בשנה האחרונה נראה שאין מי שלא הציע פתרון למשבר הדיור החמור ולהוזלת מחירי הדירות בישראל. עכשיו הגיע תורו של מרכז השלטון המקומי שהציג את התוכנית שלו בפני שר האוצר, אביגדור ליברמן, וטוען שדווקא הוא, כמי שעומד בראש הרשויות ברחבי המדינה, יודע יותר מכל למה זקוקים התושבים. "השיקו כל מיני תוכניות אבל אנחנו רואים שהמחירים ממשיכים לעלות - כך הכל יעבוד בתיאום", אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין שר האוצר לביבס, הציג האחרון את הבעיות הקיימות בתחום הדיור ואת הפיתרונות להן, שדורשות בין היתר גם חקיקה והעברת סמכויות של הממשלה לרשויות.
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
לטענתו, הרשות תדע לתת את המענה הטוב ביותר לצורכי תושביה - היכן להקים שכונות, כמה אחוז מהדירות לייעד לצעירים ומהן התשתיות החסרות מסביב. בנוסף, אמר ביבס כי שכשיהיה תיאום עם הרשות הזמן מרגע קבלת ההחלטה על בניית מבני מגורים חדשים ועד אכלוסם - יתקצר.
לפי התוכנית של השלטון המקומי, על מנת לפתור את קצב הבנייה האיטי, החיוב לרווח יזמי גבוה וההיצע המצומצם של חברות הפעילות בענף, יש לקדם אסדרה (רגולציה) שתאפשר לחברות כלכליות ברשויות מקומיות, להיכנס בנעלי היזמים.
מענה זה, יכלול הלוואות גישור של המדינה לחברות הכלכליות, שתוחזרנה עם מכירת הדירות וכך קצב הבנייה יואץ ועלויות הרוכשים יירדו, לצד החזר הלוואות למדינה.
לדברי ביבס, רשויות רבות יכולות לעמוד בכך ולשמש כיזמיות בנייה. "אנחנו נדע להעמיד לזוג צעיר דירת 100 מטר, בה הוא יקים את ביתו בצורה מסודרת. כך היזם בונה במחיר עלות בלבד ודואג גם לכל התיאום של מה שמסביב לבנייה הזו - מרכזי תרבות, חינוך, תשתיות וכו'", אמר ביבס.

"לחייב כל יזם להקצות 25% מהדירות לזוגות צעירים"

בנוסף, בשלטון המקומי סבורים כי יש לחייב כל יזם להקצות בכל פרויקט 25% מהדירות לטובת זוגות צעירים, בקרקע בעלות אפסית, ו-75% הנותרים יתנהלו על פי כוחות השוק.
3 צפייה בגלריה
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי
(צילום: יח"צ)
לטענת ביבס, הדבר יסייע להתמודד עם מערך שיווק הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י): "הרי הם האחרונים שרוצים להוריד את המחיר". בנוסף, לפי ביבס יש לעגן פרמטרים נוספים לבחירת זוכים במכרזי הקרקע של רמ"י והדירות ישווקו לפי "מחיר מטרה" שייקבע מראש לכל דירה.
הצעד השלישי שמציעים בשלטון המקומי הוא הרחבה ממשלתית ניכרת של שיווק ושל הפשרת קרקעות לבנייה, קביעת יעדים ממשלתיים, הסרת חסמים והירתמות פיננסית של המדינה, לצד הרחבת היצע חברות הבנייה הפועלות בארץ על-ידי כניסת גורמים בינלאומיים מסין ומארצות אחרות.
זאת, לפי השלטון המקומי, על מנת לפתור את המצב כיום בו המדינה מתמקדת אך ורק בהגדלת יעדי התכנון, היצע הדירות גדל "על הנייר" בלבד ובירוקרטיה מסורבלת מציפה את ענף הבנייה, לצד היצע מצומצם של חברות ומיעוט פועלים בענף.
בנוסף, בשלטון המקומי מבקשים לתקן את הסכמי הגג, לשתף את הרשויות המקומיות ולתת עוגנים פיננסיים:
  • הרחבת היצע המגורים במתכונת של פעימות, בהלימה ובמקביל לשיווק קרקעות המסחר והתעסוקה ולא לפניהן, לצד מנגנון גיבוי פיננסי עד לאכלוס.
  • חיוב הסכמת הרשות המקומית למהלכי שיווק קרקעות בתחומה בכל הנוגע לגודל, קצב, רציפות גיאוגרפית וסיכום על הקמת תשתיות נאותות.
  • מימון מלא להקמת מוסדות חינוך וציבור בשכונות חדשות - כולל הקמה במהלך בניית השכונות וטרם אכלוסן. זאת, לצד התחייבויות ממשלתיות לתשתיות תומכות - הסדרי תחבורה, שיקום תשתיות בשכונות ותיקות, קידום מתחמי התחדשות עירוניות וכו'.
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר: "משבר הדיור מחייב חשיבה מחדש מחוץ לקופסא. הרשויות יכולות לתת את המענה ולאפשר דיור לתושביהן. אני מקווה ששר האוצר יקדם לפחות חלק מהצעדים שהוצעו".
מלשכת שר האוצר נמסר כי נערכה פגישה בין יו"ר שלטון המקומי חיים ביבס והשר אביגדור ליברמן והכל עדיין מצוי בדיונים עם כלל הגורמים המעורבים.