הפיכה בצמרת שופרסל: יו"ר הדירקטוריון יקי ודמני נאלץ להתפטר, לאחר שהדירקטוריון הוביל להדחתו. ועדת הרכב, שמונתה על ידי דירקטוריון שופרסל, אשר כוללת את כל ארבעת הדח"צים של החברה, מיכל קמיר, איריס שפירא ילון, אלדד אברהם וגדעון שור, החליטה פה אחד שלא להמליץ על יו"ר החברה להמשך כהונתו.
במקביל, המליצה הועדה לאסיפה הכללית לחדש את המינויים של ד"ר איילת בן עזר, יואב שלוש ורן גוטפריד כדירקטורים. בעקבות החלטת הוועדה הודיעה ודמני לחברי הדירקטוריון כי "החליט בלב כבד לסיים את כהונתו כיו"ר החברה". דירקטוריון החברה החליט למנות את רן גוטפריד ליו"ר דירקטוריון זמני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
איציק אברכהן, יגאל כרמי, יקי ודמני, גילי לוסטיג
איציק אברכהן, יגאל כרמי, יקי ודמני, גילי לוסטיג
ודמני (שני משמאל). קדנציה סוערת
(צילום: סיון פרג')
במכתב ששלח ודמני לעובדים, כתב: "יש רגעים בהם אדם מחויב להיות נאמן לערכיו ולהשקפת עולמו ולא להשתנות גם אם מדובר במחיר אישי. חבל לי שתקופת עבודתנו המשותפת הייתה רק שנה וחצי, אבל זכיתי בתקופה הזו להכיר עובדות ועובדים מסורים שגאים במקום עבודתם. אני מאמין ששופרסל חזקה, לא הייתה ולא תהיה מושפעת מעזיבתו של אדם, יהיה תפקידו בכיר ככל שיהיה".
תקופת כהונתו של ודמני לוותה בסערות וזעזועים, בשיאם הואשם כגורם לעזיבתו של איציק אברכרהן מתפקידו כמנכ"ל. בנוסף, שורה של בכירים עזבו את הרשת והחל מרוץ של משקיעים בניסיון להשתלט על שופרסל. הטענה הייתה כי ודמני "השתלט על החברה". בכיר בשוק ההון אמר ל-ynet לאחרונה: "המוסדיים אוהבים שקט, הם לא רוצים כותרות בחברות בהם השקיעו, ולכן ודמני, למרות שמינו אותו, סר חינו בעיניהם".
שופרסל מתנהלת כחברה ללא גרעין שליטה, כלומר ללא בעל מניות אחד גדול, ומניותיה מפוזרות בין גופים מוסדיים והציבור, שחלקם מתח ביקורת מאחורי הקלעים על התנהלותו של ודמני. בשוק מעריכים כי חלק מהמוסדיים תומכים בהשבתו של איציק אברכהן לשופרסל, הפעם כיו"ר במקום ודמני.
רון גוטפריד, היו"ר הזמני שנבחר, הוציא מכתב לעובדי שופרסל ובו אמר: "אני סמוך ובטוח שתמשיכו במעבדותיכם הטובה, כמו שעשיתם עד כה, על מנת להעניק לעם ישראל את ארוחת החג הטובה ביותר". באמצע מאי תתקיים אסיפה כללית של בעלי המניות של שופרסל ושם יעלה להצבעה מועמד חדש לתפקיד היו"ר.

שופרסל לאן?

עד כה הוגשו שתי הצעות לרכישת שופרסל: האחים אמיר, רגע לאחר שמכרו את רשת פרשמרקט לחברת פז, הצעה שנמשכה על ידם חזרה תוך יומיים לאחר שפז איימה לתבוע אותם בגין סעיף אי תחרות לשלוש שנים לו התחייבו בעת המכירה. ההצעה השנייה הייתה של דלק ישראל בראשות אבי לוי, לשעבר מנכ"ל מליסרון, שהציעה מיזוג לפיו 20% מהמניות יהפכו את דלק ישראל, כולל תחנות הדלק שלה ורשת חנויות הנוחות שלה, מנטה ג'ו, לחברה בת בבעלות שופרסל. ההצעה כוללת החלפת מניות קובעת שווי 1 מיליארד שקל לדלק ישראל ושווי של 7.5 מיליארד שקל לשופרסל בשווה לשוויה במסחר בבורסה.
לפי פרסומים, גם קבוצת קרסו, יבואני הרכב, מתעניינים בשופרסל, אבל יואל קרסו אמר ל-ynet כי מדובר בבדיקה בלבד, ויש גם שמועות שאייפקס וזהבית כהן בודקים את הרכישה.
3 צפייה בגלריה
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
(צילום: מורג ביטן)
בהצעות הרשמיות שקיבלה שופרסל היה טמון פיתיון: בזו של האחים אמר הובטח חלוקת דיבידנד ענק בסך 1.2 מיליארד שקל כדי לתמרץ את בעלי המניות המוסדיים, לתמוך בה כמי שמחזיקים כל אחד ב-10%, וייהנו מנתח שמן מהדיבידנד, ואילו בזו של דלק כיוונה ליו"ר החברה ודמני ושלחה חבל הצלה לכיסאות המתנדנדים שלו ושל חברי הדירקטוריון, כשהבטיחה להם שלא יתבצע שינוי בהרכב הדירקטוריון אם יאשרו את העסקה.
תחכום נוסף בהצעת דלק: הציעה לרכוש פחות מ-20% ממניות הרשת - על פי החוק בסמכותו של הדירקטוריון לאשר עסקאות בסדר גודל הזה ללא צורך באישור המוסדיים. חברת הביטוח הפניקס הייתה הראשונה להגיב במכתב חריף לדירקטוריון שופרסל, בו דרשה שלא לדון בהצעה, תוך איום לתבוע את הדירקטורים. הפניקס טענה כי דירקטוריון שלפני החלפה לא ראוי שידון במכירה. דירקטוריון שופרסל עדיין לא הגיב, וגם ודמני לא הגיב לרמיזה על הדיל לכאורה שעשה עם דלק כדי להבטיח את המשך כהונתו.
בהמשך להתנגדות הפניקס, שדרשה כאמור מדירקטוריון שופרסל שלא לדון בהצעה למיזוג עם דלק בטענה כי יו"ר דירקטוריון שופרסל יקי ודמני ושלושה חברי דירקטוריון (יואב שלוש, איילת בן עזר ורן גוטפריד) מועמדים להצבעה להמשך או אי המשך כהונתם באסיפה כללית כבר בחודש הקרוב, ולכן לא אמור דירקטוריון שאולי יוחלף בקרוב, לדון בהצעה מהותית שכזאת - היום שלח ודמני את תגובתו לפיה הוא וחברי הדירקטוריון המועמדים להצבעה לא ידונו ולא ישתתפו בדיון לאישור או דחייה של הצעת דלק.
3 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
סניף שופרסל
(צילום: ערן גרנות)
המשמעות היא שרק הדח"צים: איריס שפירא ילון, אלדד אברהם, גדעון שור ומיכל קמיר, כלומר מחצית מהדירקטוריון בלבד, יצטרכו לקבל החלטה מהותית שכזו, כשברקע איום של הפניקס כי תתבע את הדירקטורים אם יגרם לה נזק כתוצאה מהעסקה.
בתגובה שהוציאה שופרסל נאמר כי "כל פנייה לדירקטוריון החברה שמציגה כוונה לרכישה של מניותיה, מחייבת התייחסות מקצועית מגובה בחוות דעת וליווי של יועצים מקצועיים וחיצוניים. ביוזמת יו"ר החברה יקי ודמני, ארבעת הדירקטורים (כולל ודמני) שאמורים לעלות לבחירה מחדש באספה הכללית המתוכננת לחודש מאי, לא ייקחו חלק בדיונים שיעסקו בסינון הפניה ובגיבוש המלצה לדירקטוריון. הדח"צים של שופרסל יהיו אלה שיגבשו את המלצתם וכל זאת כאמור כשהם מלווים ביועצים חיצוניים מכל התחומים הרלוונטיים ומהשורה הראשונה בישראל. שופרסל תבחן כל פנייה או הצעה בהתאם לדרישות החוק בשקיפות מלאה בהתעלם מרעשי רקע וכל זאת אך ורק לטובת החברה".