בשיתוף אתר "המקצוענים"
האם גם אתם דוחסים יותר מדי מגשים ותבניות לתנור? מניחים קערת מים, זכוכית לא מחוסמת או נייר כסף בתחתית? זה הזמן להפסיק עם ההרגלים המסוכנים והגרועים האלה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קערת זכוכית שאינה מחוסמת: לאופים שבינינו אשר נוהגים לערבל את העיסה בקערת זכוכית ולהכניסה מיד לתנור לאפייה – ראו הוזהרתם.
"יש להשתמש אך ורק בקערות זכוכית מחוסמת שעל פי הוראות היצרן עומדות בחום גבוה. שימו לב שקערות פיירקס שנמצאות כמעט בכל בית עמידות בפני חום גבוה וניתן להכניסן לתנור", אומר אביב לב, מנהל קטגורית מוצרים לבנים באלקטרה סחר ומותגים.
"אין להכניס לתנור קערות מזכוכית רגילה שכן טמפרטורת החום הגבוהה תנפץ את הזכוכית לרסיסים, תסכן אתכם בפציעות מיותרות ותפגע בתנור", מסביר אסף מוטלו, מנהל מוצר במותג קונסטרוקטה.
כלי פיירקס: "כלי פיירקס נחשבים לאיכותיים ושימושיים במיוחד", אומר מוטלו. "הם עשויים מזכוכית הנקראת בורוסיליקט העמידה לטמפרטורות קיצוניות של חום וקור (ניתן להשתמש גם בתנור המחומם לטמפ' עד 300 מעלות צלזיוס), עמידה בפני שריטות ומתאימה גם למיקרוגל".
קערות נירוסטה: "נירוסטה- בדרך כלל קערות הנירוסטה שאנחנו מכירים לא מתאימים לשימוש בתנור, אך יש דגמים מסוימים איכותיים המתאימים לאפייה", אומר מוטלו.
תבניות אפייה חד-פעמיות מאלומיניום: זה לא אסור, אך גם לא מומלץ להשתמש דרך קבע בתבניות אפייה חד-פעמיות מאלומיניום", אומר מוטלו. "בטמפרטורה גבוהה חומר האלומיניום עלול להשתחרר על גבי המזון ולהיספג בו".
קערות פורצלן: "הן עמידות ובטוחות לשימוש בתנור, בתנאי שמדובר בפורצלן איכותי", אומר לב. "בכל מקרה, גם לגביהן יש לבדוק את הוראות היצרן".
סירים שלא מיועדים לכך: יש לבדוק מהי הטמפרטורה המקסימלית של הסיר בתנאי חום. לרוב, סירים עם ידיות מסיליקון מיועדים רק לשימוש על כיריים ולא בתוך התנור. במרבית המקרים, נתונים אלו יופיעו בתחתית הסיר.
לב: "בכל מקרה, גם אם מותר להכניס את הסיר לתנור, אין בשום מקרה להניחו על תחתית תא האפייה, דבר זה עלול לגרום לפיצוץ בציפוי האמייל של התנור עצמו".
קרטון: "אין להכניס קרטון לתנור שכן הוא עלול להישרף ולגרום נזק בלתי הפיך לתנור", מדגיש לב.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קערת מים או כמות גדולה מדי של נוזלים: "הכנסה של קערת מים אל תוך תנור האפייה או מילוי תבנית הבישול יתר על המידה בייחוד בתבשילים עם נוזלים, יכולה לעלות לכם בהחלפת תנור", מסביר לב.
"במקרה של גלישת נוזלים אל תחתית התנור, עלולים להיגרם קצרים ותקלות שעלות התיקון שלהם תהיה גבוהה במיוחד. זכרו שהשילוב של נוזלים וחשמל יכול להיות קטלני, והימנעו מכך".
דחיסת מגשים וכלים רבים מדי מסכנת אתכם בסכנת שריפה: דחיסה של מגשים וכלים רבים בתנור, תקשה מאוד על התנור לעבוד כמו שצריך.
לב: "הסיבה לכך היא שהאוויר חם אינו יכול להסתובב כראוי, דבר המהווה סכנת שריפה ועלול לגרום נזק חמור - לא רק לתנור, אלא לבית שלכם, על יושביו".
מניחים נייר כסף בתחתית התנור? טעות: רבים מניחים נייר כסף בתחתית התנור כדי לאגור את הלכלוך בזמן הבישול והאפייה. לב: "זו דרך בטוחה לקצר את ימיו של התנור, שכן נייר הכסף חוסם את זרימת האוויר ועלול לגרום נזק לגוף החימום". מכאן, הנזק שייגרם יעלה לכם ביוקר. לא כל תקלה קל לתקן, ולעתים זה יחייב אתכם להחליף תנור. בהחלט הוצאה מיותרת שניתן למנוע.
מה ההבדל בין נייר שעווה לנייר אפייה ומה מהם מותר להכניס לתנור: "נייר שעווה ונייר אפייה עשויים להיראות כמעט זהים לחלוטין, אולם השוני הוא גדול", מפרט לב. "בעוד שעווה עוזרת לנדף לחות, היא לא עומדת בתנאי חום, והכנסתה לתנור תמיס אותה ואף יכולה לגרום להתלקחות. לכן בתנור יש להשתמש אך ורק בנייר אפייה".
כלים מפלסטיק: "פלסטיק לעולם אין להכניס לתנור", מדגיש לב.
"פריטי פלסטיק מסוימים יתחילו להתרכך ולהימס גם אם תפעילו את התנור על טמפרטורה נמוכה. הנזק לתנור יהיה בלתי הפיך".

מה עוד הורס את התנור?

בעיית איטום תפגע ביכולת הוויסות שלו: "אם נצברת לחות על דלת הזכוכית בתנור, סביר להניח שמדובר בבריחת אוויר חם ויש להחליף את האטם", אומר לב. "אם לא, התנור לא יוכל לווסת את הטמפרטורה שלו בצורה אופטימלית".
מחממים את הבית? משאירים את התנור פתוח כשהוא דולק? טעות: "התנור נועד לבשל ולאפות בלבד. למרות שהוא יכול לייצר חום רב, הוא לא נועד לחמם את הבית או רק את חלל המטבח", מוסיף לב.
"השימוש בתנור למטרת חימום עלול לפגוע בתנור בטווח הארוך. ובנוסף, עלול לגרום להתלקחות ושריפה בבית. יש לוודא שדלת התנור סגורה בכל זמן הבישול והאפייה. ניתן להשאיר אותה פתוחה רק בסיום ההפעלה ולאחר כיבוי מלא של התנור".
פורסם לראשונה: 19:09, 14.04.22