צפו: איך לנהל נכון את הוצאות הבית?
(בימוי: אסף קוזין, צילום: ירון שרון, עריכה: גיא פוקס)
עובדים בעבודה מסודרת, מרוויחים מעל שכר המינימום (גם אם לא הרבה יותר), מנסים להמעיט בקניות מיותרות ולאכול בחוץ כמה שפחות, ועדיין - בכל חודש יוצא יותר ממה שנכנס מהחשבון ואתם לא מבינים איך זה קרה? אחת הסיבות העיקריות לכך היא התנהלות פיננסית לא נכונה, אשר מושפעת בין היתר גם ממעקב לוקה או לא קיים אחר ההוצאות השוטפות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אז כדי שתוכלו לשפר מעט את המצב הכלכלי, לשמור על מרחק ביטחון מהמינוס ואולי אפילו להצליח ליהנות קצת ממותרות החיים, ynet אסף עבורכם ארבע דרכים מרכזיות להתנהלות נכונה עם הוצאות משק הבית.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה: חשבונות
חשבונות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מזומן בלבד

הדרך הראשונה היא להתנהל רק במזומן. זה אולי נשמע פשוט ומיושן, אבל עבור הרבה אנשים, זה גם עובד. למה? בניגוד להצמיד את הטלפון או את כרטיס האשראי למסוף, כשאנחנו משלמים בשטרות ובמטבעות אנחנו מרגישים את זה מיד בכיס. נושא זה, אשר מכונה גם "כאב התשלום" ונחקר לא מעט, הוכח כדרך יעילה לחסוך בהוצאות. הוצאתם 200 שקל? זהו, הלך, עכשיו.
5 צפייה בגלריה
כסף. אילוסטרציה
כסף. אילוסטרציה
"הכאב בתשלום" יכול לסייע לחסוך. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
איך עושים את זה? לא מדובר בשיטה מתוחכמת במיוחד: מוציאים סכום כסף לתקופה מסויימת (יום/שבוע/חודש) ומתנהלים רק איתו. השתדלו לא להוציא סכומים נוספים מעבר למה שהגדרתם לעצמכם ולא לגהץ באשראי. כך, כל הוצאה "תכאב" בכיס ותוכלו להיות יותר ממוקדים על מה וכמה כסף הוצאתם.
החיסרון? התנהלות במזומן היא שיטה יחסית מסורבלת שדורשת להוציא כסף (ולעיתים לשלם על כך עמלה), להסתובב איתו בכל מקום וגם להסתכן בלאבד אותו או, לא עלינו, שיגנב.
כמו כן, אם החלטתם להוציא כסף פעם אחת ולהתנהל איתו במשך תקופה ארוכה כמו כמה שבועות או חודש, סביר להניח שיהיה לכם קשה לזכור על מה הוצאתם וכמה נשאר לכם, אם לא תנהלו במקביל גם רישום מסודר.

רישומים ומחברות

וזה מביא אותנו לדרך השנייה שמאוד פופולרית במיוחד בקרב הורים לילדים צעירים - רישום ומחברות. ההיגיון פשוט: רוכשים מחברת, לוח מחיק או כל פיתרון דומה אחר ואיתו מנהלים את התקציב ואת ההוצאות.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
יעיל במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים - מחברות ורישומים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
מדובר בשיטה מקובלת, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים שעוד אין להם חשבון בנק או כרטיס אשראי והתקציב שלהם מנוהל לרוב במזומן או באמצעות האשראי של מישהו אחר, כמו הורה.
איך עושים את זה? הקציבו סכום מסויים, כמו דמי כיס שבועיים, רשמו אותו בגדול בלוח המחיק או במחברת והקפידו לרשום כל הוצאה, מחיר, תאריך ונושא - לדוגמה "אוכל", "קולנוע והופעות" או "צעצועים".
כך, גם תוכלו לנהל מעקב אחרי כמה אתם מוציאים ככלל וכמה כל יחיד בתא המשפחתי מוציא ועל מה. בנוסף, תוכלו ללמד ילדים החל מגיל צעיר מאוד את החשיבות של התנהלות פיננסית נכונה, מותרות לעומת מוצרים הכרחיים וחיסכון.
למה כדאי לשים לב? ראשית, שהמחברת או הלוח המחיק מסודרים, ברורים ומעודכנים בזמן אמת. אם הרישום יעשה על פתק לבן מקומט שיעלם בכיס של הג'ינס או שלא יכלול מחירים מדוייקים וחישוב כולל של התקציב הנותר, קצת איבדתם את הפואנטה ויהיה קל להיאבד בתוך מספרים חסרי משמעות.
לכן, גם אם זה נשמע קצת מיושן או מסורבל, מדובר בפיתרון טוב במיוחד כאמור למשפחות המנהלות תקציב משותף ולמי שלא רוצה להשתמש בפיתרונות ממוחשבים מפאת גיל או נוחות, למשל.

אקסל

מסתדרים עם המחשב ומחפשים פיתרון קצת יותר טכנולוגי? אקסל הוא ללא ספק אחת הדרכים היעילות לנהל תקציב, החל מהוצאות קבועות בלבד ועד למעקב מלא גם אחרי כוס קפה שהזמנתם או בגד חדש שרכשתם.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
מחפשים פיתרון קצת יותר מתקדם? נסו אקסל. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
איך עושים את זה? גם אם אתם פחות מבינים בפונקציות מורכבות באקסל או סתם אין לכם כוח להתעסק עם זה יותר מדי, חיפוש קצר בגוגל יאפשר לכם להוריד בחינם קבצים מוכנים עם פורמט שמחשב עבורכם את ההוצאות. כל מה שנותר הוא לעדכן את הסכומים ואת הפריטים לפי הצורך האישי שלכם.
יתרון נוסף, מעבר לנוחות ולזמינות מבלי צורך להסתמך על מזומנים או על מסמכים, הוא שהאקסל מאפשר לכם לבצע ניתוחים מעמיקים על ההוצאות שלכם, כולל התפלגויות וגרפים נחמדים שיעזרו לכם לעקוב אחרי כמה אתם מוציאים, על מה ואולי גם לקצץ בהוצאות מיותרות כשאפשר.
ההמלצה שלנו: שימרו את הקובץ על הענן והקפידו לעדכן אותו ברגע שביצעתם רכישה. כך, תוכלו לנהל מעקב מלא ובזמן אמת אחר הכספים שלכם ותימנעו ממקרים בהם תשכחו להכניס הוצאה כזו או אחרת ותופתעו בסוף החודש מחיוב האשראי.

אפליקציות

גם אקסל נשמע לכם מיושן ומסורבל? יש גם פיתרון יותר "חכם" - אפליקציות. הן עובדות פחות או יותר כמו אקסל, רק שלרוב הן יותר נוחות לתפעול, מבצעות עבורכם את ניתוחי המידע החכמים ולעיתים אף מציעות תחזיות להמשך החודש והמלצות לחיסכון.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
נוח ויעיל, אולם לרוב בתשלום. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בשלב זה נמנע מאיזכור ופרסום של אפליקציה כזו או אחרת, אבל חיפוש קטן בגוגל יוביל אתכם ללא מעט תוצאות וחוות דעת של משתמשים. חלק מאותן אפליקציות הן אפילו ישראליות, שכן תעשיית ה"פינטק" (טכנולוגיה פיננסית - ד.ר.) בישראל היא מאוד מפותחת.
שימו לב: לעיתים קרובות האפליקציות הללו הן בתשלום, אם בעבור עצם ההורדה ואם בעבור שירותים נוספים בתוך האפליקציה. אז רק תשימו לב שלא הוצאתם את כל מה שהוצאתם על האפליקציה עצמה ושזכרתם לבטל את המנוי בתום תקופת הניסיון, אם החלטתם לוותר על השירות.
טיפ כללי: לא משנה באיזו שיטה תבחרו, הדבר החשוב הוא "לשמור את העיניים על הכדור". דעו תמיד כמה כסף נכנס לכם, כמה הוצאת ועל מה. לעיתים קרובות, עצם המעקב יוביל לחיסכון כספי ויפתח לכם אפשרויות פיננסיות נוספות, כמו חיסכונות והשקעות.
פורסם לראשונה: 08:03, 21.04.22