קורצים לחות'ים? נשיא תימן ויתר על סמכויותיו והדיח את סגנו

על רקע הפסקת האש במלחמה בתימן והשיחות בין הפלגים בריאד, סמכויות השלטון יעברו למועצה נשיאותית • סעודיה קראה למועצה להתחיל במו"מ עם החות'ים לסיום המלחמה

מורדים חות'ים , צילום: אי.פי

על רקע הפסקת האש במלחמה בתימן והשיחות בין הפלגים בריאד, סמכויות השלטון יעברו למועצה נשיאותית * סעודיה קראה למועצה להתחיל במו"מ עם החות'ים לסיום המלחמה.

נשיא תימן, עבד רבו מנסור האדי, הדיח היום (חמישי) את סגנו השנוי במחלוקת והאציל את סמכויותיו שלו למועצה הנשיאותית, במהלך שנתמך על ידי סעודיה ומסיר כמה מהמכשולים שעומדים בפני המאמצים של האו"ם להחיות את המגעים לסיום המלחמה בתימן.

סגן הנשיא המודח אל-אחמר הוא גנרל סוני בעל נטייה אסלאמיסטית ונחשב לסדין אדום בקרב החות'ים. זאת, לאור התפקיד המרכזי ששיחק במלחמת האזרחים בתימן בשנות ה-90 וגם במלחמה הנוכחית. הסעודים עצמם קראו למועצה הנשיאותית החדשה לחדש את השיחות עם החות'ים לסיום המלחמה הנמשכת מאז 2015.

תקיפת החות'ים בסעודיה, צילום: רויטרס

המהלך מגיע על רקע הפסקת האש שהחלה בשבת האחרונה והשיחות בין פלגי הממשלה הפרו-סעודית בריאד. שיחות אלה, אגב, אינן כוללות בשלב זה את המיליציה החות'ית השולטת על שטחים נרחבים בצפון תימן.

המועצה הנשיאותית החדשה של הממשלה הפרו-סעודית מורכבת מיו"ר ושבעה סגנים ומי שיוביל אותה יהיה ראשד אל-עלימי. האחרון זוכה לתמיכת סעודיה והוא בעל קשר קרוב למפלגה האסלאמיסטית אל-אסלאח. אחד מסגניו הוא מנהיג הבדלנים בדרום, אידרוס אל-זוביידי, שנתמך על ידי איחוד האמירויות.

יורשי העצר מסעודיה ומאיחוד האמירויות (מימין ומשמאל), ומנסור האדי, צילום: רויטרס

בתוך כך, סעודיה ואיחוד האמירויות יזרימו כל לבנק המרכזי בתימן מיליארד דולר עבור מוצרי נפט ופיתוח. במהלך המלחמה בתימן נהרגו עשרות אלפי אנשים והכלכלה קרסה לחלוטין. עשרות מיליוני תימנים נזקקים לסיוע.

מנסור האדי הושבע ב-2012 בעקבות אירועי האביב הערבי והוביל את המלחמה עם ארגון הטרור אל-קאעידה. ב-2015 השתלטה המיליציה החות'ית על צנעא, מה שהוביל להודעה שלו על התפטרות. עם זאת, הוא המשיך לשאת בתואר נשיא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר