4 צפייה בגלריה
דני עמוס
דני עמוס
דני עמוס
(שחר גרוס)
החלטה תקדימית אירעה היום (חמישי) בבית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל. לאחר מספר ערעורים רבים, מכבי תל אביב נענשה ונקנסה ב-3,000 ש”ח בעקבות הקריאות ההומופוביות של אוהדי מחזיקת הגביע לעברו של שוער מכבי נתניה, דני עמוס. כזכור, המשחק בין הקבוצות נערך לפני יותר מחודשיים, ב-22 בינואר במסגרת המחזור ה-19 של ליגת העל, כאשר ההכרעה התקבלה לאחר מספר ערעורים.
ההחלטה למעשה התקבלה ברוב של שלושה על שניים. בעוד שהשופט בדימוס אמנון סטרשנוב ועו”ד אסף הדסי פסקו לטובת מכבי תל אביב, פרופ’ מיגל דויטש, ד”ר עדי זרנקין והשופטת בדימוס אסתר קובו הכריעו לטובת עמוס.
פרופ’ מיגל דויטש טען: “הקריאות כלפי דני עמוס נועדו להשפיל או לבזות אדם על רקע נטייתו המינית. אין מדובר בקריאות עידוד, אלא בקריאות גנאי. גם בהנחה שקהל האוהדים קרא קריאות אלה מתוך הנחה כי דני עמוס רק מזדהה עם הקהילה הלהט”בית ואינו משתייך בעצמו לקהילה זו, אין בכך כדי לשנות את התוצאה”.
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
(רדאד ג'בארה)
עוד הוסיף דויטש: “הקריאות האמורות "מדמות" את דני עמוס לאדם המשתייך לקהילה הלה"טבית ותופס השתייכות זו לקהילה האמורה כתופעה הראויה ללעג. די בכך לצורך ביסוס קיומה של עבירה בנדוננו. יוער עוד, כי לצורך מילוי יסודות העבירה די בכך שהקריאות המשפילות נועדו לבזות בני אדם מחמת השתייכותם לקטגוריה המוגנת, באופן כללי, אף אם אין הן מופנות כלפי אדם מסוים במגרש”.
השופטת בדימוס אסתר קובו אמרה: “הקריאות “הומו” באו לפגוע בכוונת מכוון, לבייש, ונוגעות בהתנהגות מינית של שחקן/בין אם הוא נמנה על חברי הקבוצה ההומו סקסואלית ובין אם לאו. יש בציבור הכללי, והם לא מעטים, מי שנטייה זו מאוסה עליהם, שרואים בה חטא הראוי לעונש, עד כדי פגיעה פיזית. על כן כפי שנכתב בחוות דעתו של פרופ' דויטש, קיימת הסכמה חברתית רחבה לספק להם הגנה מיוחדת”.
4 צפייה בגלריה
דני עמוס
דני עמוס
דני עמוס
(ראובן שוורץ)
לעומת זאת, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב טען כי “למרבה הצער, קללות, גידופים ועלבונות הפכו חזון נפרץ במגרשינו – בארץ כמו גם בחו"ל וקשה, עד בלתי אפשרי, למנוע אותן. גם מתקשה אנוכי לראות כיצד ניתן לשים את הגבול בין קריאות מותרות לבין אסורות (להבדיל מקריאות גזעניות ואזכור השואה, כפי שהדבר בא לביטוי בתקנון המשמעת)”.
עו”ד אסף הדסי הוסיף: “לטעמי, נושא הקללות מצד אוהדים במגרשי הכדורגל הינה תופעה אשר קיימת מזה עשרות שנים, הן בארץ והן בעולם הגדול. קללות אלו מופנות לא אחת כלפי שופט המשחק, שחקני הקבוצה היריבה, שחקני הקבוצה עצמה (במקרה של יכולת חלשה או הפסדים), מאמנים, עסקנים, ולעיתים גם צדדים שלישיים שאינם חלק מהתמודדות עצמה. קללות אלו הינן מסוגים שונים וברמות שונות, אשר מטרתן בין היתר להקניט, לפגוע ולהעליב את מושא הקללות”.
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
(ראובן שוורץ)
עוד הוסיף הדסי: “יחד עם זאת, מקובל על כולנו, כולל במערכת השיפוט הבינלאומית, כי קללות המושמעות על ידי קהל אוהדים הינן לגיטימיות ברובן הגדול, בין כחלק מחופש הביטוי, בין מזכותו של אוהד לפרוק את עצביו, ובין מתוך הכרה כי מגרש הכדורגל איננו ‘אולם קונצרטים’”. כאמור, זה לא סייע למכבי תל אביב שהפכה לקבוצה הראשונה בישראל שנענשת על קריאות אנטי-להט”ביות.
האגודה למען הלהט״ב הגיבה להחלטה ומסרה: ״מדובר בניצחון תקדימי למאבק בלהט״בופוביה בספורט בדרך למרחב בטוח יותר במגרשים עבור כולנו. אין שום סיבה ש’הומו ו-’קוקסינל’ ישמשו כקללות הנפוצות במגרשי הספורט וששחקנים יאלצו לבחור בין יציאה מהארון לבין עתיד מקצועי בספורט. אנחנו מקווים ומקוות שהפסיקה תשפיע על מיגור השנאה והאלימות כלפי להט״ב בספורט הישראלי ושכל שחקן ושחקנית יוכלו להיות מי שהם, גם במגרש״.
יוסי אבוקסיס לקראת נוף הגליל