שלד טי-רקס | צילום: רויטרס

פתרון לתעלומה: למה לטי-רקס היו ידיים כל כך קצרות?

מחקר חדש מציע פתרון לשאלה שמטרידה את המדענים שנים רבות, באמצעות הקבר של הדינוזאור • פרופסור לביולוגיה אינטגרטיבית: "ההסבר הטוב ביותר עד כה לתעלומה"

מחקר חדש מציע פתרון לשאלה שמטרידה את המדענים זמן רב: מדוע זרועותיו הקדמיות של הדינוזאור טי-רקס קצרות באופן קיצוני כל כך?

כדי להסביר עד כמה מדובר בזרועות חסרות שימוש נסביר שאילו הדינוזאור היה אדם בגובה 1.8 מטרים, אורך זרועותיו היה 12 סנטימטרים בלבד. כלומר זרועות שלא מהוות כלי עזר כלל ושלכאורה אין בהן שימוש.
השאלה הזו, שמלווה חוקרים מאז הורכבו השלדים של הטי-רקס, גדלה לנוכח העובדה כי לדינוזאורים טורפים אחרים אין זרועות קצרות כאלו.

את הפתרון האפשרי לשאלה זו מציע קבר גדול של דינוזאורים שנמצא במדינת יוטה בארה"ב וחשף מידע חדש על הטי-רקסים שייתכן ומסביר את אורך הזרועות.
ממצאים מהקבר חידשו לעולם המחקר שבניגוד למה שסברו בעבר, יש סיכוי גדול שדינוזאורים מסוג זה צדו בלהקות. במילים אחרות לא היה מדובר בטורפים סוליסטים שצדים לבדם אלא בבעלי חיים להקתיים.

לאור זאת כדי להימנע מקטיעת הזרועות בעת אכילה משותפת של הטרף, התקצרו, כך לפי המחקר האחרון, הזרועות כדי לא להפריע לטורפים אחרים לסעוד יחד.
קיצור הזרועות מונע מהן להפריע לטורף אחר לסעוד ובמילא הן מונעות מבן להקה אחר לנשוך אותם ולפגוע קשות בטי-רקס שעלול לפתח נמק או לאבד דם ולמות.
את הסגנון הזה של אכילה יחד, לומדים החוקרים למשל מדרקוני קומודו, שנוהגים לאכול יחד את הטרף, כשהבוגרים סועדים ראשונה ומותירים שאריות ללטאות הקטונות יותר.

המחקר החדש הזה פורסם באינטרנט בכתב העת Acta Palaeontologia Polonica, ומובאת בו ההשערה כי הזרועות של הטי-רקס הלכו וקטנו אבולוציונית לאורך הדורות והזמן.

קווין פדיאן, פרופסור לביולוגיה אינטגרטיבית באוניברסיטת ברקלי, אמר: "כאשר מספר טירנוזאורים בוגרים נאספים סביב פגר, אז יש לך חבורת טורפים על גולגלות מאסיביות, בעלות לסתות ושיניים עוצמתיות להפליא. ממילא אם חבר להקה אחר חושב שאתה מתקרב לחלק שלו יותר מידי, הוא עלול להזהיר אותך על ידי נשיכה שתקטע, אפילו שלא במתכוון, את הזרוע שלך ובאופן עקיף להביא למותך.

"השינוי הזה בזרועות אינו אופייני לטורפים שקדמו לטי-רקס שלהם היו זרועות גדולות. אולם לאט לאט הזרועות קטנו וזה השפיע לא רק על הטי-רקס אלא על טורפים נוספים מתקופת אמצע הקרטיקון. ככל הנראה משערים החוקרים כי בכל מקרה הסיבה היתה זהה. מה נהוג היה להסביר עד כה".

עוד אמר: "ההסבר האחרון משמעותי יותר מקודמיו אם כי עדיין מדובר בהשערה בלבד. ההשערות הקודמות היו שהזרועות סייעו לטי-רקס לדחוף טרף, לקום מהקרקע, לסמן לטי-רקס אחר על ידי נפוף ידיים, לשמש כעוגן לגוף או להחזיק את הנקבה בעת ההזדווגות. ביחס להזדווגות בכל מקרה ההשערה חלשה כיון שהזרועות קטנות מידי ואינן מתאימות להקפת גוף הנקבה. המשותף לכל ההשערות זו המציאות במסגרתה פשוט לא ניתן להוכיח אותן

"כל ההצעות הקודמות היו משמשות את הטורף טוב יותר אם הזרועות היו ארוכות יותר. בפועל מדובר בזרועות קטנות שלא יכולות להימתח, לא יכולות לנוע קדימה או למעלה, לא יכולות להגיע לפה והתנועתיות שלהן מוגבלת".

הוא סיכם: "לאור זאת ייתכן וההסבר החדש טוב יותר. כך או כך החוקרים מתכננים כעת לבדוק על שלדים של טי-רקס האם יש סימני נשיכה על הזרועות הקטנות. כי על הגולגלות ועל חלקי שלד אחרים ישנם סימני נשיכה. אם לא ימצאו סימחני נשיכה על הזרועות זו תהיה ראיה תומכת בתאורייה החדשה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו