בשבועות האחרונים שוב עלה לדיון נושא צמצום מספר הקבוצות בליגת העל, עקב המחסור של חלק מהקבוצות הקטנות בקהל ובאצטדיונים, ובגלל רמת הכדורגל המוצגת כאן.
האמת? לא בטוח שזה מה שיעלה את הרמה בליגה הבכירה. עד תחילת העשור הקודם מספר הקבוצות בליגה הבכירה היה 12 ומספר המחזורים עמד על 33. לא ראיתי שרמת הכדורגל אז הייתה גבוהה יותר, אלא להפך - האלופות סיימו עם 60 ואף פחות נקודות, והקבוצות עמדו על מאזנים מביכים של 50 ואף פחות שערי זכות. לא הייתה באמת תחרות למעט השנים הראשונות של המילניום החדש, אלא לרוב האלופה פתחה פער ולקחה תואר עם רמת כדורגל בהילוך שלישי. גם מספר הקבוצות הקטנות חסרות האצטדיונים לא פחת. זכורה בני סכנין שלקחה גביע ושיחקה במשך עונה שלמה בקריית אליעזר ולא באצטדיון ביתי.

1 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי
צ'ארון שרי
מכבי חיפה מול מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)

המצקצקים טוענים כי ליגת העל צריכה להיות סגורה לקבוצות שיציגו תנאים מסוימים של אצטדיון ביתי, קהל גדול, בעל בית פרטי ובעיקר תקציב ענק. דבר זה לא ריאלי, היות ותמיד יהיו פערים בין הקבוצות. הדבר היפה בכדורגל בניגוד לכדורסל, למשל, זה שהוא פתוח לכולם ותמיד יהיו סינדרלות.
האמת היא שבשום ליגה באירופה, זולת האנגלית והגרמנית, הקבוצות הקטנות לא מפוצצות את אצטדיונן הביתי. בספרד, 14 מתוך 20 הקבוצות בליגה הבכירה חלשות יחסית לרמה של הגדולות, ולא ממלאות אפילו אצטדיונים של 18,000 ו-20,000 צופים למרות שהליגה נחשבת לאטרקטיבית. גם באיטליה יש בעיות של קהל בקרב הקבוצות הקטנות והאצטדיונים ברובם לא מלאים. תמיד יהיו הבדלים ומעמדות בכל ליגה. גם בישראל (להבדיל מרמת הכדורגל בליגות הבכירות) יש הבדלים במעמד, בתקציב, בקהל האוהדים ובאיכות הכדורגל בין הקבוצות.
עם 10 קבוצות הכדורגל לא יהיה יותר טוב - להפך, הוא יירד ברמה, וקבוצות יפחדו לשחק התקפי כדי לא להפסיד ,כי בליגה כזאת ההבדל בין ירידת ליגה לאמצע טבלה עשוי להיות נקודה אחת. מאמנים לא ישתפו שחקנים צעירים כי הם יפחדו על התוצאות, ובעיקר יהיה משעמם לראות את אותם המשחקים כל הזמן. בליגות הנמוכות ישנן קבוצות בעלות קהל גדול ופוטנציאל שרק מחכות לרגע הזה שיוכלו לחזור לליגה הבכירה, ולהוות אלטרנטיבה לכל החוליים של הכדורגל הישראלי. קבוצות כמו הפועל פ"ת, אום אל פאחם וכפר קאסם, שמביאות אלפי אוהדים, רק יוכלו לחלום על עלייה במצב של צמצום מספר הקבוצות בליגה הבכירה.
ליגה קטנה יותר, וכנ"ל צמצום מספר הזרים בליגת העל, רק יורידו שוב את הרמה ויקבעו את הכדורגל הישראלי כמקום לעשירים בלבד - רק בלי האושר שאמור להביא איתו הכסף.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.