אפילו העיתון המדרידאי "מארקה" לא עשה חשבון. בכתבה שפורסמה בשבוע שעבר, תחת הכותרת: "הזמן האבוד של פבלו לאסו" – לא התבייש יומון הספורט הנפוץ בספרד לשאול את מה שהיה עד לפני כמה שנים טאבו מוחלט: האם ריאל מדריד צריכה להיפרד ממאמנה?
ולאסו הוא לא עוד מאמן. לא בכדורסל האירופי, בטח שלא בריאל. 11 שנים הוא נמצא על הקווים בפלאסיו דה דפורטס ואפשר להגיד בפה מלא שהוא זה שהחזיר את ריאל - אחת האימפריות הכי גדולות בתולדות הכדורסל האירופי – לקונטנדרית לזכייה ביורוליג החל מהעשור השני של המילניום החדש.
4 צפייה בגלריה
פבלו לאסו
פבלו לאסו
המעמד נסדק. לאסו
(צילום: EPA)

רק שבשבועות האחרונים מעמדו החל להיסדק. עד ה־65:90 הקליל של הבלאנקוס על בראוגן ביום ראשון האחרון בליגה הספרדית, לאסו ספר חמישה הפסדים רצופים עם הקבוצה בכל המסגרות – משהו שלא חווה לאורך כל הקריירה שלו על הקווים של ריאל. שניים ביורוליג (כולל לפנאתינייקוס, אחת מנמושות המפעל) ועוד שלושה בליגה, אחד מהם כואב במיוחד לברצלונה בקלאסיקו.
למעשה, ריאל הפסידה בשמונה מעשרת משחקיה האחרונים, כולל 75:74 דרמטי למכבי ת"א בהיכל מנורה מבטחים בסוף החודש שעבר. כבר אז התקשורת הספרדית מצאה את האשם: לאסו כמובן. "לריאל חסרים אופי ומנהיגות", נכתב אז. "לא חשוב כמה לאסו ימשיך להאשים את השופטים, הוא אשם במצב של קבוצתו יותר מכולם". אאוץ'.


חסין אש

והנה, כמעט חודש עבר - ולאסו יפגוש הערב (22:00) שוב את מכבי ת"א, הפעם בסדרת רבע גמר היורוליג. ריאל סיימה את העונה במקום הרביעי, מכבי ת"א חמישית – וגם המאמן הספרדי בן ה־54 יודע שמדובר במבחן קריטי להמשך הקריירה. בטח על הקווים של הבלאנקוס. צריך לזכור: הסטטיסטיקה עם הלבנים. מכבי ת"א לא ניצחה את ריאל במדריד מאז ה־11 במארס 2010 והפסידה שם ב-11 משחקיה האחרונים. האם דווקא הפעם המנחוס יישבר?.
כשהוא פייבוריט (בעיקר בשל יתרון הביתיות), עם קבוצה בעלת אחד התקציבים הגבוהים באירופה, אין מקום לטעויות. בטח לא להפסיד. ב"מארקה" בפרט ובתקשורת הספרדית בכלל מחכים עם הגליוטינה מוכנה.

ריאל אולי פייבוריטית על הנייר, אבל מבחינת לאסו הוא מגיע, כמו שהבנתם, בתקופה הכי פחות טובה מבחינתו. יותר נכון, הכי לא שקטה. עיקר הביקורת נגד המאמן היא על ניהול הסגל. רק השבוע דווח כי לאסו העיף מהקבוצה את תומא הרטל וטריי תומפקינס, מהכוכבים הגדולים של הבלאנקוס, לאחר שבילו ערב ההפסד לפנאתינייקוס בשבוע שעבר יחד עם גרשון יאבוסלה. שני הראשונים חזרו לפנות בוקר, הצרפתי שב מוקדם יותר ונקנס ב־20 אלף יורו.
אמנם לאסו הודיע בתחילת השבוע כי "הם עדיין חלק מהסגל", אבל לכולם ברור שיש כאוס של ממש בתוך הקבוצה ובעיקר בחדר ההלבשה. וכן, לא ברור אם הם בכלל יתלבשו לסדרה מול הצהובים. בכלל, המאמן כבר רשם העונה כמה חיכוכים עם הרטל, כשהאחרון שבהם התרחש במשחק הליגה מול טנריפה לפני שבועיים (הפסד 72:59, למי ששאל). הרטל נשלח לספסל על־ידי לאסו והראה בתנועות ידיים מה הוא באמת חושב על זה. לאסו התפוצץ וכעבור מספר ימים – בהפסד לבאיירן ביורוליג – לא הלביש כלל את הגארד המצוין.
4 צפייה בגלריה
פבלו לאסו
פבלו לאסו
אנשים אולי שוכחים כמה הוא מעוטר: שני גביעי יורוליג, 6 אליפויות ספרד
(צילום: AP)
התקשורת במדריד, כאמור, בטירוף. "לאסו לא מסוגל לעצור את הדימום", נכתב בעיתון ABC. "עם חוזה עד 2023, לאסו תופס את הראש יותר מהרגיל במשחקים האחרונים. ככה זה כשאתה במאזן שלילי של 6:0 במשחקי קלאסיקו מול בארסה בשנתיים האחרונות. אלה זמנים רעים ל'לאסיסמו', והקבוצה מגיעה לשלב המפתח של העונה באחת השעות הכי חשוכות שלה".
רק שבריאל ממש לא ממהרים לשלוח את לאסו הביתה. בטח כשמדובר בבשר מבשרו של המועדון. הוא לבש את המדים הלבנים באמצע שנות התשעים ומחזיק (בטח תופתעו) בתואר מלך האסיסטים והחטיפות של כל הזמנים בליגה הספרדית. אם המינוי שלו בקיץ 2011 הפתיע רבים, דווקא העובדה כי נשאר כל כך הרבה זמן על הקווים באחת הקבוצות הלחוצות באירופה – מדהימה עוד יותר.

לאסו מחזיק מעמד ויצר לעצמו שם של "מאמן חסין" לכל תסריט. כבר ב־2014, אחרי שני כישלונות רצופים בגמר היורוליג (מול אולימפיאקוס ומכבי ת"א) - היה נראה כי יוחלף, אבל זה לא קרה. כעבור שלוש שנים, אחרי שהפסיד את האליפות בספרד לוולנסיה, לא רק שלא נשלח הביתה, אלא קיבל הארכת חוזה. "אוהבים להאשים אותו בכל וזה כל-כך לא צודק", פירגן לו השבוע מאמן בראוגן, וליקו מרסיץ'. "נכון, ריאל הפסידה המון לאחרונה, אבל מה רע במאמן שזכה בכל תואר שיש? כמו לכולם, מותר שגם לו תהיה שנה גרועה".
האמת, מרסיץ' צודק. לאסו באמת זכה בכל מה שזז. שני גביעי יורוליג (2015 ו־2018), חמש אליפויות ספרד, שישה גביעי מלך ושישה תארי סופרקופה. וכמובן אי אפשר מבלי להזכיר את העובדה כי היה האיש שלמעשה העלה לראשונה את לוקה דונצ'יץ' לבוגרים – בגיל 16 בלבד – והיה זה שטיפח את הסלובני בדרך להפוך לאחד השחקנים הטובים והמלהיבים בעולם. אפילו דונצ'יץ' ידע להחמיא: "הוא הלב של ריאל, כל התארים הגיעו בזכותו".

הכי מנוסה מול הכי טירון

לאסו, כמו כל הכדורסל הספרדי, הוא איש של תבניות, שיטה מובנית. הכינויים שהדביקו לו לאורך השנים היו דומים: מקובע, בא עם חילופים מהבית ואפילו "סדרן מוניות". לאסו בשלו. כמעט תמיד הוא מעלה שחקן צעיר לדקות משמעותיות, גם במחיר טעויות אפשריות או אובדן מומנטום. הוא ממש סופר את הדקות לכל אחד מהסגל ומתאים את השחקן לתרגיל ולא את התרגיל לשחקן.
4 צפייה בגלריה
פבלו לאסו
פבלו לאסו
האיש שנתן לו את ההזדמנות הראשונה בבוגרים. דונצ'יץ' עם לאסו
(צילום: AP)
"זה לא קיבעון, אלא חזון", מספר גורם בצוות המקצועי של מכבי ת"א. "יש לריאל מדריד תחת לאסו תפיסה ברורה של איך צריך לשחק, כמה צעירים יש לקדם ואילו תרגילים יש לבצע כדי לנצל את נקודות החוזק העיקריות של הסגל. שחקן מתאים את עצמו לתבנית הקבוצתית ומשדרג את היכולת הרלוונטית".
יהיה מעניין כמובן לראות את המצ'אפ בין לאסו לאבן. מצד אחד, המאמן עם מספר המשחקים על הקווים הגבוה במפעל: 302, ומי שמחזיק במאזן 92:210 מטורף. מנגד, אבי אבן חסר הניסיון, שיערוך במדריד הופעה 12 בסך הכל כמאמן מכבי ת"א.
ועכשיו נשאלת השאלה: האם זה יעשה את העבודה מול מכבי ת"א, בסדרה של הטוב מחמישה משחקים כשהמומנטום לא בצד של ריאל? מה שבטוח, הדחה מוקדמת – והמאמן האירופי שנמצא הכי הרבה שנים ברציפות באותה קבוצה עשוי לקבל דחיפה החוצה. אולי אפילו לעבור להיכל בשנה הבאה, מי יודע?