מטריד: עלייה בהפרת צווי הרחקה באלימות במשפחה

מהנתונים עולה כי בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה של 16% בפתיחת תיקים בגין הפרת צווי הרחקה • בארבע השנים האחרונות נגנזו או נסגרו 77% מהתיקים

רק 9% מהתיקים הוכרעו. מחאה נגד אלימות כלפי נשים, צילום ארכיון: יהושע יוסף

נתוני המשטרה חושפים עלייה מטרידה בשנתיים האחרונות במספר צווי ההגנה וההרחקה הניתנים כדי להגן על קורבנות עבירות אלימות במשפחה - וכן גם על הפרתם.

בשנים 2020 ו-2021 חלה עלייה של 16% במספר התיקים שפתחה המשטרה בגין הפרה של צווי הגנה שנועדו למנוע אלימות במשפחה, לעומת מספרם בשנים 2018 ו-2019 - כך עולה מנתונים רשמיים של המשטרה שנחשפים כאן לראשונה. מומחה טוען כי "קורבנות חושבים פעמיים לפני שהם מתלוננים בשל החשש שצווי ההרחקה גם ככה לא יגנו עליהם, ורק יגדילו את הסיכוי לפגיעה מצד התוקף".

הכוונה, בין היתר, להפרה של צווים שיפוטיים והחלטות של קציני משטרה, כגון צווי הרחקה, צווי איסור כניסה וצווי איסור הטרדה - אשר בחלק גדול מהמקרים הוצאו על מנת למנוע פגיעה פיזית בבן המשפחה המאוים.

לפי הנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום", בשנת 2020 הגיע השיא במספר ההפרות של צווי ההגנה שעניינם אלימות במשפחה, ובכל יום טיפלה המשטרה בממוצע בכ-13 מקרים כאלה. גם בשנת 2021 נותר מספר התיקים גבוה באופן משמעותי ביחס למספרם בתקופה שלפני מגיפת הקורונה.

"מתכון להעצמת פגיעה בבני הבית". עו"ד עובד, צילום: אישי חזני

 

לדברי עו"ד נתנאל עובד, מנהל מחלקת דיני משפחה במשרד עו"ד "ארבוס קדם צור": "הקורונה הביאה למצב שבו המשפחה מסתגרת פנימה ולפגיעה בכלכלת הבית, וכאשר לאלה מוסיפים בן זוג אלים, זה מתכון להעצמת הפגיעה בבני הבית. הנתונים האלה צריכים להדליק נורה אדומה לשופטים ולקציני המשטרה, שלמרבה הצער מרגישים הרבה פעמים שעשו את שלהם כשהעניקו צווי הרחקה לבני זוג או לאבות אלימים - אך בהרבה מהמקרים לא באמת יצאו ידי חובה.

"חשוב להבין שהנתונים האלה הם רק קצה הקרחון: קורבנות רבים למקרי אלימות במשפחה כלל לא מתלוננים מחשש כי תגובת המתקיף תהיה חריפה וקטלנית, ואלה שכן אוזרים אומץ להתלונן - לא באמת מוגנים. יש צורך לתת כלים נוספים לביהמ"ש או למשטרת ישראל לאכיפת צווי ההגנה או להציע חלופות לצווי ההגנה על מנת להגן על הקורבנות".

עוד מוסיף עו"ד עובד כי לנתונים האמורים "יש להוסיף את כל אותם מקרים של הפרת צווי הגנה שלא הובאו לידיעת המשטרה מאותן סיבות בדיוק. המסקנה הכואבת היא שצווי הגנה לא מספקים באמת את ההגנה שהם מיועדים לספק. הפתרון חייב להיות בדמות הגברת אכיפה ותיקון החקיקה הקיימת, כך שהחוק למניעת אלימות במשפחה יקבל יותר שיניים ויתקרב להשיג את תכליתו המקורית".

עוד עולה מהנתונים כי מבין כ-150 אלף תיקי אלימות במשפחה שטופלו במשטרה בארבע השנים האחרונות, כ-115 אלף תיקים כבר נגנזו או נמצאים בתהליך סגירה - כלומר, 77% מהתיקים. כמו כן, הנתונים מגלים כי רק 13% מתיקי האלימות במשפחה שנפתחו בשנים 2018-2019 הסתיימו בהכרעה שיפוטית, בעוד בשנת 2020 עמד שיעורם של התיקים שהסתיימו בהכרעה שיפוטית על 9% בלבד.

נוסף לדברים אלה, מהנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי שבע מכל 10 קורבנות באירועי אלימות במשפחה בישראל הן נשים או קטינות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר