קנאביס רפואי יעיל לטיפול בתסמונת טורט – כך נמצא במחקר ישראלי חדש שנערך על-ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב. תסמונת טורט מתחילה לרוב בגילאים צעירים. היא פוגעת בכ-0.3-0.8% מהאנשים, ובקרב ילדים מתבטאת בכ-% מהאוכלוסייה. ההפרעה מתבטאת בטיקים לא רצוניים, העשויים להתבטא בתנועות מוטוריות לא נשלטות ובקולות, והיא עשויה לפגוע באופן משמעותי מאוד באורח החיים של הסובלים ממנה. כיוון שיש מעט מאוד תרופות שמעניקות לאנשים הסובלים מטורט הקלה משמעותית, ובמיוחד אם מדברים על תרופות בלי הרבה תופעות לוואי, החיפוש אחר דרכי טיפול חלופיות מעסיק מאוד את החוקרים בתחום. ובשנים האחרונות, בהחלט נראה שהקנאביס יכול להוות פתרון ראוי ביותר.

מעשן קנאביס (צילום: Elsa Olofsson, unsplash)
מעשן קנאביס | צילום: Elsa Olofsson, unsplash

המחקר, כאמור, נערך על-ידי קבוצת מחקר מאוניברסיטת תל-אביב, והוא פורסם בכתב העת המדעי Behavioral Neurology. הוא כלל 18 נבדקים בגילאי 20-50 הסובלים מתסמונת טורט, ונמשך 12 שבועות, בהם המטופלים קיבלו קנאביס רפואי, כאשר רובם המוחלט צורכים אותו בעישון. הניסוי נערך בקנאביס בריכוז של 10% THC ו-2% CBD. השפעת הקנאביס על הטיפול הוערכה באמצעות שאלון מפורט, המקובל ביותר בהערכה של חומרת טיקים בילדים ובמבוגרים על-פי עוצמה, תדירות ומדדים נוספים עליהם הנבדקים עונים בפירוט.

לקריאה נוספת:

>> כך שינה הקנאביס את חייו של נער הסובל מטורט

>> חוקרים אמריקאים גילו ש-THC מפחית תסמינים של תסמונת טורט

>> קנאביס: גורם לחרדה או מטפל בחרדה?

התוצאות – מבטיחות מאוד

בסיכום הכולל, הטיפול בקנאביס הביא לשיפור של 38% בתסמינים של תסמונת טורט בקרב המטופלים. האפקט ניכר כבר אחרי חודש אחד של ניסוי, ונמשך לאורך כל 12 שבועות הניסוי. 93% מהמשתתפים בניסוי הביעו שביעות רצון מיעילות הקנאביס להקלה על טיקים הנובעים מהתסמונת.

לא נתעלם גם מהחלקים השליליים של המחקר. כמו מרבית הטיפולים הרפואיים, גם הטיפול בקנאביס כרוך בתופעות לוואי, ואלו ניכרו היטב גם במחקר הנוכחי. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר – שהופיעה בקרב 67% מהמשתתפים במחקר – היא תחושת יובש בפה. כמחצית מהנבדקים דיווחו על תחושת עייפות. 40% מהמשתתפים במחקר סיפרו כי חשו פגיעה כלשהי בתפיסת הזמן, במהירות תגובה ובלבול. עד כאן מדובר בתופעות לוואי המוכרות היטב לכל צרכן קנאביס, ויתכן מאוד שהן בהחלט שוות את המאמץ, שכן הירידה המשמעותית בטיקים שהופיעה בעקבות הטיפול עשויה לשנות את חייהם של אותם אנשים מקצה לקצה.

רופא, קנאביס (צילום: ElRoi, shutterstock)
קנאביס רפואי. הפיתרון לתסמונת טורט? | צילום: ElRoi, shutterstock

שלושה מהמשתתפים במחקר סבלו מתחושת חרדה, תופעת לוואי קצת פחות נפוצה מהאחרות אבל בהחלט מוכרת. כאמור, לשימוש בקנאביס יש גם חסרונות, והוא אינו מתאים לכל אחד. על כל צרכן ומטופל להיות מודע לסיכונים הקיימים בצמח, ולכך שיתכן והוא צריך לחפש פתרונות אחרים. עם זאת, בהתחשב בכך שמרבית האנשים לא סובלים מתופעות לוואי כמו התקפי חרדה או התקפים פסיכוטיים אחרי שימוש בנקאביס, נראה כי הפוטנציאל של קנאביס לסייע לאנשים הסובלים מתסמונת טורט הוא מבטיח במיוחד.