בשיתוף אתר "המקצוענים"
אחד התסכולים הגדולים של מי שנמצא בתהליך שיפוץ הוא התמודדות עם רכישת חומרי גמר, כלים סניטריים ושאר המוצרים להלבשת הבית.
בחירה שגויה של מוצרים, החלפות שמעכבות את משך השיפוץ ומחירים שכוללים דמי תיווך נסתרים.
כדי שתצלחו את השיפוץ במסגרת התקציב ועם כמה שפחות אכזבות ועיכובים, הנה מדריך שחשוב לקרוא לפני שרוכשים חומרי גמר בשווי עשרות אלפי שקלים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לבד עם מעצב או עם הקבלן?

לפני שיוצאים ליום קניות מרוכז באולמות התצוגה ונופלים למלכודות של אשפי המכירות שם, יש כמה כללים שכדאי להיצמד אליהם.
הפתרון הטוב ביותר הוא להגיע לחנויות לחומרי בניין ולאולמות תצוגה בתחום חומרי הגמר לבית בליווי בעל מקצוע. זה יכול להיות מעצב פנים, אינסטלטור או קבלן השיפוצים. ברגע שאתם לא מגיעים לבד, אתם מקטינים סיכוי שיעבדו עליכם.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ואולם, כדי שגם בעלי המקצוע בתחום לא ירוויחו על חשבונכם דמי תיווך מופקעים, חשוב לגלות ערנות ולשאול את השאלות הנכונות. לא כדאי לחתום ולשלם באותו הרגע, בייחוד אם תכננתם יום ארוך שכולל סיור במספר חנויות שונות. מתוך עייפות, רצון לסיים עם המשימה המתישה הזו וחוסר סבלנות, אתם עלולים לטעות ולהפסיד הרבה מאוד כסף.
את הסיבוב הראשוני, אתם יכולים לעשות לבד, בכדי להתרשם, בידיעה שאתם לא סוגרים שום עסקה. בפעם השנייה, תוכלו להגיע עם בעל המקצוע, אך לאחר שאתם כבר מכירים את המחירים. אפשרות נוספת, היא לקבל הצעת מחיר וללכת לבדוק בסניפים אחרים של הרשת או אצל חנויות מתחרות, האם המחיר שקיבלתם אטרקטיבי.
למרבה הצער, פערי המחיר בתחום זה גבוהים מאוד, נתונים למיקוח וכרוכים בעמלות שונות ומשונות שניתנים לבעלי המקצוע מהספקים השונים שהם עובדים מולם. גם אם מבטיחים לכם הנחה, חשוב שתבדקו מהו המחיר ההתחלתי, והאם אכן מדובר בהנחה אמיתית או מדומה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תתפלאו, אבל לעתים תוכלו להשיג מחירים זולים יותר בעצמכם, למרות ההבטחה של בעלי המקצוע ש'יש להם מחיר מיוחד'. יכול להיות, אבל האם הם יתנו לכם ליהנות מההנחה שלכם? לגיטימי שהם יגבו כסף מכם על הייעוץ, הזמן וההשקעה שלהם, אך מוטב שהדבר יהיה בשקיפות ובצורה מסודרת, ולא 'מתחת לשולחן'.
קל מאוד לרשום את מספר הדגם של האריחים, להגיע למחרת לסניף אחר ולבדוק מהי ההצעה הטובה ביותר שאתם יכולים לקבל עבורם. מדובר בהוצאה לא מבוטלת, שיכולה להגיע במקרים מסוימים לעשרות אלפי שקלים, כשמדובר בשטח גדול שיש לרצף וכמות גדולה של קירות לחפות. אל תתעצלו, והשקיעו עוד יום או יומיים, ותחסכו מעצמכם הוצאה מיותרת ועוגמת נפש.
ומה לגבי כלים סניטריים? גם אם המחיר שקיבלתם מבעל המקצוע סביר, ודאו שאתם מקבלים את מלוא התמורה עבורו.
הקפידו על מוצרים של חברה מוכרת, עם קבלה ואחריות עליהם. אחריות ההתקנה לרוב תהיה מהמתקין, אך אחריות על המוצר עצמו (ברז, אסלה, אספקה של אריחים פגומים) – כל אלו, הם באחריות הספק שרכשתם ממנו.
כלומר, גם אם הרכישה היא דרך הקבלן, אתם אלו שתצטרכו להציג חשבוניות ותעודות אחריות. שמרו את כולם בקלסר שיפוץ, כי תקלות רבות מתגלות רק כעבור שנה-5 שנים מסיום השיפוץ.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הגיעו לאחר שמדדתם את שטח הבית ועם הנחיות ברורות מהמתקינים השונים

לידע המקצועי של המתקינים (אינסטלטור, רצף, נגר, מתקין שיש וכן הלאה), יש ערך. לפני שאתם מבצעים בנפרד קנייה של שיש, כיור, ברז אינטגרלי וארונות מטבח, ודאו שהם אכן מתאימים למידות בשטח, ושניתן להתקין אותם יחד מבחינת מידות וחומרים.
למשל, אם לארון האמבטיה יש משטח שיש אינטגרלי יצוק, אשר מגיע עם פתחי התקנה מובנים לברז, חשוב לרכוש ברז תואם עבורם. אם תקנו בנפרד, אתם יכולים להיקלע למצב לא נעים של התמודדות עם החלפות, זיכויים והתפשרות על דגמים שלא בהכרח הייתם קונים מלכתחילה באותה החנות.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טעויות נפוצות רבות, גוררות התקנות מאולתרות, הובלות נוספות ועיכוב בלוח הזמנים של ביצוע הפרויקט. מקלחון שאינו במידות השטח המדויקות שנרכש ללא מדידה מקצועית לפני, אסלה בגובה לא מתאים או במרחק לא מדויק מהקיר – כל אלו יסרבלו את מהלך השיפוץ ויגררו תשלום על ימי עבודה מיותרים לבעלי המקצוע השונים.
מבחינה כספית, כדאי מראש לשאול את הקבלן אם יש לו הנחה בחנויות מסוימות. לא כל החנויות נותנות הנחות לבעלי המקצוע, יש כאלו שמראש נותנות מחיר נמוך במיוחד.
אבל אם כן, שווה לברר מראש ולבקש ליהנות מההנחה הזו. זה מסוג השאלות שנכון לשאול לפני שסוגרים את חוזה העבודה מול הקבלן, ולא אחרי. זה בהחלט שיקול שיכול להשפיע על העלות הכוללת של השיפוץ או פרויקט הבנייה שלכם.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני שקונים, חשוב לתמחר עלויות התקנה כדי לדעת מה תהיה העלות הכוללת בפועל

יש הבדל גדול בין התקנת אריחים בגודל סטנדרטי לבין התקנת אריחי ענק. כל דבר שנמכר במידות מיוחדות, או מחייב התקנה מיוחדת, אמור להילקח בחשבון מראש.
אם קונים אריחים גדולים מדי לחדר אמבטיה קטן, נדרשים יותר חיתוכים בעת ההרכבה. דבר זה, מייקר משמעותית את עלות הריצוף, ולכן כדאי שיתומחר מראש בכתב הכמויות. זה בהחלט פרמטר שיכול להשפיע על הבחירה של מי שנמצא בתקציב מוגבל לכלל השיפוץ.
חשוב גם לעגן מראש בהסכם העבודה מול קבלן השיפוצים את החובה שלו להגיע אתכם לחנויות לצורך קניית הכלים הסניטריים, האריחים והמקלחונים. זה יכול למנוע ויכוחים מיותרים בהמשך, וזה לא תחליף לכך שתגיעו עם מעצב פנים מטעמכם. עם כל הכבוד למעצבי פנים, הרי ששלב הביצוע הוא קריטי, כרוך בניסיון ארוך שנים בשטח, מצריך ידע והבנה בחומרי גמר, חומרי איטום ומגבלות טכניות. ככל שהמעצב שלכם בעל ניסיון, חשוב שכלל הרכישות יבוצעו בתיאום מלא איתם. אחרת, הם תמיד יוכלו להתנער מאחריות כשיגיע שלב הביצוע בשטח.
כשאתם משווים מחירים, חשוב שתשוו לא רק את מחיר חומרי הגמר או המוצרים, אלא גם את עלות ההתקנה שלהם. כך תהיה לכם יכולת השוואה אמיתית. עלויות התקנה מפורטות במחירוני השיפוצים הקיימים בשוק, ומציגים טווח מחירים הוגן.
7 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)
קל מאוד לחשב עלויות ריצוף למ"ר, עלויות התקנת כלים סניטרים ועלויות חיפוי ריצוף בפרקטים. זה עניין של מודעות, בירור של כמה דקות באתרי השוואות מחירים ותיעוד התמחור בכתב. תמיד יהיו חריגות תקציב בשיפוצים, אך מוטב שאלו יהיו מינוריות כמה שיותר, ואם ניתן למנוע הפתעות מראש ובקלות, כדאי לעשות זאת.

התאימו את הפרזול לדלתות, לעבודות הנגרות ולכלים הסניטריים

בסיום השיפוץ, הכל נראה כאילו הגיע כך מראש, אך בפועל מדובר במלאכת מחשבת של התאמת מידות, חומרים, שיטות התקנה, עמידה בתקנים, סוגי מוצרים וסגנונות עיצוב.
כשאתם רוכשים דלתות, חשוב להתאים את המנעולים במהלך הבחירה שלהם, ולא בדיעבד. דלתות עם מנעול רגיל, שונות מדלתות עם טריקה שקטה או דלתות עם מפתח כפתור. כך גם לגבי התאמת כיורים למשטחי שיש, בחירת ראש אמבטיה וברזים למנגנונים המתוכננים בקיר, התאמת אסלה לצנרת הבניין וכן הלאה.

מה כן אפשר בקלות לקנות לבד?

כל דבר שאינו קשור לתשתית הבית, וניתן להוסיף בהמשך. כל מה שקשור לטקסטיל, ריהוט שאינו מחובר קבע לקירות או לרצפה, מתלים לנייר טואלט ולמגבות, מראות, מתקני תלייה לכלי הרחצה. אפילו מכשירי חשמל חשוב לקנות בתיאום עם מתקין המטבחים.
זאת, בכדי למנוע אכזבות מיותרות במידות, בזווית הפתיחה של הדלת ובקרבה שלהם לשקעי חשמל.
כמובן שגם במקרה זה, ישנם חיבורים לתשתיות חשמל, בית חכם, תקשורת וכן הלאה, אך אלו, קלים יותר לתיקון במקרה של טעות. אם האספקה מצריכה המתנה ארוכה מדי, כזו שמעכבת את סדר העבודה של הפרויקט, שקלו האם מוצדק להמתין עם המוצר או לבחור בחלופה זמינה אחרת. העלות של הזמנת בעלי המקצוע בסיום השיפוץ לצורך השלמת התקנות ותיקונים, גם היא דבר שיש לתמחר מראש לפי עלות יומית או גלובלית, בהתאם לנסיבות.