"לפי שעה אין שום שינוי במדיניות. המס על הדלק לא יופחת. ברגע שהמלחמה באוקראינה תיגמר, המחירים יירדו בחזרה במהירות". כך אמר גורם בכיר במשרד האוצר לממון ול-ynet, לאחר שהתברר שמחיר הדלק בישראל ממשיך להאמיר ובחצות בין חמישי לשישי עלה בעוד 39 אגורות. המחיר יגיע לשיא מאז יולי 2014 - 7.44 שקל לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי. המחיר בשירות מלא יהיה 7.65 שקל לליטר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בינתיים מתעקשים במשרד האוצר שלא להפחית את המס הגבוה במיוחד על הדלק, חרף לחצים של פוליטיקאים ושל תנועות חברתיות. גורם בכיר באוצר הגיב על הלחצים באומרו כי "מפליא שארגונים חברתיים לוחצים לסייע לעשירונים העליונים, ש-80% מהשימוש בדלק בתחנות נעשה על ידם, בעוד שמחירי התחבורה הציבורית, שבהם משתמשים בעיקר המשתייכים לשכבות החלשות לא עולים ומסובסדים על ידי המדינה. אין שום סיבה לסבסד את בעלי האמצעים דווקא".
3 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
גם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, אמר כי עדיף לסייע לשכבות החלשות במימון לימודים וצרכים חיוניים מאשר להפחית מיסים, בתוך כך גם מס ערך מוסף, דרישה שעלתה גם היא לאחרונה על ידי פוליטיקאים וארגונים חברתיים. "הפחתת מיסים מסייעת למי שמשלם מיסים ולא לבעלי שכר נמוך. לאלה צריך לעזור בצד ההכנסות והקצבאות", אמר ח"כ ביטון.

חודש שלישי ברציפות של עליית מחירים

על פי החישובים שנעשו אתמול במשרד האנרגיה החל מ-1 באפריל, יעלה מחיר הדלק בישראל בשיעור שיהיה שוב גבוה, כאשר בחודש אחד לא נרשמה עלייה כזאת, של 39 אגורות, מזה כשנתיים, מאז סוף הסגר הראשון ב-2020.
זהו החודש השלישי ברציפות שמחיר הדלק מזנק ומאז תחילת השנה עלה מחיר ליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי בתחנות בכ-18%.
מחיר ליטר דלק יהיה כעת גבוה כמעט בשקל וחצי ממחירו רק לפני שנה, אז במרץ 2021 היה 5.99 שקלים. המשמעות היא שבעל מכונית שממלא מכל של 50 ליטר ישלם עליו 75 שקל יותר מאשר לפני שנה. מי שממלא מכל פעמיים בשבוע יוציא בחודש כ-600 שקל יותר מאשר לפני שנה, והעלות הנוספת תגיע לסכום גבוה במיוחד של 7,200 שקל בתוך שנה בלבד.
מי שממלא רק מכל אחד בשבוע ישלם עוד 300 שקל בחודש ו-3,600 שקל יותר בשנה שלמה, פער משמעותי גם למי שנוסעים פחות ברכבם.
עלייה כה גבוהה רציפה במחירי הדלק הייתה רק בשנת 2012, ממש אחרי המחאה החברתית, אז גם נרשם מחיר השיא של ליטר דלק בארץ - 8.25 שקל לליטר אחד 95 אוקטן בשירות עצמי.
עליית מחירי הדלקים בעולם נובעת כעת בעיקר מהמלחמה באוקראינה, אולם ההתייקרות עלולה הייתה להיות גבוהה בהרבה, אילו נותר מחיר חבית נפט כ-140 דולר, מחיר שנקבע כשבוע בלבד לאחר פרוץ המלחמה. בינתיים, ירד מחיר חבית נפט לסוגיו בימים האחרונים, לפיו מחושב מחיר הדלק בישראל, לסביבות 105-100 דולר מתוך אופטימיות שהמלחמה עומדת אולי להסתיים בהסכם בין המדינות.
שער הדולר נותר יציב יחסית לסוף חודש פברואר ולמעשה לא השפיע הפעם על המחיר. כרגיל, 50% ממחיר הדלק בארץ נובע ממחיר חבית נפט בשווקים ובעיקר ממחירו באגן הים התיכון ו-50% מהמחיר נקשר לשער הדולר הממוצע בחמישה הימים שלפני חישוב מחיר הדלק בארץ, שתי יממות לפני כניסתו לתוקף ב-1 בכל חודש.

הסיבה העיקרית: הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה

החלטת המערב להטיל סנקציות כלכליות קשות על רוסיה הכוללות חרם על רכישת נפט וגז ממנה היא למעשה הסיבה העיקרית לעליית המחירים. אם הסכם הפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה יביא להקלות בסנקציות האלה שהטילו מדינות המערב על רוסיה, צפויה הפחתה ניכרת במחירה של חבית הנפט.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
הקלה בסנקציות על רוסיה צפויה להוריד את מחיר הנפט והדלק. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס )
יצוין כי עליית מחירי הנפט החלה עוד באוקטובר 2021 כאשר מחיר חבית נפט היה 72 דולר ובתחילת ינואר כבר עלה ל-92 דולר. הסיבה הייתה יציאת רוב מדינות העולם מהסגרים של הקורונה וחזרת המפעלים בעולם לעבוד בתפוקה גבוהה, דומה לזאת שהייתה ערב הקורונה במדינות השונות ובכלל זה ישראל.
עליית הביקושים ואי-העלאת ההיצע של יצרניות הנפט, שנאלצו למכור אותו במחירים נמוכים במשך כל תקופת הקורונה מ-2020, הביאה אותם להימנע מהגדלת ההיצע עם היציאה ממשבר הקורונה, כדי ליצור יותר רווחים עם עליית מחירו של הנפט בשל הביקושים הגדולים עוד ערב המלחמה באוקראינה.
כאמור, גורם בכיר במשרד האוצר אמר כי לפי שעה אין כל כוונה להוריד את המס על הדלק בישראל, מה עוד שרוב השימוש בדלק על ידי בעלי המכוניות נעשה על ידי ארבעה העשירונים העליונים, בעוד שמחירי התחבורה הציבורית לא יתייקרו לפחות עד אחרי החגים. העלאת מחירם בכ-10% נדחתה על ידי שרי האוצר והתחבורה ממש ערב הכוונה לייקרם לפני כחודשיים.
כבר מחר, 1 באפריל, היו אמורים מחירי התחבורה הציבורית להתייקר, אולם לפי שעה החליטו במשרדי האוצר והתחבורה לדחות את הרפורמה בתחבורה הציבורית ולכן מחיר הנסיעה באוטובוסים לא יעלה מחר.

מה צפוי בחודשים הבאים?

המומחים סבורים כעת שמחירי הנפט בעולם כבר הגיעו לשיא ואם לא יהיו התפתחויות חמורות במלחמה באוקראינה, מחירי הנפט בעולם ומחיר הדלק בארץ לא צפויים לעלות עוד, בוודאי לא בשיעורים הגבוהים של החודשים האחרונים.
חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, הסביר כי "החודש האחרון אופיין בעליות מחירים ובתנודתיות גבוהה מאוד. בין הסיבות ניתן למנות כמובן את המלחמה באוקראינה, ואת הסנקציות על הנפט הרוסי שהיא יצואנית נפט ומוצרי נפט משמעותיים מאוד וכן את מתקפת הטרור החות'ית על מאגרי הנפט בסעודיה".
לדבריו, ביומיים האחרונים חלה התמתנות בעליית מחיר חבית הנפט בשל שלושה גורמים שונים ובלתי תלויים. "בראשית השבוע הכריזה סין על סגר בעיר שנגחאי והמחוזות, דבר שהוביל לציפיה להפחתת צריכה משמעותית של אזרחי האזור. כמו כן הייתה ציפיה כי ארה"ב תשחרר מלאי נוסף ממאגריה ובכך תתרום להגברת ההיצע בשוק. ואתמול, בעקבות דיווחים על שיחות מוצלחות, במסגרת המשא ומתן בין אוקראינה לרוסיה בטורקיה, הייתה ציפיה של חזרה מהירה יותר לשגרה וזה הוביל למיתון העלייה במחירים".
פורסם לראשונה: 07:13, 31.03.22