Skip to content

ליל הרמדאן בעתיקה – בנקודה אחת מתפרעים, בנקודה אחרת חוגגים

בעת שהתפתחו הפרות סדר נקודתיות בשער שכם, חגגו מאות את סעודת האיפטאר בשער הפרחים ועל חומת העיר העתיקה. צלם מגפון תעד את האירועים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שמונה בני אדם נעצרו אמש (שלישי) בידי המשטרה בחשד להפרות סדר, בשער שכם בירושלים. המעצרים הנקודתיים של החשודים, בוצעו כשזוהו בהפרת סדר ותקיפת שוטרים באמצעות הכוונת תצפיות והפללות בשטח בעת ירי זיקוקים וידויי בקבוקים לעבר השוטרים לסירוגין. לדברי המשטרה אמש  "בזמן ששוטרים רבים פעלו לאפשר לרבים לציין את חודש הרמדאן ולהגיע לעיר העתיקה בירושלים ולהר הבית בבטחה, החלו הפרות סדר נקודתיות באזור שער שכם לצד קריאות הסתה, כשקומץ של מפרי סדר ירו זיקוקין יידו בקבוקים ואבנים לסירוגין לעבר השוטרים". במשטרה מציינים כי "רוב האנשים במקום לא לקחו חלק פעיל בהפרות סדר אלו".
במשטרה מציינים כי אותו "קומץ אלים שבוחר להפר את הסדר, להתפרע ולנהוג באלימות מכל סוג שהיא – פוגע קודם כל בציבור גדול של מתפללים, סוחרים ומבקרים– שרובו המכריע חפץ לחגוג את הרמדאן בשלום ובבטחה תוך שמירה על חופש הפולחן". "לא נאפשר לאותם שוליים מסיתים ואלימים להפר את הסדר. אנו קוראים לציבור לציין את חודש הרמדאן כחוק, להישמע להוראות השוטרים ולהימנע מאלימות והפרות סדר מכל סוג שהן", נמסר מהמשטרה.

המעצרים (צילום ועריכה: משטרת ישראל)

צום הרמדן שהחל השנה לפני שלושה ימים, בשבת, מצוין ע"י מוסלמים ברחבי העולם, בהם כ-1.4 מיליון ערבים אזרחי ישראל בצום מאוכל, שתייה ועישון – החל מעלות השחר ועד השקיעה. מוסלמים רבים קמים עוד לפני עלות השחר כדי לאכול את הסוחור, הארוחה האחרונה לפני תחילת הצום, על מנת להקל על הצום היומי הממושך. מסורת מקובלת היא של 'מסחראתי', אדם מיוחד שתפקידו לעבור ברחובות ולהעיר את הישנים לסעודה המפסקת קודם הצום. הצום מסתיים מידי יום לאחר שקיעת השמש ב"איפטאר" – שזו ארוחה גדולה וחגיגית אליה מתכנסת כל המשפחה.

אמש (יום ראשון )יצא צלם מגפון לתעד את האיפטאר ברחוב הפלסטיני שבעיר העתיקה.  ביקשנו לחוות את שבירת צום יום הרמאדן בשער שכם ובעיר העתיקה. כזכור בשנה שעברה שער שכם היווה מוקד לחיכוכים קשים בין המשטרה לצעירים המקומיים. הרקע לחיכוכים אלה מורכב והקש ששבר את גב הגמל בשנה שעברה היתה החלטת המשטרה להציב מחסומים ברחבת שער שכם על מנת להקשות על הצעירים להתכנס שם בשעות הערב ולבלות את הלילות הנעימים בעונה זו. ההחלטה שנבעה מחשש להתפרעויות קשות, התגלתה כשגויה והמהומות התפתחו בעיקר בגלל המחסומים כשצעירים שביקשו לדבריהם לשבת על מדרגות השער נחסמו. לאחר מאבקים ועימות קשה החליטה המשטרה להסיר את המחסומים וההתפרעויות נחלשו ושקטו.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר

השנה, החכימה משטרה ונמנעה מלהציב מחסומים אלה כדי לאפשר את אווירת החג.  החשש מהתפרעויות בערב הצום נבע גם ממהומות קשות שהתפתחו שלשום לאחר ביקורם של שלושה מחברי סיעת יש עתיד בראשותו של שר החוץ וראש הממשלה החליפי מר יאיר לפיד. ביקור שנוצל על ידי גורמים עוינים להפיח את להט ההפגנות וההתפרעויות כנגד ישראל. כאשר משלהבי המהומות בונים גם על שילוב של נוכחות גורם שלטון ישראלי בעיר העתיקה אשר מגרה את עצביהם של המקומיים. לתוך כל הסלט הזה תוסיפו את ועידת הנגב בה התכנסו מנהיגים מקומיים ואורחים מחו"ל לדון בעתיד האזור אבל "שכחה" והותירה את הפלסטינים מחוץ למעגל הדיונים כמו גם "שכחה" לדון איתם בצעדי המניעה ההכרחיים לגל הטרור החדש והביאה שוב את אותו תסכול פלסטיני המהווה מתכון בדוק למהומות.
מכל הסיבות הללו נשלח צלם המערכת לשטח במהלך סעודת האיפטאר הנערכת כאמור בכל ערב במהלך הצום עם השקיעה ונפתחת באכילת תמר. צעדנו דרך רחוב צאלח אדין אל באב אל עמוד דרך רחובות ריקים מאדם ומוארים בנורות צבעוניות. השקט שרר ברחוב כשאט, אט נפתחו החנויות ואנשים החלו נוהרים לרחובות בדרכם למסגד אל אקצה, לשווקים ולרחבת שער שכם בה פזורים דוכנים צבעוניים שונים.

שער שכם לפני המהומות (צילום: שי קנדלר)
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר

להתכנסויות מעין אלה יש את דינאמיקה אופיינית, מחד ישראל מרגישה מחויבת להפגין את ריבונותה על ידי הצבת כוחות שיטור חצי צבאיים בכוחות גדולים במוקדים רבים ברחבה ובעיר כולה ומצד שני הצעירים נוהגים למתוח את החבל עם קריאות ושירים דתיים מהסוג שמורט את עצביהם של השוטרים. וכך בדיוק רב בשעה 21:15 התפוגגה לה אווירת החג עם זיקוקי דינור ובקבוקי מים אותם השליכו הצעירים לעבר השוטרים. כוחות השיטור פעלו בכוח תוך שימוש באלות לפיזור המתפרעים, הפעם ללא שימוש ברימוני הלם, בואש ופרשים. במהלך הערב נעצרו כעשרה צעירים.

שער הפרחים (צילום: שי קנדלר)
המתנ"ס על חומות העתיקה (צילום: שי קנדלר)


(צילום: שי קנדלר)

מאות מטרים משער שכם, בשער הפרחים החגיגות נמשכו כרגיל. שם צילמנו דמויות מחופשות משחקות עם ילדים דרך רחוב באב אל חוטה אל המתנ"ס המקומי. שם, במגרש הכדורגל המצוי על החומה. בעוד המהומות בשער שכם נבלמות על ידי מעצרים, ברחבת המתנ"ס חגגו מאות בני משפחה את החג ללא הפרעה. הכניסות לאל אקצה נראו שקטות וכך גם הרחבה לאיסוף האשפה השקט שרר בדרך שער האריות שם נורה ונהרג במאי 2020 על ידי כוחות מגב צעיר על הרצף האוטיסטי העונה לשם איעד אל חלאק. השנה הרחוב היה דומם.

צילום: שי קנדלר
הכניסה לאל אקצה – שקטה (צילום: שי קנדלר)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן