בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה לאור המלחמה עם אוקראינה, ממשלת רוסיה נמצאת על סף של חדלות פירעון. בינתיים, חברה רוסית ראשונה כבר הוכרזה ככזאת - חברת הרכבות הממשלתית (Russian Railways JSC), לאחר שלא שילמה את הריבית על איגרות החוב (אג"ח) שלה.
מי שקיבל את ההחלטה הוא פאנל של בנקים וחברות השקעות המפקח על חוזים מסוג זה, לאחר שהבנק השווייצרי UBS לא קיבל מחברת הרכבות את תשלומי האג"ח בפרנקים שווייצרים. בעקבות כך, יופעלו חוזי CDS - כלי ביטוח מפני חדלות פירעון על אג"ח, אך כבר עכשיו ברור כי לא כל הכסף ישולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הרכבת הרוסית
הרכבת הרוסית
הרכבת הרוסית
(צילום: AP)
ההחלטה הזאת עשויה לשמש כתקדים לממשלת רוסיה ולחברות אחרות, שמצאו את עצמן במצב דומה לחברת הרכבות.
בחודש מרץ ניסתה חברת הרכבות לשלם 250 מיליון פרנק שווייצרי (כ-268 מיליון דולר) על האג"ח, אבל לא הצליחה לעשות זאת בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה על ידי ארצות הברית והאיחוד האירופי, שמקשות עליה לבצע עסקאות.

המשקיעים עלולים לספוג הפסדים של עד 65%

כזכור, האמריקנים והאיחוד האירופי החליטו על שורה של סנקציות כלכליות על הנשיא ולדימיר פוטין ותומכיו, הממשלה הרוסית וחברות מקומיות, בעקבות הפלישה לאוקראינה.
כבר באמצע מרץ התריעו סוכנויות הדירוג המובילות כי רוסיה נמצאת על סף חדלות פירעון של איגרות החוב הממשלתיות שלה לאור חובות של מיליארדי דולרים לזרים. על פי הערכה של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, משקיעים שמחזיקים באיגרות חוב של ממשלת רוסיה עלולים לספוג הפסדים של 35% עד 65% על השקעתם במידה שאכן תהיה חדלות פירעון.
משרד האוצר הרוסי מאשים את ארה"ב והמערב בניסיון לכפות עליהם חדלות פירעון, שתהיה הראשונה מזה יותר מ-100 שנים. בינתיים, הממשלה הרוסית נאלצה כבר לשלם בשבוע שעבר שתי איגרות חוב של דולרים עם רובל על מנת לעמוד בהתחייבויות שלה, למרות שבחוזה נכתב מפורשות כי ניתן לבצע את התשלום בדולרים בלבד.