את המתח באוויר אפשר למצוא כמעט בכל מקום ובכל שיחת סלון. ישראל חווה בשבועות האחרונים, שוב, גל טרור במרכזי הערים, והדריכות גבוהה - או לפחות אמורה להיות כזו אצל מי שעוסק באבטחה. ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר צבי, אמרה אתמול (שני) כי הדגש של כוחות הביטחון בימים אלה הוא "על מרכזי בילוי, קהל, שווקים, תחנות הסעה, ריכוז חיילים ומוסדות חינוך". בימים האחרונים בדקנו את ערנות המאבטחים במרכזי הקניות הפופולריים באזורים שונים בארץ.

את הבדיקה ביצענו באמצעות סכין מתקפלת, שאותה הכנסנו לתרמיל גב. חמוש בתרמיל ובסכין, נכנס כתב N12 לכל אחד ממרכזי הקניות, שבכניסות אליהם מוצבים מאבטחים. בתום הבדיקות העברנו את הממצאים להנהלות מרכזי הקניות. התוצאות לפניכם, בכתבה ובסרטון. מערכת N12 בחרה שלא לציין את שמות מרכזי הקניות בהם ערכנו את הבדיקה.

 מרכז קניות בצפון

מוצאי שבת, 20:30. אנחנו מתקרבים לכניסה, התיק ובתוכו הסכין עלינו. בשער הקניון מוצב מכשיר שיקוף, ולא רחוק ממנו עומדים שלושה מאבטחים. אנחנו עוברים במכשיר השיקוף, וכמו שציפינו - הוא מצפצף. אך בניגוד לציפיות, המאבטחים עסוקים בענייניהם ולא בנו. אנחנו והסכין בפנים, מסתובבים בין החנויות.

מרכז קניות בצפון
הכניסה למרכז הקניות

תגובת הנהלת מרכז הקניות: "הקניון פועל שנים רבות לטובת רווחת הציבור תוך שמירה על ביטחון המבקרים והקפדה על הנחיות משטרת ישראל. האירוע אשר הובא לידיעתנו יתוחקר וייבדק מול חברת השמירה המאבטחת את המתחם. אנו נמשיך לפעול ללא לאות לטובת שמירה על בטחון כלל הציבור המבקר במקום בימי שגרה ובימים אלו בפרט".

 קניון בצפון

מוצאי שבת, 21:15. הקניון עמוס מאוד בלקוחות. צעדנו מהחנייה לכניסה והבחנו במאבטח. לא רחוק ממנו, על דלפק, מונח גלאי מתכות ידני שהוא לא טרח להחזיק ביד. עברנו את המאבטח בלי בדיקת גלאי ובלי פתיחת תיק - ואנחנו בפנים. כמונו, גם שאר הלקוחות שעברו באותו הזמן את המאבטח ולא זכו לבדיקה.

קניון בצפון
הקניון בצפון הארץ. בלי כל בדיקה

תגובת הנהלת הקניון: "אנו פועלים בשגרה על פי פקודות משטרת ישראל. בתקופה האחרונה, לנוכח המצב הביטחוני, חודדו נהלי האבטחה בשיתוף הגורמים הביטחוניים והרשות המוניציפלית. אנו רואים בחומרה את האירוע הנקודתי שפורסם בכתבה, ובודקים אותו לעומק במטרה להפיק לקחים ולוודא שמקרה דומה לא יקרה".

 חנות נוחות בשרון

מוצאי שבת, 22:30. כ-20 לקוחות היו בתוך חנות הנוחות בתחנת הדלק בכביש המרכזי, ובכניסה ישב מאבטח. חלפנו על פניו בלי לזכות בהתעניינות בנו או בתיק, שבתוכו מוטמנת הסכין. בדרך החוצה התעניינו אצל המאבטח בנהלי האבטחה. "אין לי סמכות לבדוק", השיב. "התפקיד היחיד שלי זה לבדוק שאנשים שמים מסכה ולא גונבים מהחנות".

תגובת הנהלת רשת חנויות הנוחות: "מערך האבטחה באזורנו פועל באופן גלוי וסמוי על פי הנחיית גורמי הביטחון והחוק".

 מרכז קניות בירושלים

יום ראשון, 12:00. אנחנו ואזרחים רבים אחרים נכנסים בשער המקום, בזמן שהמאבטחים עסוקים בשיחה משעשעת ביניהם. חלפנו על פניהם עם התרמיל והסכין ללא כל בדיקה. מכונת השיקוף בכניסה הייתה מושבתת. "אני לא יכול לבדוק כל אחד שנכנס", הסביר אחד המאבטחים ביציאה. "אנחנו בודקים את מי שצריך, את מי שמעלה חשד".

מרכז קניות בירושלים
הגלאי במרכז הקניות מושבת

תגובת הנהלת מרכז הקניות: "המרכז פועל לטובת רווחת הציבור בשמירה על ביטחון המבקרים, תוך הקפדה על הנחיות משטרת ישראל. שיטת האבטחה במקום מאושרת על ידי משטרת ישראל ונבדקת מעת לעת. האירוע אשר הובא לידיעתנו יתוחקר וייבדק מול חברת השמירה המאבטחת את המתחם. בימי שגרה ובימים אלו בפרט אנו נמשיך לפעול ללא לאות לטובת שמירה על ביטחון כלל הציבור המבקר במקום".

 קניון בירושלים

יום שני, 10:30. בפתח הקניון מוצב גלאי. עברנו דרכו ואת התיק הגשנו למאבטח. הוא פתח את התיק לבדיקה, וחשבנו שהפעם נוכל לצאת מכאן רגועים - אבל אחרי פתיחת הרוכסן, המאבטח מיהר לסגור אותו ולעבור הלאה. הסכין נשארה בפנים בלי שזכתה ממנו למבט. "בדקת את התיק?", שאלנו. "כן, בדקתי, אני צריך שנייה עם העיניים ואני רואה את הכול". כמעט את הכול, כנראה.

תגובת הנהלת הקניון: "הקניון פועל בהתאם להנחיות המשטרה שמתעדכנות מעת לעת, בהתאם למצב הביטחוני בארץ, וכן משקיע רבות במערך אבטחה מקצועי לשם שמירה על הביטחון האישי של הבאים בשעריו. מערך האבטחה של הקניון עובד בשיתוף פעולה מלא ויום-יומי עם כוחות הביטחון, על מנת להבטיח תיאום וזרימת מידע בתקופות רגישות. המקרה הספציפי ייבדק לעומקו".

 קניון במרכז

יום שני, 11:30. לכאן נכנסנו עם הרכב לחניון התת-קרקעי. המאבטח בכניסה לחניון פתח את תא המטען, הסתכל, ואישר לנו להיכנס. התרמיל עם הסכין שהונחה על המושב שליד הנהג לא זכה להתעניינות. חנינו, עלינו במעלית - ואנחנו בפנים, מסתובבים בין החנויות. את המאבטחים בכניסה הרגלית לקניון לא היינו צריכים לעבור.

תגובת הנהלת הקניון: "חברת האבטחה פועלת בהתאם להנחיות של משטרת ישראל. כלל העובדים עוברים הכשרה ייעודית בטרם כניסתם לתפקיד ללא יוצא מן הכלל ובהתאם להנחיות, וכן בכל בוקר בכניסת משמרת ובצוהריים בהחלפתה. בתקופה רגישה זו, בנוסף לתוכנית הבקרות וההדרכות הקבועה שמתבצעת לכלל העובדים, תוגברו באופן משמעותי כמות הבקרות והתדריכים. בנוסף בוצעה ביקורת על ידי המשטרה לפני כמה ימים שעברה בהצלחה יתרה. לנוכח מקרה אחד נקודתי יופקו לקחים ויונחו הצוותים בהתאם".