החלטה משמעותית של עיריית ירושלים שעתידה להשפיע רבות על ההתחדשות העירונית בבירה: מועצת העיר אישרה אתמול (ד') פטור מהיטל השבחה לתקופה של חמש שנים במתחמים מוכרזים לפינוי בינוי, זאת בהתאם לחקיקה שהתקבלה בכנסת במסגרת חוק ההסדרים והתקציב לשנת 2022.
על פי ההחלטה, יינתן פטור מלא מהיטל השבחה באזורים מוגדרים, בתוכניות פינוי לבינוי, אך ורק עבור רכיבי ההשבחה הנוגעים לשטחי המגורים. מדובר בהחלטה משמעותית הנוגעת לפרויקטי פינוי בינוי בהם פטור או חבות מהיטל השבחה יכולים לעשות את ההבדל בין פרויקט כלכלי שייצא לדרך לבין פרויקט שאינו כלכלי ואינו בר מימוש. עוד יתרון גדול בהחלט העירייה קשור לוודאות שההחלטה מעניקה לעוסקים בענף הנדל"ן. ברוב הפרויקטים במסלול פינוי בינוי לא ניתן לדעת מראש האם יש או אין פטור מהיטל השבחה, וברגע שהעירייה כעת קובעת כללים מראש - יזם יוכל לתכנן מראש את הפרויקט על בסיס ידיעה זו.
2 צפייה בגלריה
שכונת ימין משה על רקע חומות העיר ירושלים
שכונת ימין משה על רקע חומות העיר ירושלים
ירושלים
(צילום: ישראל ברדוגו)
מעיריית ירושלים נמסר כי "הפטור יינתן ברוב שכונות העיר, למעט במקומות הבאים: אזורי התעשיה בעטרות, גבעת שאול, תלפיות והר חוצבים, וכן במרכז העיר ובשכונות נחלת שבעה, נחלאות, העיר העתיקה, ימין משה, טלביה, רחביה, קריית שמואל, המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, בקעה, ניות, הר הצופים, רמת מוצא ועין כרם".
יצוין כי באזורים שהוחרגו, יינתן פטור של 25% מהיטל השבחה וזאת בהתאם לגבולות שישורטטו על גבי מפת העיר, שצורפה להחלטת המועצה ובכפוף לתנאים שקבעה המועצה. בעירייה מסבירים כי "בדרך זו, ייווצר האיזון המתבקש בתמהיל ההכנסות לעיר בחמש השנים הקרובות, לצד צדק חלוקתי בין האזורים השונים ובשים לב למאפייניהם. החלטה זו, תייצר ודאות ליזמים השונים בזירת ההתחדשות העירונית בעיר, תתמרץ אותם משמעותית וזאת בהתאם למדיניות העירונית לעודד התחדשות עירונית, מתוך אמונה כי זה הפתרון לשמירת השטחים הפתוחים והריאות הירוקות של העיר, לצד מתן מענה לביקושים לדירות בעיר ולמיצוי פוטנציאל הבינוי בעיר".
נציין כי בעבר, עוד בימי כהונתו של ראש העירייה הקודם ניר ברקת, התקבלה החלטה על פטור להיטלי השבחה, אולם אז היה הפטור טעון אישור של השר הרלוונטי מה שהקשה על יישומו. כעת, המהלך פשוט יותר. גם המהלך הקודם וגם הנוכחי מעידים כי יש בכוחה של הוודאות בתחום זה לקדם היקף משמעותי של פעילות. כך, מקודמות כיום כ-40 אלף יחידות דיור במסלול זה בשלבים שונים ומהן כ-3,000 יח"ד אשר עתידות לקבל היתר בנייה בשנת 2022.
2 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
(צילום: קובי קואנקס)
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, אמר לאחר אישור ההחלטה כי "היום מתחיל עידן חדש בירושלים, במסגרתו יעוגנו אזורי ההתחדשות העירונית ויתומרצו בהתאם, זאת במטרה למשוך יזמים לעיר ולקדם את מיזמי ההתחדשות העירונית בה. נמשיך לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותנו לקידום תוכניות בינוי בעיר במטרה לתת מענה לצעירי העיר ולאוכלוסיות נוספות שיגיעו לירושלים".
עו"ד ישי איציקוביץ, שותף, מנהל מחלקת הנדל"ן וההתחדשות העירונית במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות', המלווה פרויקטים רבים בירושלים מציין כי יש לברך על ההחלטה. "מדובר על אות ומופת להתנהלות של רשות בעלת חזון אשר מבינה היטב את המשמעויות הדרמטיות של קידום ההתחדשות העירונית ברחבי העיר ואת ההשלכה העצומה שלה על פיתוחה וקידומה של העיר, על תכנונה הראוי, על שיקום מרקמים עירוניים, על המשמעויות החברתיות שהיא טומנת בחובה, על שיפור רווחת התושבים ותנאי המחיה שלהם לצד קידום הוודאות התכנונית והכלכלית בעלת החשיבות העצומה עבור היזמים והכרחית לקידומו והצלחתו של הפרויקט".