"ההבדל הגדול הוא בין מנהל שמקבל החלטות כאוהד לבין מנהל שמקבל החלטות מהראש, ללא רגש. כואב לי שלוגו החברה שלי לא על הצעיף של הפועל ת"א".
אמיר כבירי, זוכרים? חמש שנים אחרי שהאדומים הגיעו לפירוק במשמרת שלו, האוהד השרוף משער 5 הוא היום אלוף בוסניה עם זרניצקי מוסטאר. כבירי בן ה־41 משמש כסגן נשיא המועדון והספונסר הראשי שלו, והחסות הגבוהה שהעניק לקבוצה סייע לה להניף צלחת אחרי שנים ארוכות.
2 צפייה בגלריה
אמיר כבירי
אמיר כבירי
אמיר כבירי. אלוף בוסניה
(צילום: עוז מועלם)
הקדנציה של כבירי בהפועל הייתה קצרה, בעיקר בגלל מהלכים אמוציונליים. תוך פחות משנתיים הוא הספיק לשפוך 50 מיליון שקל מכיסו הפרטי, אחרי שהגיע עם פנטזיות גדולות, שכללו תוכנית להקמת אצטדיון בבת־ים. החיפזון בכניסה להרפתקה ללא ביצוע בדיקת נאותות מינימלית הוליד פיאסקו גדול: הקפאת הליכים בשל חובות של 100 מיליון שקל והליכה לפירוק – מהלך שגם בסיוטים הכי גדולים שלו כבירי לא חשב שיגיע אליו. ההתנהלות המשפטית בינו לבין המפרק שאול קוטלר עדיין בהליכים וצפויה להימשך בשנה הקרובה.

ראש העיר

בינתיים איש העסקים ממשיך לעקוב אחר הדשדוש של קבוצתו האהובה, ועושה את זה מהעיר הבוסנית מוסטאר, שהופגזה קשות במלחמה בבלקן. את התקופה הקשה בהפועל ת"א הוא השאיר מאחור, ומאז הספיק לעבור שינוי גדול: משמש כיו"ר MT Abraham Group ורכש את ענקית האלומיניום הבוסנית "אלומיני". כאמור, הוא גם משמש כספונסר הראשי ומעורב ניהולית בקבוצת הכדורגל של העיר, בה החל את דרכו כוכב ריאל מדריד לוקה מודריץ' כמושאל מדינמו זאגרב.
כבירי עזב את ישראל אחרי שחרורו מצה"ל, עבר להתגורר בפריז והתעסק בין היתר באספנות ובפרויקטים של תשתיות. אחרי שהחלום האדום התפוצץ לו בפנים, הוא חזר לצרפת והגיע ארצה אחת לכמה חודשים כדי לבקר את משפחתו. לפני כשלוש שנים קיבל הצעה לרכוש אחד ממפעלי האלומיניום הגדולים בבלקן, חברה שפשטה רגל ועל פי דיווחים בבוסניה שווה כמיליארד דולר. בשנתיים האחרונות כבירי העתיק את מגוריו לעיר, ומנהל גם פרויקט של אנרגיות סולריות. בנוסף, הוא הקים במקום מוזיאון ענק שמציג אוסף אמנות אישי ופתוח לציבור.
2 צפייה בגלריה
אמיר כבירו
אמיר כבירו
ריגש את בוסניה. כבירי
(דוברות מועדון הכדורגל זרינסקי מוסטאר)

ליגת ההסתדרות

דן אורין, מנהל מחלקת הבלקן במשרד החוץ, מספר: "כבירי הגיע לבוסניה והציל את מפעל 'אלומיני'. מאות משפחות היו נשארות היום בלי עבודה אם הוא לא היה מתערב. זה מרגש וממלא גאווה לראות בכניסה למפעל את דגלי ישראל. האוכלוסייה במוסטאר יודעת בדיוק מאיפה הגיע האיש שהציל למשפחות את מקור הפרנסה. אמיר מייחס חשיבות רבה להעלאת המודעות לנושא זיכרון השואה ולסיפור היהודי המיוחד באזור וזה בא לידי ביטוי בשטח".
אותה חברת אלומיניום שימשה שנים רבות כספונסרית של רזינצקי. ישנו אפילו תיעוד של מודריץ' עם חולצת המועדון תחת השם שלה, אך בשנים האחרונות היא נטשה את הקבוצה המקומית בעקבות הקשים הכלכליים. לפני שנה וחצי ביקשו ראשי המועדון מכבירי להגיע לאחד המשחקים, והעלו בפניו את הרעיון להפוך לספונסר עם מעורבות ניהולית. תחילה הוא סירב והסביר: "אחרי מה שהיה לי עם הפועל ת"א, אני לא מתקרב יותר לכדורגל". בסופו של דבר כבירי השתכנע מתוך הבנה כי מדובר במעורבות קהילתית משמעותית.
בכדורגל הבוסני אין בעלות פרטית על מועדונים. מדובר בפורמט שמזכיר את ימי ההסתדרות בארץ – ועדי עובדים שמנהלים את הקבוצות. כבירי הפך לספונסר עם חוזה ההשקעה הגבוה ביותר בליגה הבוסנית, למשך חמש שנים, והתקציב זינק משלושה מיליון יורו לעונה לחמישה מיליון יורו.
ולנטינה רופצ'יץ', העורכת הראשית של העיתון הנפוץ וצ'רני ליסט, מספרת: "כבירי אחראי לשיקום של אחד המפעלים החשובים בבוסניה, והוא ראה חשיבות לא רק בעזרה למועדון הכדורגל, אלא גם במעורבות בחיי הקהילה".
ראש עיריית מוסטאר, מריו קורדיץ', אמר בשיחה עם "ידיעות אחרונות": "כבירי הפך את 'אלומיני' לאחת החברות המצליחות בבוסניה – עדות לכישוריו הכלכליים והניהוליים. למוסטאר ולי כראש העיר חשובה במיוחד תחושת האחריות שלו לקהילה החברתית בה הוא חי ופועל, עם תמיכה בפרויקטים רבים. כראש עיר, אני מצפה להמשיך לשתף איתו פעולה בפרויקטים עתידיים".
כבירי עצמו כבר מסתכל קדימה: "המטרה היא להיות הקבוצה החזקה בבוסניה, ולעשות את הקפיצה באירופה דרך השתתפות בקונפרנס־ליג. האליפות הזו תיכתב באותיות זהב בהיסטוריה של המועדון".
פורסם לראשונה: 15:02, 19.04.22