Skip to content

יום עצוב לאחר טרור רצחני וביקורת קשה של גורמי הביטחון על ה"ליווי התקשורתי"

יום שלאחר הרצח ולאחר חיסול המחבל, הגיעו בני קהילה דתית לנקודה בה אירע הטרור הרצחני. כמה שעות לאחר חיסול המחבל פנו דוברי שלושת גופי הביטחון - צה"ל, שב"כ ומשטרה לעורכי העיתונים בכעס והסבירו עד כמה התקשורת פעלה ללא ריסון עצמי, והפרעה לכוחות הסורקים עד כדי סיכונם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום חמישי. 21:00 שגרת הרחוב התל אביבי מופרת וצרור כדורים קטלני, פגע בשלושה צעירים. עשר יריות לפחות, ירה המחבל כשהוא עומד ליד הבר "אילקה". יריות בהן רצח את תומר מורד ואיתם מגיני, חברי ילדות מכפר סבא שמתגוררים בעיר וישבו יחד במקום, ופצע אחרים. 3 פצועים קשה, גבר בן 38, אישה בת 28 וגבר כבן 20 פונו לבי"ח איכילוב עם פצעי ירי. בין הפצועים קשה היה ברק לופן, שנפצע אנושות ומותו נקבע היום (שישי).

נופר סרוסי (מימין) שהתה באזור בעת הפיגוע (צילום: ציפי מנשה)

מתחקיר האירוע הכולל את מצלמות האבטחה עולה כי המרצח רעד חאזם ממחנה הפליטים בג'נין, ישב על ספסל כעשרים דקות בטרם קם, נעמד וירה את הצרור הקטלני. אחרי 9.5 שעות של סריקות בהם השתתפו למעלה מאלף שוטרים וחיילים שסרקו את הרחובות ואת הבניינים בסביבת רחוב דיזנגוף ועד הירקון. בשעה 05:30 – כוח מהיחידה המבצעית של שב"כ ביצע סריקות במסגד סמוך לכיכר השעון ביפו במטרה לאתר מצלמות לאחר שהתקבלה אינדיקציה שהמחבל היה באזור. הכוח נתקל במחבל וקרא לו לעצור. הוא הגיב בירי וירה לעברם. הלוחמים השיבו באש והרגו אותו.

אזור הפיגוע (צילום: ציפי מנשה)
צילום: דן בר דב

עצוב היה הבוקר אזור הירי ליד "אילקה". נרות זיכרון הודלקו ואנשים התחבקו בכאב. ביניהם שתי נשים, חברות קהילה דתית שאחת מהן הייתה במקום בעת הירי. "הלכתי לבקר חברה ממול" סיפרה האישה ואז החלו היריות". חברתה בת הקהילה חיבקה אותה כשהיא מיררה בבכי.
הפרמדיקים של מד"א תומר גוסמן וישראל וינגרטן סיפרו: "במקום הייתה המולה רבה, עשרות אנשים רצו ברחוב. סמוך לכניסה למבנה ראינו גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם פצע ירי בגופו, מיד התחלנו בפעולות החייאה ופינינו אותו במצב אנוש לבית החולים. מאחורי אחד השולחנות ראינו פצוע נוסף מחוסר הכרה עם פצע ירי בגופו, הכנסנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו גם אותו במצב אנוש לבית החולים תוך כדי ביצוע פעולות החייאה. בבית החולים הרופאים המשיכו את הטיפול הרפואי אבל הפציעות שלהם היו אנושות ונקבע מותם. 3 פצועים נוספים במצב קשה, בהם גבר בן 38, אישה בת 28 וגבר כבן 20 שהיו בהכרה ו-4 פצועים במצב קל טופלו בשטח ע"י צוותים גדולים של מד"א ופונו לבתי החולים באמבולנסים וניידות לטיפול נמרץ".

דקות ספורות לאחר הפיגוע (צילום באדיבות אלון צדוק)

אלון צדוק מספר: לא שמעתי את הירי, אבל את יללות האמבולנסים (צילום: ציפי מנשה)

נופר סרוסי בקרה חברה כשהמחבל פתח באש (צילום: ציפי מנשה)

חברי קהילת ראש יהודי באזור הפיגוע: עוד אבינו חי (צילום: ציפי מנשה)

על ריצת התקשורת וחשיפות פני לוחמים : "זו לא תוכנית ריאליטי"

ליווי התקשורת את הסריקות אחרי המחבל העלה תהיות קשות בכל הנוגע לסיקור האירוע הקשה.  כתבי וצלמי תקשורת המיין סטרים רדפו אחרי כוחות הביטחון, ביניהם לוחמי יחידות מיוחדות, שירותי הביטחון הכללי, צלמו והעלו לרשתות הטלוויזיה ולאתרי האינטרנט  את הצילומים ללא ביקורת וללא צנזור עצמי. בקרב המשטרה, שירותי הביטחון הכללי וצה"ל התעורר כעס רב. "הפיגוע הקשה שהתרחש ברחוב דיזינגוף והעובדה שזירת הפיגוע ״לא נסגרה״ באופן מיידי, מה, לצערנו, להתנהלות תקשורתית שהזכירה מראות מתוכניות טלוויזיה שאין בינן ובין סיקור תקשורתי של אירוע ביטחוני כל קשר. חלק מערוצי התקשורת הפכו את המרדף אחרי המחבל לתוכנית ריאליטי של ממש, ללא צנזורה או ביקורת עצמית" כתבו במכתב חריף ויוצר דופן דוברי המשטרה, צה"ל והשב"כ לעורכי העיתונים והחדשות באינטרנט.
"כלי התקשורת שידרו בשידור חי את המתרחש, צילומי המרדף אחרי המחבל הנתעב שודרו ללא כל מסננים לכל בית בישראל, ולצערנו גם לאויב. בין היתר, פורסמו ונחשפו, כבדרך אגב, גם פניהם של לוחמים ביחידות מיוחדות, שיטות פעולה, אמצעי לחימה וציוד. למרות בקשותינו החוזרות ונשנות לכתבים ולצוותי הצילום, נחשפנו לתיעוד שיש בו סכנה של ממש לכוחות שפעלו ולבטח גם לאנשי התקשורת", נכתב בפנייה הכועסת. דברי הביקורת הקשה לא חסכו גם את הכעס על עיתונאים שרצו עם הכוחות וסכנו בכך את עצמם כמו גם את כוחות הביטחון. "לא יעלה על הדעת כי צוותי תקשורת יצרפו את עצמם ללא אישור לפעילותם של כוחות מיוחדים ומסווגים, לסריקות מדלת לדלת כשהם משדרים מעבר לכתפיהם של הלוחמים בזירה, תוך שהם מסכנים את הפעילות המבצעית ואת הכוחות עצמם", נכתב במכתב. "אנו מבינים היטב את תפקידה וחשיבותה של התקשורת במדינה דמוקרטית, ואנו רואים בעצמנו שותפים מלאים כדי לסייע בעדה לדווח מידע אמין בזמן אמת בבחינת ״חובת וזכות הציבור לדעת״. עם זאת, אסור שאירועים מסוג זה יסתיימו בפגיעה של ממש בכוחות הביטחון" כתבו הדוברים. והתריעו כי "על אף האמור לעיל אנו מודיעים על כוונתנו לפעול בהקדם על מנת להפיק לקחים ולשפר את פעילותם של הגופים שאנו מייצגים בזירת אירועים ביטחוניים. זוהי חובתנו",  ובאותה נשימה נכתב כי "עם זאת, אנו סבורים שישנו הכרח כי יופקו לקחים גם בכלי התקשורת באשר לסייגים מסוימים שיש להציב בעת סיקור זירת אירוע ביטחוני בזמן אמת. לצד הרצון וההכרח להביא את המידע לציבור מוטלת על כולנו אחריות כבדה לאופן בו נעשים הדברים."

1 Comment

  1. שמוליק
    8 באפריל 2022 @ 21:52

    אחד המחדלים הבולטים ביותר בפיגוע הזה הייתה העובדה, כי כאשר המחבל פתח באש ברחוב דיזינגוף לא היה בשטח אפילו איש ביטחון אחד נושא נשק שיכל להגיב על הפיגוע מיידית, למרות הודעות המשטרה שהיא מציבה אלפי שוטרים במקומות מרכזיים בערים הגדולות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן