בליגה הצרפתית עושה רושם שפריז סן ז'רמן תזכה בתואר האליפות, מאחר שאין קבוצה שמסוגלת להתמודד איתה ראש בראש על התואר. אך ההפתעה הגדולה לפחות מבחינתי היא הקריסה של אחד ממועדוני הפאר הצרפתיים, בורדו, שרק נס ימנע ממנה לרדת בסיום העונה אל הליגה השנייה. כמו שנאמר לא פעם: "ציפיות לחוד, מציאות לחוד", כלומר התחושות בתחילת העונה לא בשר על ההמשך.
במהלך הקיץ האחרון, האופוריה בבורדו הייתה בשיאה, לאחר שהמועדון שעמד על סף פירוק הוחזק בנאמנות על-ידי איש העסקים הספרדי ג'רארד לופס. ניתן לראות כי לופס ביצע מספר צעדים באופן מיידי. כך למשל, הוא הוציא חולצה לכבוד 140 שנה להקמת המועדון, ביטל את הלוגו מתקופת הבעלים האמריקאים והחזיר הסעות חינם למשחקים. הבעיה היא שמדובר באיש עסקים מפוקפק שעל-מנת לקנות שקט התחבר לאוהד בשם פלוריאן ברונה, שנודע בכינוי "מנהיג האולטראס של בורדו".
1 צפייה בגלריה
אוהדי בורדו
אוהדי בורדו
אוהדי בורדו
(צילום: רויטרס)
כתוצאה מכך קידם ארגון האוהדים הזה ("אולטראס מרין") שתקף ללא הרף את ההנהלה הקודמת, את המסר לפיו לופס הוא היחיד שיכול להציל את בורדו והיחיד שניסה, חרף העובדה שהיו הצעות נוספות על הפרק.
הבעלים מינה את מאמן נבחרת שווייץ לשעבר ולדימיר פטקוביץ' למאמן הקבוצה, אך המהלך לא צלח. גם ניסיונו של לופס למנות את אדמאר לופס לתפקיד המנהל היווה חלק מהקריסה. הטעויות האלו אינן מפתיעות, מאחר שמדובר ב" מחריב מועדונים ידוע", אשר הצליח למוטט בעבר את קבוצת הפאר הפורטוגלית בואבישטה, וגרם לקבוצה הבלגית "מוסקרון" לרדת ליגה מבלי שהשחקנים קיבלו שכר ראוי.
הוא השאיר חובות גם באלופת צרפת ליל בעונה שעברה, ובחברת הפורמולה אחת "לוטוס". עכשיו הגיע ככל הנראה תורה של בורדו, שעוברת עונת בלהות עם כמה פרשיות ביזאריות, מציגה את ההגנה הגרועה בחמש הליגות הבכירות באירופה וקרובה לירידה אחרי 30 שנים רצופות בליגה הראשונה.
מועדון הפאר בורדו נמצא כרגע בחובות המוערכים בכ-50 מיליון יורו והמאמן המפוטר פטקוביץ' תובע 10 מיליון יורו על החוזים של עוזרו ושלו (עד קיץ 2024). הוא יכול להביט בחשש למקרה מרסלו ביילסה, שפוטר בצורה דומה מליל ונאלץ לשלם לאחרונה הוצאות משפט אחרי שהפסיד בתביעה מול לופס ו"ז'וגו בוניטו". גם קוסטיל שוקל להגיש תביעה ולכולם ברור שבורדו הולכת לכיוון לא טוב.
אם זה לא מספיק, ההנהלה ביטלה את הסכם החסות עם חברת ההימורים "ווינאמקס", שנתיים וחצי לפני סיומו, לאחר שהספונסר לעג למועדון הפאר בטוויטר פעם אחר פעם. בנוסף ניתן לראות כי בעוד חשבון הטוויטר של ווינאמקס הסתפק בממים ועקיצות שנונות, לופס עצמו תקף את שחקניו בבוטות ברשתות החברתיות, כינה אותם "מתחזים" וטען שהאחים שלהם עולים לשחק במקומם.
הנה דוגמה למה שקרה לאחרונה בבורדו בנושא שאנו מכירים גם בישראל: "תופעת השחקנים המנודים". אז גם בורדו פתחה אחת כזו, אליה שלח לופס את הקפטן לורן קוסיילני, פול בייס, מהדי זרקאן, אוטאביו וסמואל קאלו – השחקנים הכי יקרים בסגל.
המטרה הייתה לגרום להם לעזוב בחלון ההעברות, בדיוק כפי שניסה לעשות בליל לווינסנט אניימה וריו מאבובה (כיום, באופן אירוני, עוזר מאמן בקבוצת המילואים של בורדו). אוטאביו וקאלו אכן נפרדו מהקבוצה, בעוד קוסיילני הסכים בסופו של דבר לקצץ בשכרו, הוצא מהסגל, עבר לתפקיד "שגריר מועדון" והשבוע פרש רשמית.
סביב כל האירועים הייתה ביקורת תקשורתית והתנגדות נחרצת מצד רוב האוהדים. רק ארגון האולטראס המשיך להתייצב לימינו של הבוס וכך גם חשבון טוויטר אנונימי ואהוד בשם "דיאבטה 33". הסתבר שמאחוריו עומד אוהד בשם פרנק, שגם את תמיכתו גייס לופס טרם הגעתו לבורדו.
אותו "דיאבטה 33" מתגאה בקשרים שלו בתוך המועדון והקדים עיתונאים בפרסומים על החתמות בינואר ועל מינויו של דויד גיון. מאז פרסום הקשר והכעס כלפיו בעקבות ההגנה על הבעלים, הוא נעל את החשבון שלו. בכל זאת מדובר במועדון פאר שהיו לו בעבר ימים יפים.

סוף הדרך

מאז שבורדו זכתה באליפות השישית שלה בשנת 2009, כאשר מאמן הקבוצה היה לורן בלאן האגדי והכוכב היה הקשר יוהאן גורקוף, וההגעה לשלב רבע גמר ליגת האלופות עונה לאחר מכן, בורדו לא מהווה חלק מהצמרת הצרפתית. השיא מאז היה המקום החמישי בעונת 2011/12, אך בשלוש השנים הקודמות סיימה בורדו בחלק התחתון של הטבלה והעונה לא מפסיקה להתבזות.
מאז היא שקועה במקום האחרון, במרחק חמש נקודות מהמבחנים ושש מחוף מבטחים, ומציגה את ההגנה הגרועה בחמש הליגות הבכירות באירופה (70 ספיגות – כמו גרויטר פירת בבונדסליגה). ממוצע הספיגות של בורדו הוא הגבוה ביותר בצרפת מאז ארל-אביניון באמצע שנות ה-70' והיא עדיין לא שמרה על שער נקי העונה. השיא שייך לטולון, שספגה ב-31 מחזורים רצופים בעונת 1959/60. בורדו סופרת כבר 29 משחקים ולפניה לוח משחקים לא פשוט.
גם המאמן החדש דויד גיון, שעשה נסים ונפלאות בשנותיו בריימס, לא הביא בינתיים כל בשורה והבור הפך עמוק עוד יותר אחרי אירועי החרפה מול מונפלייה. מועדון הפאר הזה, שרק מארסיי וסנט אטיין כבשו יותר ממנו בכל ההיסטוריה של הליגה הבכירה והשבוע שניים מבוגרי האקדמיה שלו (ז'ול קונדה ואורליאן טשואמני) פתחו בהרכב נבחרת צרפת, קרוב לחזור לליגת המשנה אחרי 30 שנה. אז, בירידה הקודמת, בורדו סיימה במקום ה-10 והורדה יחד עם ברסט וניס בעקבות חובות עתק וכשלים ניהוליים. הפעם זה עלול לקרות על הדשא.
נשאלת השאלה: איך אפשר להציל את הקבוצה מקריסה כלכלית? אנשים מספרים כי החל לאחרונה ניסיונות לארגן קבוצת רוכשים חדשה אשר תחלץ את מועדון הפאר אחרי הנזקים שעשה לופס. נכון לעכשיו זאת תהיה הפתעה אדירה אם המועדון לא יירד ליגה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.