בנק ישראל לראשונה מאז 2018 העלה ריבית פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי
(צילום: אלכס גמבורג, אסף חן)
נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, העלה אתמול (שני) את הריבית בישראל לראשונה מזה שלוש שנים וחצי ל-0.35%, בניסיון להילחם באינפלציה שמטפסת.
פרופסור מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, התייחס הבוקר (שלישי) בראיון לאולפן ynet להחלטה, וטען כי העלאת הריבית הבאה לא תושפע רק מהמהלכים בארה"ב, שם צפויה העלאת ריבית מהירה בחודשיים הקרובים: "האמריקנים הם לא היחידים בשכונה. למשל האירופים, יש להם ריבית שלילית, ועל פי השווקים הם צפויים גם להעלות את הריבית. הקורונה הכלכלית הולכת ומסתיימת ומתחיל תהליך של אינפלציה. יש מדינות אחרות שהתחילו הרבה לפנינו, שיעורי האינפלציה שם היו הרבה יותר גבוהים מבישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
העלאת הריבית משפיעה על שוק הדיור
(צילום: shutterstock)
ישראל לא מצטרפת מאוחר מדי? "ממש לא. התחלנו לבטל את התוכניות שקשורות לקורונה כבר ביולי 2021. לגבי היום, יש עלייה במחירי הנפט שקשורה בין השאר למלחמה באירופה. זה מאיים על תופעה לפיה ייתכן שהעלייה הזו תתורגם לאינפלציה. איך יודעים שפה זה לא קורה? בישראל מסתכלים על חוזי שכר ורואים שההתפתחות רגילה".
אז לא בהכרח שבחודש הבא תודיעו על עוד העלאה? "אנחנו נפגשים, יש ועדה מוניטרית, מסתכלים על הנתונים ומחליטים. אבל זה שבתחזית חטיבת המחקר זה 1.5% מסמן את מה שאמרנו בהודעה - הליך של שינוי הדרגתי".
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון
אמיר ירון
פרופסור אמיר ירון. יעלה שוב את הריבית בקרוב?
(צילום: יריב כץ )
מה יקרה להערכתך עם הביקושים לדירות במידה שהריבית תעלה והמשכנתאות יתייקרו? "מחירי הדירות עולים כי היה קטר דוהר עוד מתקופת הממשלות הקודמות של הגדלת ההיצע, והקטר הדוהר הזה קצת עצר בשנתיים שקדמו לשנה האחרונה. אם אנחנו מסתכלים על השירותים של רשות מקרקעי ישראל, שזה הגורם שממנו מתחיל סיפור הדיור, בשנת 2021 הייתה הכפלה של השיווקים. זה אומר שזה ישפיע על השוק בשנים הבאות כי זה רק השלב הראשון. זה לא משפיע היום, רק בהמשך. מה שקורה היום אלה החלטות שהיו בעבר. לגבי הריבית, בנק ישראל לא אומר שהריבית לא משפיעה, כשמקבלים את ההחלטה בוועדה מסתכלים על כלל הדברים, איך זה משפיע על תשלומי המשכנתא למשל. דרך אגב, אם אנו מרסנים את האינפלציה זה לטובת החלק הצמוד של הנושא הזה. אנחנו מסתכלים על הכל כאשר הנזק של הקפאת האינפלציה הוא לא רק לרוכשי דירות אלא לכל המשק, זה מקטין את כוח הקנייה של אנשים, לכן ריסון האינפלציה היא תופעה רצויה מנקודת מבט של המשק".
אתה אומר שלא בהכרח אנשים יזנחו את המסלול של רכישת דירות בתקופה הקרובה. "כשאתה מחליט לקנות דירה, המשתנה העיקרי זה שהחלטת לקנות את הדירה ולא לשכור אותה. השינויים שמתרחשים משפיעים על החלטתך, אבל הם לא גורמים מכריעים. כל אחד עושה את שיקוליו. אבל אחת ההמלצות שלנו היא שיהיה גם שוק מפותח של שכירות לטווח ארוך. אם יהיה כזה שוק, אנשים לא בהכרח יקנו. אבל אף אחד לא רוצה לשכור כי צריך לעזוב תוך שנה. ירצו לשכור לטווח ארוך. לכן ממליצים על שוק מפותח לשכירות לטווח ארוך"