום בוצע ככל הנראה בסניף לונדון של סיטיבנק בו לממשלה יש חשבון, אך בבנק סירבו להגיב על כך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
(צילום: AFP)
סכום התשלום לא נחשף, אבל מוקדם יותר החודש משרד האוצר הרוסי אמר כי ניסה לשלם 649 מיליון דולר לג'יי פי מורגן, אך ללא הצלחה בעקבות הסנקציות מהמערב והקשיים הכלכליים שהמדינה חווה מאז הפלישה לאוקראינה. לאור כך ניסתה הממשלה לשלם ברובל, אבל הבנק לא הסכים לכך.
בקרמלין טוענים כי יש באפשרותם לשלם את כל החובות של רוסיה, אבל בעקבות המצב שנוצר הם נאלצים לשלם ברובל ולא בדולר או באירו, ויש לכך לדבריהם גם אישור משפטי.
עם זאת, משקיעים וסוכנויות הדירוג השונות טוענות שהרוסים לא יכולים לשלם ברובל, וגם לא ציפו שרוסיה תוכל להמיר את הרובל לדולרים, מה שהוביל לספקולציות שמוסקבה בדרך לחדלות פירעון.
פקידי אוצר אמריקאים, שסירבו להזדהות, אמרו שרוסיה ניצלה את יתרות המט"ח שלה מחוץ למדינה כדי לבצע את התשלום ביום שישי האחרון, מאחר שמאז שארה"ב הטילה סנקציות על הברק המרכזי ברוסיה בתחילת המלחמה נגד אוקראינה, לרוסים יש את היכולת להשתמש רק בהכנסות שמגיעות מפעילויות כמו מכירת נפט וגז לעולם, או יתרות מט"ח מחוץ למדינה. לשם בדיוק כיוונה ארה"ב עם הסנקציות שלה - כדי לרוקן את המשאבים הפיננסיים של רוסיה גם מבחוץ.
רוסיה לא הייתה במצב של חדלות פירעון מאז המהפכה הבולשביקית ב-1917, כאשר האימפריה הרוסית התמוטטה וגרמה להקמת ברית המועצות.
2 צפייה בגלריה
ג'יי פי מורגן
ג'יי פי מורגן
ג'יי פי מורגן
(צילום: EPA)

מי קובע אם מדינה נמצאת בחדלות פירעון?

סוכנויות הדירוג יכולות להוריד את הדירוג של מדינה לסטטוס של חדלות פירעון, או שבית המשפט יכול להכריע בסוגיה. בנוסף, מחזיקי אג"ח שלא קיבלו את כספם יכולים לבקש מוועדה מיוחדת של נציגי חברות פיננסיות לקבוע האם אי-תשלום כזה מחייב קנסות, אבל אותה ועדה לא יכולה לקבוע למדינה על חדלות פירעון. בכל מקרה, מדובר בתהליך משפטי מורכב.

מה קורה בפועל כשמדינה מגיעה לחדלות פירעון?

לעיתים קרובות, המשקיעים והממשלה של אותה מדינה ינהלו משא ומתן על הסדר שבו נותנים למשקיעים איגרות חוב חדשות ששוות פחות, אבל לפחות מדובר בפיצוי חלקי עבור המשקיעים. יחד עם זאת, קשה לראות כיצד דבר כזה יתאפשר כל עוד הלחימה נמשכת והמערב אוסר על עסקאות עם הממשלה הרוסית, הבנקים במדינה ואף עם חברות רוסיות פרטיות.
במקרים מסוימים, המשקיעים יכולים לתבוע את המדינה. ההערכה היא כי במקרה של איגרות החוב הרוסיות, יש סעיפים שמגינים על הממשלה ומאפשרים לה להגיע להסדר עם רוב הנושים ואף לכפות הסדר על אלה שמסרבים, ובכך למנוע תביעות משפטיות.
בנוסף, ברגע שמדינה מגיעה לחדלות פירעון, ניתן לנתק אותה מההלוואות בשוק האג"ח עד שהמצב יתוקן והמשקיעים יחזירו את האמון ביכולתה ובנכונותה של הממשלה לשלם. במקרה הרוסי, הממשלה יכולה עדיין לשלם במטבע המקומי בתוך המדינה והיא בונה על כך שהבנקים המקומיים יקנו ממנה את איגרות החוב.