זה מה שנדרש לפירוק הממשלה | שאלות תשובות

מה זה בעצם ח"כ פורש, אם הכנסת תתפזר - מי יהיה ראש הממשלה? • הסערה סביב פרישתה של ח"כ עידית סילמן עוררה תהיות רבות בנוגע להמשך קיומה של הממשלה • מערכת "ישראל היום" ענתה על כל השאלות החשובות

מכינים קלפיות // צילום ארכיון: רויטרס

הודעתה היום (רביעי) של ח"כ עידית סילמן לפרוש מהקואליציה הובילה את הממשלה לכאוס, ואחת האפשרויות הממשיות שעומדות שוב על הפרק היא סבב בחירות נוסף. מערכת "ישראל היום" ענתה על כל השאלות האפשריות. 

איך ממשלה נופלת?

יש שלוש דרכים להפלת ממשלה:

1. הצבעה על פיזור הכנסת. סעיף 34 לחוק היסוד מאפשר לכנסת להחליט על התפזרותה לפני גמר תקופת כהונתה המקורית, על ידי אישור חוק בעניין שיאושר ברוב של חברי כנסת בשלוש קריאות.

2. אי־העברת תקציב. החוק קובע כי "אם לא נתקבל חוק התקציב בתוך 3 חודשים מיום תחילתה של שנת הכספים או תוך 45 יום מיום כינון הממשלה, כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה וייערכו בחירות מוקדמות תוך 90 יום".

3. הצבעת אי־אמון. במקום הליכה אוטומטית לבחירות לאחר הפלת הממשלה, החוק בישראל מאפשר לחברי הכנסת להרכיב ממשלה חלופית מבלי לפזר את הכנסת, ברוב של 61. הצבעה זו נקראת "אי־אמון קונסטרוקטיבי".

ממשלת בנט-לפיד, צילום: אורן בן חקון

מתי יחולו הבחירות במקרה שהכנסת תתפזר?

סעיף 35 קובע כי על החוק המורה על התפזרות הכנסת לציין את מועד הבחירות המוקדמות לכנסת הבאה, וכי מועד זה יהיה לא יאוחר מחמישה חודשים מיום העברת החוק.

אם הכנסת תתפזר ויוכרזו בחירות - מי יהיה ראש הממשלה?

לפי סעיף 43א' לחוק יסוד: הממשלה, במקרה שחבר נוסף (לצד ח"כ סילמן) מ"גוש בנט" בקואליציה יצביע בעד פיזור הכנסת, לפיד יהפוך אוטומטית לראש ממשלת המעבר. מנגד, אם חבר מ"גוש לפיד" יחליט לערוק, בנט יישאר בראשות ממשלת המעבר עד לכינון ממשלה חדשה או עד למועד החילופים עם לפיד (27 באוגוסט 2023), לפי המוקדם מביניהם.

רה"מ בנט עם השרים לפיד וסער (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

האם אפשר להחליף את יו"ר הכנסת במקרה שהכנסת לא תתפזר אך תוקם ממשלה חלופית?

את יו"ר הכנסת ניתן להחליף בהצבעה בלבד וברוב של 90 חברי כנסת.

האם ניתן להכריז על עידית סילמן כח"כ פורשת?

סעיף 6א' לחוק יסוד: הכנסת עוסק בסוגיה וקובע כי "פרישה מסיעה לרבות הצבעה במליאת הכנסת שלא בהתאם לעמדת הסיעה בעניין הבעת אמון לממשלה או אי־אמון בה; ואולם הצבעה כאמור לא תיחשב כפרישה, אם חבר הכנסת לא קיבל כל תמורה בעד הצבעתו". בשל המילה "לרבות" בתחילת החוק, סיעה יכולה למעשה להכריז על ח"כ כפורש אם הוא לא מצביע כמותה.

מה זה בעצם ח"כ פורש?

מדובר בהתפצלות של ח"כ יחיד או כמה ח"כים מסיעה. המתפצלים מוגדרים כפורשים, ומוטלות עליהם סנקציות חמורות ביותר: הם לא יוכלו לכהן כשרים או כסגני שרים בכנסת הנוכחית, להתמודד בבחירות הבאות עם מפלגה שמיוצגת בכנסת הנוכחית, ולא יוכלו להקים סיעה חדשה או להצטרף לסיעה קיימת. לצד זאת, הפורשים יוכלו לקחת בכל התפקידים הפרלמנטריים לפי תקנון הכנסת - ובהם כהונה בוועדות ואף כיו"רים - פרט להגשת הצעת אי־אמון.

ח"כ עידית סילמן, צילום: אורן בן חקון

ומה דין התפצלות מפלגה מסיעה משותפת?

לא יחולו סנקציות על מפלגה שמתפצלת מסיעה משותפת - מצב שבו למעשה המפלגה מקימה סיעה חדשה או מצטרפת לסיעה קיימת. על המתפצלים לא יוטלו הגבלות. גם התפצלות שליש מחברי סיעה תוגדר כהתפלגות. במצב זה הח"כים יוכלו להצטרף לממשלה ולהתמודד בבחירות הבאות באופן חופשי, אבל אם ההתפלגות מתבצעת בשנתיים הראשונות לכהונת הכנסת, הסיעה החדשה של המתפלגים לא תקבל מימון מפלגות שוטף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר