יום שני, 10.06.2024 שעה 17:55

"הדבר האחרון שחשבתי עליו זה מה אם אובס"

גדי ברומר בראיון מיוחד ל-ONE אחרי הפרק בנבחרת: "בניון נתן לי את הסמכות לעשות מה שאני מבין". וגם: ההודעה מבלבול, הגלאקטיקוס במכבי ת"א והדיג

|
גדי ברומר (רדאד ג'בארה)
גדי ברומר (רדאד ג'בארה)

גדי ברומר הוא דמות יוצאת דופן בכדורגל הישראלי. אין לי ספק בכלל שמישהו אחר לא היה עובר את המסלול בו בחר ברומר, וכבר ממזמן היה מאמן קבוצת בוגרים. ברומר, 48, כבר ויתר בעבר על לאמן את הגלאקטיקוס של מכבי ת"א בעונת 2005/06 בה שימש כעוזר מאמן, כשלאחריה בחר לרדת למטה וללכת לאמן ילדים בני חמש.

מאז ברומר עבר את כל המסלול של אימון ילדים קטנים, עוזר מאמן בנבחרות הצעירות, עד שבשנים האחרונות הוא הפך להיות מאמן נבחרות הנערים בהתאחדות לכדורגל, אחראי על מרכזי הפיתוח, וקשר את עולמו בינתיים לאימונים דור העתיד, למרות שבחוץ הוא היה יכול להרוויח הרבה יותר.

ברומר נחשב לבחור שקט שתמיד מחייך, אולי זה עקב המסלול שעבר בחיים שלו, כאשר עבר פרק של התרסקות עסקית שאילצה אותו לעבור דרך לא פשוטה עד להתאוששות, ולכן הוא עם פרופורציות. הציבור הישראלי נחשף לברומר כאשר הוזעק על ידי המנהל המקצועי של הנבחרת הבוגרת, יוסי בניון, אחרי שמרקו בלבול ‘התפוטר’ מאימון הנבחרת.

מסלול חיים מרתק. ברומר (רדאד ג'בארה)מסלול חיים מרתק. ברומר (רדאד ג'בארה)

בראיון מיוחד ל-ONE, ברומר מדבר על התקופה שעבר עם הנבחרת, חושף מה מרקו בלבול שלח לו, מדבר על המעורבות של יוסי בניון, מה צריך לקרות כדי שיגדלו לנו שחקנים, חוזר לתקופה במכבי ת"א, מדבר על מה משאיר אותו לאימון נוער ולמה לא לקופץ לבוגרים כמו שעושים בדרך כלל כולם.

גם בראיון אפשר לחוש שברומר שמעורך מאוד בהתאחדות לכדורגל, קורץ ממשהו אחר. אגב, הראיון נערך בשעת בוקר מוקדמת. התיאום לא היה כל כך בעייתי, אני וברומר גרים באותו בניין, ככה שגדי ירד עם כוס הקפה שלו, והיה כבר מאוד ערני.

פותח הכול. ברומר (איציק בלניצקי)פותח הכול. ברומר (איציק בלניצקי)

גדי, אחרי שאימנת עשרה ימים את הנבחרת הבוגרת, זה עשה לך חשק לעשות קפיצה? אתה מתמחה ומתעסק בנוער ובנערים, אבל אולי הגיע הזמן לעשות את הקפיצה?
”בוא נגיד שאני לא מכוון את עצמי למטרה הזאת, כרגע יותר חשוב לי לפתח את הדור הצעיר. שמתי את זה לעצמי כמטרה, אבל לא אפסול בהמשך, גם ברמת ההתקדמות שלי. אין ספק שכשאתה מתחיל כמאמן אתה שואף להגיע לרמות הכי גבוהות ולבוגרים, אבל אני לא רואה את זה בעתיד הקרוב”.

התחלת את הקריירה כעוזר במכבי ת”א בעונת הגלאקטיקוס המפורסמת, וכשניר קלינגר נשלח הביתה אלי דריקס פנה אליך והציע לך לאמן. מישהו אחר היה קופץ על זה ואתה וויתרת על כך, למה?
”כמאמן, אחרי התהליך הארוך שעברתי, זה בדיוק כמו שחקן כדורגל. צריך לעבור את התהליך, ללמוד איך לאמן ולהיכנס לדבר הזה. יש כאלה שיש להם את היכולות, אני לא הרגשתי שיש לי את הכלים המתאימים באותה תקופה כדי לאמן את הבוגרים, וזה הפנה אותי להתחיל את התהליך מהתחלה, מבתי ספר לכדורגל. עברתי את כל התהליך של האימון כדי להגיע עד היום, ונראה מתי יגיע השלב הבא”.

כשאתה רואה רבים מהדור שלך שעשו קיצורי דרך, בלי המסלול הסזיפי של אימון ילדים בני 5 ומשכורות לא משכורות. מה גרם לך לעשות אחרת?
”הייתי נעול שזו הבחירה שאני רוצה לעשות. דרך החיים שלי היא דרך הכדורגל. האחריות שלנו כמאמנים, גם לשחקנים שלנו, זה לבוא עם יכולות. יש אחריות גם לקהל שאתה עובד מולו ואתה צריך להיות ישר, ובתקופה ההיא לא היה לי את הידע שיש לי היום כמאמן. אני שמח על התהליך שעברתי, כסף זה הדבר האחרון שעניין אותי, גם כשחקן, אני חושב שכשחקן רציתי להביא את ההישגים ואז לדרוש את הכסף, אז אותו הדבר כמאמן”.

"צריך להיות ישר". גדי ברומר על הקווים בנבחרת (חגי מיכאלי)"צריך להיות ישר". גדי ברומר על הקווים בנבחרת (חגי מיכאלי)

אתה זוכר את עונת הגלאגטיקוס ההיא?
”לא אשכח, בוא נגיד שאם אתה מאמן את אייל ברקוביץ’, אבי נמני, ג’ובאני רוסו, בלסינג קאקו ועוד ומצליח להעביר אימונים, וראיתי שהם נהנו באימונים, אז אמרתי באותה עונה, בצחוק כמובן, שאני יכול לאמן כל קבוצה. אני חושב שזה נתן לי את ההבנה שהכול צריך לעשות בגיל הרבה יותר צעיר. הגעתי לשחקנים בשלהי הקריירה שלהם, וחשבתי שללכת לגיל הצעיר ולעשות שם את השינוי היה הרבה יותר נכון”.

מה לא הלך בגלאקטיקוס?
”נעשה רצון לעשות את הקהל ולהביא שחקנים מהטופ שהיו אז. הקבוצה לא הייתה מאוזנת, היינו יכולים לנצח כל קבוצה וגם להפסיד לכל קבוצה. היה חוסר יציבות ורצון להצליח, אבל זה יצר משהו שלילי. אפשר לכתוב ספר על אותה עונה, וזאת העונה שהפנתה אותי לדור הצעיר יותר. גם מזה למדתי”.

חוסר יציבות בגלאקטיקוס. ברומר (נעם מורנו)חוסר יציבות בגלאקטיקוס. ברומר (נעם מורנו)

אתה מתעסק שנים רבות באימון צעירים והולך ועוקב. מה הבעיה הכי גדולה שלנו? למה אנחנו כל פעם משלים את עצמנו? לוקסמבורג הצליחה להעיף את אנגליה ולעשות התקדמות עצומה למשל, אז איך אנחנו נצמצם פערים?
”בהתאחדות ומי שאחראי על המלאכה מבינים את זה. יילה חוס, בוני גינזבורג, משה סיני, קולגות שלי וגם אני מבינים שבכדורגל כיום אם המורים טובים התלמידים טובים. נושא האימון זה הדבר החשוב, כשיהיו מאמנים טובים יהיו שחקנים טובים. משקיעים בהדרכה בהתאחדות, רמת הקורסים השתפרה, לא מבקר אף אחד שהיה לפני, אבל כדי לייצר שחקנים טובים צריך מורים טובים. אם אכנס לזה מקצועית, אפשר לראות שהליגה שלנו היא לא מהבכירות באירופה, גם אצל הילדים הקצב והרמה גבוהה משלנו. צריכים איכשהו, ושוב לא ממקום של ביקורת, לשפר ולהגביר את הקצבים, לצמצם את המרחקים. על כל אלה צריך לעבוד”.

בוא נחזור ליום שאתה בבית הנבחרות, מתכונן לראות משחקים ופתאום מבין שחדר לידך מרקו בלבול ‘התפוטר’ מאימון הנבחרת ואז אתה מקבל טלפון מיוסי בניון שהמשימה שלך. מה עובר עליך באותו הזמן?
”לא הייתה דילמה. אני עובד בהתאחדות מספר שנים, הייתי עוזר מאמן תקופה ארוכה. כמאמן ראשי אני עובד משהו כמו חמש שנים, לא יודע אם אחרים היו עושים את תפקיד העוזר, בטח אחרי שהיית שחקן נבחרת. לא הייתה דילמה, לא קל להעביר מסרים כמאמן במשך שבוע וחצי, אבל הצבתי לעצמי אתגר ומטרה”.

יוסי בניון. ברורמ לא חשב פעמיים כשקיבל את הפנייה (ראובן שוורץ)יוסי בניון. ברורמ לא חשב פעמיים כשקיבל את הפנייה (ראובן שוורץ)

יצא לך לראות את מרקו באותן שעות?
”יצא לי לראות, כן, גם כשההודעה יצאה ראיתי אותו בחדר עדיין מתכנן את הדברים אז זה היה לי קצת מוזר. לא ידעתי מה קורה, לא הייתה לי מחשבה שאסע אני למשימה הזאת, אבל כמו שאמרתי אני איש מערכת. לא דיברנו, אבל הוא שלח לי המון הצלחה ,ולאחר מכן הוא שלח עוד הודעה שהוא נהנה לראות את הנבחרת. מרקו בחור טוב, לגבי מה הוא רצה להשיג, צריך לשאול אותו”.

ישב לך על הראש מה שיגידו על כך שלקחת על עצמך את גרמניה כמשחק ראשון?
”אנשים בסיטואציה כזאת ישר חושבים על תבוסה ועל איך ניראה, וזה הדבר הראשון שלא חשבתי עליו. אני חשבתי איך לצמצם את הפערים ולגרום לנבחרת לעמוד על המגרש. שאלו למה אני לא עולה עם שלושה בלמים או שבעה קשרים אחוריים. בפילוסופיה של הנבחרות היום, לעלות עם הרבה שחקני הגנה לאו דווקא מייצר הגנה טובה. היום ההגנה מתחילה מלמעלה וזו לא קלישאה. שחקני החלק הקדמי צריכים לעשות הגנה, ואם הם מחלצים כדורים ליד שער היריב אפשר לייצר יותר שערים. זו הפילוסופיה וזה מה שניסיתי להעביר. הדבר האחרון שחשבתי עליו זה מה יהיה אם אובס. אני חושב גם שלא הובסתי עד היום, אולי פעמים בודדות 3:0, אבל שום דבר לא מפחיד אותי בכדורגל. אנחנו בפרופורציות, כדורגל זה משחק שצריך לנהל אותו, ליהנות ממנו, להביא נשמה ואהבה, אבל לפחד ממנו זה הדבר האחרון שאני עושה”.

ההגנה מתחילה מלמעלה. שחקני נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)ההגנה מתחילה מלמעלה. שחקני נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)

אמרו שיוסי בניון היה מעורב בהכול, בטח גם את זה שמעת.
”שמעתי, כן, יוסי דיבר עם אלון (אלון חרזי, ג.ל.), ההחלטות היו שלי ושל אלון חרזי. יוסי דיבר איתנו ואמר שאני לוקח את המערכת ומעביר את מה שצריך. ‘לא תהיה שום התערבות שלי’, זה מה שאמר וזה מה שקרה בפועל. הוא נתן לי את הסמכות לעשות מה שאני מבין, הזרימה הייתה מצוינת גם עם השחקנים, אבל ההתערבות במי יוחלף זה לא היה”.

אתה חושב שלקראת ליגת האומות צריך לעשות שינויים בסגל ולקדם צעירים?
”לעולם לא ייחסתי גיל למקצוע הזה של כדורגל. יש שחקנים בגרמניה עד 17 עם דקות בבונדסליגה, הכול שאלה של מה אתה עושה בזמן שאתה משחק”.

יש פה איזה פחד, שלילד בן 18 צריך לתת להתבשל. איך אתה רואה את מה שקרה בשנים האחרונות, החשש לתת לצעירים דקות.
”להכניס צעירים למערכת זה תהליך. אם לא תעשה את זה, זה לא יקרה. גם במקרה שלי, לא נכנסתי לבד עם עוד שמונה או תשעה שחקנים בגילי, שחקנים ותיקים עזרו לי להתאקלם. צריך למצוא מעבר של דורות, בעיקר עכשיו עם מה שקורה בנבחרת. אבל אם שחקן בן 35 מספק את הסחורה ועובד קשה, ואותו דבר שחקן בן 18, זה לא קשור לגיל, אבל אני טוען שכדי לתת באמת הזדמנות לשחקנים צריך לעשות את זה, כי אחרת לא נדע. שחקנים שאני רואה היום בצעירה זה שחקנים שהיו קרובים לאליפות אירופה, יש חומר שחקנים שצריך לתת לו אפשרות להתפתח, ולחשוב רחוק. ההתאחדות מבינה את זה”.

"להכניס צעירים למערכת זה תהליך". ליאל עבדה (איציק בלניצקי)"להכניס צעירים למערכת זה תהליך". ליאל עבדה (איציק בלניצקי)

אורן חסון הצהיר שהיעד זה אליפות אירופה 2024. יכול להיות שההתאחדות צריכה להגיד ‘יקרה יקרה’, אבל לא לשים את זה המטרה? כי יכול להיות שנעלה, אבל זה יפגע בעתיד.
”מהשיחות עם אורן, הוא רואה את הקדימה של הכדורגל. הוא מבין את מה שכולנו מבינים, שצריך לעשות שינוי וזה ייקח זמן. כולנו רוצים להגיע לתחרות גדולה זמן, אבל כמו שרואים מדינות אחרות – זה לוקח זמן וכולם מבינים את זה. יש אנשים טובים בהתאחדות שבאמת רוצים בהצלחת הנבחרת. מכוונים נכון במערכת לכיוון הזה, הלחץ בא מבחוץ, האנשים פה סבלניים. מי שכאן יודע שאם מה שקרה עד עכשיו לא הוכיח את עצמו צריך לעשות שינוי, וזה נעשה, זה פשוט לוקח זמן”.

כשאתה רואה את חומר השחקנים, אתה חושב שאפשר לעשות יותר?
”אני רואה כיום נבחרת נוער ונבחרת צעירה שמתמודדת. יש משהו שעוצר אותנו, צריך לבדוק את זה לעומק, אבל אין ספק שכישרונות יש בישראל”.

יש כישרונות. שחקני נבחרת הנוער (ראובן שוורץ)יש כישרונות. שחקני נבחרת הנוער (ראובן שוורץ)

מה קורה בהגנה? הרבה שנים לא צומחים פה שחקני הגנה איכותיים.
”בנבחרת הנוער יש בלמים מצוינים שכבר נכנסים לבוגרים. התפקיד של שחקן הגנה הוא לא סקסי. ילדים מעדיפים להיות אלה שמבקיעים את השערים, צריך לחפש את מי שברמה הגופנית מתאים ולעשות את זה בגיל צעיר. כשאתה מגיע לגיל 17 או 18 ויש לך את האופי של להבקיע ולתת מספרים ופחות מייחסים לאישיות, אפשר לפתח את זה בגיל צעיר”.

אתה כן הלכת להיות בלם, היום הילדים מחפשים משהו יותר זוהר?
”יש בזה משהו, אבל בדור הצעיר כן שחקני הגנה מתפתחים”.

בקריירה שלך כשחקן, אתה חושב שפספסת? היה את הסיפור עם יונייטד, אתה מרגיש החמצה שבסוף היית רק במכבי תל אביב ומבחינת היכולת היית יכול להגיע יותר רחוק?
”יש הרבה דברים שהייתי עושה קצת שונה, בוא נגיד שהתנאים והכלים היום שיש לשחקנים ומועדונים, אני נכנסתי בגיל יחסית מבוגר לחדר הכושר, אם הייתי יותר חזק גופנית ובשרירי הרגליים הייתי פחות נפגע במפרקים, וזה משהו שקרה לי. כמעט כל הפגיעות היו במפרקים, יש מחשבה שאולי כן הייתי יכול להגיע רחוק יותר אם הייתי רוצה, אבל שיחקתי רק במכבי תל אביב ולא חושב שהרבה עשו את זה, יש לי המון הופעות שם, השגתי המון תארים, אמנם ברמה ארצית, אבל יש לי גם בזה סיפוק”.

גדי ברומר באימון מנצ'סטר יונייטד (מערכת ONE)גדי ברומר באימון מנצ'סטר יונייטד (מערכת ONE)

אתה ידוע כאדם שקט ולא צעקן, מהאופי הדרום אפריקאי?
”אצלי בבית קיבלתי הרבה אופי מאמא שלי, היא אמרה לי שאם אצעק עליך כל הזמן לא תהיה לזה משמעות, אתה תתייחס לזה כמשהו נורמלי. כשצריך להעיר מעירים, אבל צריך שתהיה לזה משמעות. היום הדור הצעיר יודע למה אני מעביר את מה שאני מעביר. יש פרופורציות, המשחק הזה חייב לשחק אותו עם לב ונשמה. מי שעושה רעש וצלצולים ולא משקיע רואים את זה. הלב והנשמה זה מה שאנשים מזדהים איתו, דברים היום הפכו לסכמתיים, אבל אני אומר לשחקנים שלא משנה מה – כולם יעריכו מי שתורם ונותן את הנשמה”.

לא הגיע הזמן לקפיצת הדרך בקריירה שלך?
”יש לי אליפות אירופה של עד גיל 17, חבר’ה שעבדו מאוד קשה ויש לי עוד משימות בהתאחדות ומרכזי פיתוח. כל התהליך הזה הוא מבחינתי אם אני רואה את השינוי שיכול לעשות בכדורגל, בשיתוף פעולה כמובן עם המועדונים ומאמנים טובים. זו הדרך היחידה שלנו להציל את הכדורגל, זו המטרה שלי. אם אהיה בורג קטן בהזזת הכדורגל קדימה וקצת להשלים פערים, מבחינתי זה הצלחה. לגבי הצלחה אישית שלי, כשאתה עושה את הדברים כמו שצריך זה מוביל אותך לדברים גדולים יותר”.

רוצה לקדם את הכדורגל הישראלי. ברומר עם יוסי בניון (רדאד ג'בארה)רוצה לקדם את הכדורגל הישראלי. ברומר עם יוסי בניון (רדאד ג'בארה)

אני בטוח שתקבל טלפונים ממועדונים של בוגרים פה.
”אני לא מכוון מטרה, הדברים קורים מעצמם, הוכחתי לעצמי שאני יכול לאמן בוגרים, היה פנטסטי לראות את המקצוענות שלהם וזה נותן לי הרבה חומר למחשבה. לא רואה את זה עכשיו וכרגע, אסיים מה שקורה בהתאחדות, אעשה הכול כדי לעזור לכדורגל להתקדם פה, אני חושב שזה מגיע למדינה”.

בעבר ניסית לשים את ידך בעסקים וזה לא הלך.
”אני לא איש עסקים, אני לא יודע לנהל כספים, אני יודע להיות במגרש ולעשות את מה שאני עושה, אני די טוב בזה. בכל מה שמחוץ לכדורגל אני משקיע במשפחה שלי, אישה וחמישה ילדים. הכדורגל זה האישה השנייה”.

"לא יודע לנהל כספים". ברומר (רדאד ג'בארה)"לא יודע לנהל כספים". ברומר (רדאד ג'בארה)

וכשאתה רוצה להירגע אתה הולך לדיג?
”כן, זו תרפיה, מגיל צעיר התחלתי בזה, מגיל 7 או 8, אני עושה את זה בשיתוף עם אחי התאום, זה מאוד מרגיע, הרבה חושבים שאני קצת משוגע, אבל בשבילי השקט והרוגע, הנופים והטיולים, זה התחביב והכיף. זה נותן את השקט. אני באופן קבוע נוסע לנורבגיה פעם בשנה, אחרי סיום העונה עושים הפסקה מהכול ונוסעים לעשרה ימים עד שבועיים, ושם אני הכי נהנה. יש שם הכול – נופים, דגים, שקט, פסטורליות, אתה נכנס לגלויה לשבועיים. אנחנו תופסים ומשווים דגים, יש בקתות, זה התחביב ועושים את זה בשביל הכיף. נעבור את היורו ואם הזמן ייתן נעשה גם השנה את הטיול הזה”.

התרפיה שלו. ברומר (פרטי)התרפיה שלו. ברומר (פרטי)
גדי ברומר (פרטי)גדי ברומר (פרטי)

איך אתה רואה את ההגרלה של נבחרת הנערים בבית אחד עם גרמניה ולוקסמבורג שעשתה קפיצת מדרגה? 
”ממה שראיתי בשנתון, ואני כבר שנה חמישית עם הגיל הזה, גרמניה זה שנתון אחד הטובים שראיתי, גם לספרדי יש שנתון מיוחד ב-2005, אנחנו ניתן פייט לכולם, את זה אני יכול להבטיח, ונבוא לשחק כדורגל. המשימה היא לנסות לעלות שלב, לדעתי האיטלקים יעפילו ואז יהיו גם איתנו בבית, כי אם אני מנתח את הבית שלא שוחק הם הפייבוריטים. שיחקנו נגדם, זה היה בתחילת הדרך ולא היינו הנבחרת שאנחנו היום. לדעתי הוגרלנו לבית הקשה ביותר, צריכים להבין שכל נבחרת שמגיעה למעמדים האלה מאוד חזקה, גם לוקסמבורג מאומנת וטובה ולא יהיה פשוט נגדה”.

לסיום, מה לא יודעים על גדי ברומר ואיך אפשר לומר על גדי ברומר במשפט אחד?
"בשבילי המשפחה שלי זה הכול, אני אעשה הכול בשביל המשפחה שלי, בשביל הקולגות שלי. את כל מי שאני עושה, אני עושה בשביל אלה שאוהבים אותי, לא אלה ששונאים אותי, וכמובן בשביל השחקנים שלי שאת הכול אעשה בשבילם".

ברומר: אם נתעסק בשמות לא נצא מזה
אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */