4 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
(עמרי שטיין)
בשבוע החולף עיריית חיפה העבירה דרישה למועדון השייט בחיפה, כי עליו לפנות את החוף השקט בו פועלת האגודה בתוך חודש ימים. בכירים בספורט הישראלי מנסים לעזור לאגודה, ששוב נאלצת לפעול תחת איום מצידה של העירייה, אך טרם נמצא פתרון למשבר. כעת יו"ר איגוד השייט, שי בובר, נחלץ לעזרתה של העמותה ודורש מראש עיריית חיפה שלא לסגור את אחד המועדונים החשובים ביותר בענף.
שי בובר התייחס לסוגיה ואמר בראיון ל-ONE: "זו סאגה שכנראה רחוקה מפתרון. כל הניסיונות שלי להבין את המצב, כולל בשיחות עם סגן ראש העיר נחשון צוק ועם עורכי הדין של העירייה, עלו בתוהו. אני פשוט לא מבין למה לא חותרים לפתרון? הענף שלנו הוא כל כך יפה, מביא ערכים חינוכיים ממדרגה ראשונה ותורם לציבור בעיר. על הפלטפורמה של מועדון השייט בחיפה יש הרבה ספורטאים וגם תושבים שנהנים מהפעילות של המועדון. בין היתר, יש אוכלוסייה על הרצף האוטיסטי שמשתמשת במתקני המועדון וזה פשוט מתסכל שרוצים לסגור את הפעילות של שייט חיפה".
זו הפעם השנייה שהעירייה מנסה לסלק את מועדון השייט מהחוף השקט. אחרי שהצדדים נכנסו לאחרונה למשא ומתן, שוב עולה הדרישה לפנות את המועדון מהמקום. האם ניסית לדבר עם ראשת העיר עינת קליש רותם? "אנחנו נתקלים בקיר. ראשת העיר לא עונה לטלפונים ולהודעות. מועדון השייט בנוי מאנשים מדהימים, מסורים ואכפתיים. יש אדם כמו ליאור אלפסי שבא בהתנדבות ותורם לקהילה ולספורט במדינה, כך שזה הזוי שרוצים לפנות את המועדון. רק היום יצאה משלחת לקליארי בסרדיניה לאליפות אירופה בדגם ביק 6.8 עד גיל 15 בגלישה ויש נציגות של שלושה ילדים מחיפה. זה המועדון השלישי בגודלו באיגוד השייט. אני לא רואה סיבה מוצדקת לכל הסאגה המיותרת הזאת".
4 צפייה בגלריה
שי בובר
שי בובר
שי בובר
(שחר גרוס)
אתה באמת סבור שאין פתרון באופק? איפה הדברים עומדים כרגע? "באופן עקרוני, כל עמותה שפועלת בספורט צריכה לפעול תחת הסכם. בדרך כלל זה הסכם בר רשות מול בעל הקרקע כדי שניתן יהיה לפעול בשטח, כאשר לכל הסכם יש תנאים. זה שצריך להיות הסכם - זה בסדר גמור, כי זה מגן על שני הצדדים ומונע הפקרות. אבל בתוך ההסכם שעיריית חיפה מגבשת מול המועדון יש אין-ספור סעיפים שמדברים על פינוי. אם כל ההסכם מדבר על פינוי מהחוף, אז כנראה שיש כוונות אחרות לשימוש בשטח, אחרת למה לכתוב כל כך הרבה פעמים את המילה "פינוי"? כשמנהלים משא ומתן צריך לפעול בתום לב. אם לעירייה יש הסכם על השטח לעוד שנה וחצי קדימה, אז איפה הבעיה לתת את אותה שנה וחצי לעמותה?"
ממה שאתה מבין, מה המטרה של העירייה בסיפור הזה? למה רוצים להפסיק פעילות של מועדון שייט כל כך חשוב? "להבנתי, הם רוצים להקים שם מעגנה לסירות בינוניות, כך נאמר לי על ידי סגן ראש העיר בשיחה שהתקיימה בנינו. העירייה רוצה להקים מרינה? אין בעיה, רק שתבטיח את קיומו של מועדון השייט בתוכה. אגב, בתוכניות המתאר שצפיתי בהן המעגנה היחידה שתאושר היא בכלל בנהריה. עיריית חיפה קיבלה החלטה להקים רשות ים במטרה לסייע לעמותות השייט. במשך שנים מועדון השייט בחיפה היה שייך לרשות הספורט והכל היה מצוין, כי חיפה אירחה תחרויות והיו אפילו אליפויות עולם בחיפה. אני שואל, האם מאז שהוקמה רשות הים יש יותר ילדים בפעילות ימית בחיפה, או שכל הסיפור הזה רק עולה יותר כסף למשלם המיסים? לא ברורה לי מהי המטרה של העירייה".
4 צפייה בגלריה
עינש קליש
עינש קליש
עינש קליש
(עמרי שטיין)
בשורה התחתונה, האם המועדון בדרך להיסגר? "אין מצב שיסגרו את המועדון הזה, אני לא רוצה לחשוב על מצב כזה. אם סוגרים אותו, זה אומר ש-40 ילדים על הרצף האוטיסטי שפועלים תחת המתקנים של המועדון יצטרכו לחפש מקום אחר, אם בכלל יהיה להם לאן ללכת. מעבר לזה, זה אומר שאותם 140 הילדים שרשומים במועדון השייט הזה ינדדו למקומות אחרים כמו עכו או דרומה יותר, אם בכלל יעשו את זה".
ואפשר לומר שזו תהיה מכה גם לענף השייט? "בוודאי. ענף השייט הוא לא כזה גדול. יש לנו כ-600 ספורטאים פעילים באיגוד השייט. כשסוגרים מועדון כזה, זה אומר לקחת 140 ילדים בעלי פוטנציאל להפוך בעתיד לספורטאים פעילים. המועדון בחיפה משמעותי לנו, הוא משמעותי למדינה. חוץ מזה, מבחינת איגוד השייט למיקום המועדון בחיפה יש חשיבות אסטרטגית כי בחורף זה מקום מושלם להתאמן בו בזמן שהים סוער. נבחרות ישראל בגלישת רוח ונבחרות ה-470 של ישראל התאמנו בחיפה, ובזכות האימונים שם הם הצליחו להיות בין הבולטים בתחרות גביע הנסיכה בפלמה לאחרונה. אם לא תהיה האפשרות להתאמן שם, גם הנבחרות ייפגעו, כי בכל מקום באירופה יוצאים דרך מרינה לים ובארץ למרבה הצער רק בחיפה יש אפשרות דומה לקבל תנאים כאלה".
4 צפייה בגלריה
שי בובר
שי בובר
שי בובר
(אסי ממן)
מה ניתן לעשות כדי לשנות את רוע הגזירה? "אני מאמין שכל ראש עיר שרוצה לתמוך בפעילות של מועדון שייט יגרום לזה לקרות. אני קורא מפה לעינת קליש רותם, בואי נשב לדבר ונפתור את הבעיה. אי אפשר ביום חמישי לנהל משא ומתן עם מועדון השייט - וביום ראשון לשלוח לו מכתב שהוא צריך לפנות את השטח בתוך 30 יום. זה לא סביר וזה לא נכון. הרבה ילדים ייפגעו במהלך הזה, בואי נעצור את זה ובואי נפתור את זה".