עוד רמז עבה שכבר בעוד 18 ימים, ארבעה ימים לפני ליל הסדר, בנק ישראל יעלה את הריבית לראשונה מאז נובמבר 2018. המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, אמר היום (ה') במפורש כי העלאת הריבית מתקרבת מאוד, כאשר דיבר בכנס בנושא מגמות חדשות במדיניות התקציבית והמוניטרית.
המשנה לנגיד, אנדרו אביר, אמר את הדברים במסגרת כנס מקוון של מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. הכנס עסק בנושא מגמות חדשות במדיניות התקציבית ובמדיניות הריבית ובכך חיזק את הדברים שאמר נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, בסוף חודש ינואר, בעת פרסום החלטת הריבית הקודמת (שלא עלתה אז עדיין) כאשר הבהיר כי בשלו התנאים להעלאת ריבית בישראל. זאת לאחר תקופה ארוכה שבבנק ישראל טענו כי עדיין אין מקום לשינויים ברמת הריבית הנמוכה ששוררת במשק הישראלי מאז אפריל 2020, בשיא משבר הקורונה כאשר בסגר הראשון הופחת הריבית מ-0.25% ל-0.1%, רמתה מאז ועד היום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל
אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל
אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל
(צילום: בנק ישראל)
המשנה לנגיד הדגיש בדבריו היום כי הכלכלה הישראלית צלחה בצורה מרשימה את משבר הקורונה בהשוואה למדינות אחרות. "זאת, בזכות התנאים הכלכליים הטובים שהיו למשק הישראלי טרם המשבר ובזכות מגזר ההיי טק הישראלי שצמח במהירות".
עוד אמר אביר כי הביקוש המתחדש לשירותים ומוצרים, כחלק מהיציאה העולמית מהמשבר, נתקל כעת בצוואר הבקבוק של ההיצע, וזה הוביל, בין היתר, לעליית האינפלציה בעולם וגם בישראל. אם כי האינפלציה בישראל הייתה ועודנה נמוכה משמעותית מהאינפלציה במרבית מדינות ארגון ה-OECD".
המשנה לנגיד ציין כי "עם פרסום המדדים האחרונים התברר כי האינפלציה בישראל עלתה מעל לטווח היעד של בנק ישראל (1% עד 3% בשנה). הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה ממרבית המקורות נמצאת בקצה העליון של היעד, אך הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים נמצאות גם עכשיו בתוך היעד".
עוד אמר אביר, כי "עם ההתאוששות ממשבר הקורונה בנקים מרכזיים ברחבי העולם החלו לצמצם את מידת ההרחבה המוניטרית שהנהיגו. בנק ישראל התחיל למעשה בצמצום מוניטרי כבר במהלך שנת 2021, עם הפסקה מדורגת של תכניות ההרחבה המיוחדות שהופעלו במהלך המשבר", אמר והדגיש: "לנוכח ההתפתחויות האחרונות של האינפלציה והעלייה בציפיות תהליך הצמצום המוניטרי עשוי להיות מהיר יותר משחשבנו".
לדבריו, "המשבר באוקראינה מוסיף מורכבות בקביעת המדיניות המוניטרית, מאחר והוא יוצר זעזוע בצד ההיצע, והוא עלול לעכב את חזרת האינפלציה ליעד מעבר למה שהערכנו טרם פרוץ המשבר". דבריו אלה יותר ממרמזים כי בנק ישראל יעלה את הריבית הבסיסית במשק כבר ב-11 באפריל וההערכה היא שהריבית תעלה משיעור של 0.1% ל-0.25%. כלכלני בנקים ובתי השקעות העריכו בימים האחרונים שהריבית בישראל תעלה עד סוף השנה עוד פעם או פעמיים עד לשיעור של 0.5% עד 0.75% וכי בעוד שנה, באביב 2023, הריבית תגיע בישראל לרמה של 1.0% לשנה, ב-900% יותר מהריבית כיום העומדת על 0.1%.
עלייה כזאת צפויה לבלום במידה רבה את עליית מחירי הדירות, בשל ייקור המשכנתאות, ולסייע גם במאבק בגל ההתייקרויות המתרחש כעת בארץ וגורם להחמרה ביוקר המחיה. זאת, כאשר שכר המינימום שאמור היה לעלות כבר בשבוע הבא ב-100 שקל ל-5,400 שקל לא יעלה עד שהכנסת תאשר את עסקת החבילה לכל המוקדם בחודש מאי, אחרי פסח ויום העצמאות, עם חזרת הכנסת לפעילות מלאה אחרי פגרת החגים בת שישה השבועות.