דיווח: חיילים רוסים חוו נזקים בריאותיים בשל חשיפה לקרינה בצ'רנוביל

לפי הדיווח מאוקראינה, הכוחות חוו תסמונת קרינה חריפה, כתוצאה ממגע קרוב מדי לחומר רדיואקטיבי • החיילים נאלצו להתפנות לבלארוס • עובדי התחנה סיפרו ל"ישראל היום" כי "הרוסים הנסוגים לקחו איתם 100 חיילים אוקראינים שבויים"

תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל, צילום: רויטרס (ארכיון)

באיזור תחנת הכוח הגרעינית צ'רנוביל, שבה התרחש האסון הגרעיני בשנת 1986, שוב התרחש אירוע חמור: לטענת הממשל האוקראינית, מאות חיילים רוסיים חוו נזקים בריאותיים משמעותיים בגלל שנחשפו לקרקע שמזוהמת בנשורת גרעינית בקרבת התחנה.

עובדי התחנה סיפרו ל"ישראל היום" כי "הרוסים הנסוגים לקחו איתם 100 חיילים אוקראינים שבויים".

בדיווחים באוקראינה נאמר כי הכוחות חוו מה שמוגדר כתסמונת קרינה חריפה, שהוא למעשה הרעלת קרינה כתוצאה ממגע קרוב מדי לחומר רדיואקטיבי. לפי הדיווח, נאלצו להתפנות לבלרוס בגלל המצב הזה, וכי בחלק מהמקרים גופות החיילים שנפגעו פונו תחת מעטה חשאיות באישון לילה.

לפי גורמים רשמיים באוקראינה, הכוחות הרוסיים נגעו בקרקע המזוהמת באופן ישיר בגלל שחפרו תעלות באזור "היער האדום" שנמצא בסמוך לתחנה. היער קיבל את שמו בגלל עצי האורן שהפכו להיות אדומים בזמן האסון בשנת 1986, וגם היום עדיין האזור שמסביב לתחנה מוגדר כ"האזור האסור" שבו אין להימצא לאורך זמן, אלא אם כן נמצאים עם אמצעי מיגון מתאימים. גם עובדי תחנת הכוח הגרעינית, שבה עדיין יש תחזוק של מספר כורים פעילים, לא אמורים להימצא באיזור הזה בגלל החשש.

משוריין ליד התחנה בצ'רנוביל,

ירוסלב ימליאננקו, שאחראי על ניהול האזור האסור, פרסם בפייסבוק: "עוד קבוצה של רוסים טרוריסטים שנחשפו לחומר גרעיני באזור צ'רנוביל נשלחו לטיפול של המרכז הרפואי לקרינה של בלארוס בעיר גומל היום. יש חוקים שצריך להישמע להם באזור הזה".

ייתכן שהדיווח באוקראינה מסביר את הטענה של הפנטגון ביום רביעי כי הרוסים החלו לסגת מאזור צ'רנוביל, אף שכבר כמה ימים האוקראינים מדווחים על נסיגה של כוחות רוסיים מצפון אוקראינה לכיוון בלארוס לאור אי ההצלחה בשדה הקרב.

כזכור, הפלישה לאזור תחנת הכוח גרם להשבתה של כמה ימים באספקת החשמל, והיה חשש שמא הדבר יפגע ביכולת לשמור על בקרת הטמפרטורה של הכורים. בסופו של דבר, חזר החשמל, אך המשך הקרבות באיזור והשריפות ביערות שנוצרו מההפגזות, העלה חשש שייפלט עשן עם נשורת גרעינית שיינשא ברוח למרחקים. אך כאמור, המהלך של הרוסים שחפרו בקרקע בלי כל בקרה, היה כנראה עם תוצאות הרסניות עליהם.

ב"ישראל היום" דווח כי הפולשים הרוסים לא רק הרימו כמויות אדירות של אבק רדיואקטיבי בגלל שינוע של ציוד כבד, אלא אף מצאו לנכון להתחפר ב"יער האדום" - המקום המסוכן ביותר ב"אזור הסגור". נציג של הסוכנות האוקראינית לניהול האזור הסגור פרסם פרטים דומים וטען כי שבעה אוטובוסים עם חיילים רוסים הועברו לעיר הומל לאחר שהציגו תסמינים של מחלת הקרינה. באוקראינה טוענים כי הכוחות הרוסים, שהשתלטו על תחנת הכוח ב־24 בפברואר, הגיעו לצ'רנוביל ללא ציוד מגן וללא הדרכה לגבי ההתנהגות בשטחים המזוהמים.

מכל מקום, באוקראינה מדווחים כי הרוסים עזבו את צ'רנוביל בשני טורים לכיוון בלארוס. עובדים בתחנת הכוח טענו בשיחה עם "ישראל היום" כי הפולשים הרוסים הנסוגים לקחו איתם 100 חיילים אוקראינים, שהגנו על התחנה, כבני ערובה. אין אפשרות לאמת את הטענה, אולם אם אכן עשו כן,הדבר עולה בקנה אחד עם התנהלות הרוסים בזירות אחרות, שמהן חוטפים אישי ציבור או אזרחים בעלי ערך אחרים. לא מן הנמנע כי הדבר מעיד על מספר השבויים הרוסים בידי האוקראינים, שאותם יבקשו במוסקבה להחליף בעסקאות בתום הלחימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר