ישראל וכורדיסטן: היחסים עמוקים ומשמעותיים משחושבים

העם הכורדי מונה כ-30 מיליון בני אדם והם מחולקים בין סוריה, איראן וטורקיה - מדינות בהן ישראל משקיעה מאמצים אדירים • יש מי שטוען שכל הפעילות הישראלית נגד איראן נעשית על ידי הכורדים, בסיועם והובלתם • נראה שבכורדיסטן לא רק רואים בישראל פרטנר, אלא ממש צמאים לחשיפת הקשר בין השתיים

לוחמי מיליציה כורדים בסוריה , צילום: איי.אף.פי

הכורדים בעיראק, הזוכים לאוטונומיה, הצליחו בשנות ה־60 לכרות ברית עם ישראל, המדינה הצעירה והמאוימת דאז, שרבים היו בטוחים שזה עניין של זמן עד שהיא תיעלם. במקביל, שירותי הביון וההנהגה הפוליטית של ישראל זיהו את חשיבות הקשרים האסטרטגיים עם הכורדים במשולש עיראק, סוריה וטורקיה.

הכורדים סיפקו את הסחורה ועמדו במבחנים שישראל הציבה להם, ובתמורה קיבלו סיוע כספי ביד נדיבה, נוסף על ידע ביטחוני. אחת ההצלחות הגדולות בהיסטוריית המוסד לא היתה מתרחשת אם לא היו מושיטים יד ומסייעים לגייס את טייס הקרב העיראקי מוניר ראפא, שערק במטוס הרוסי מיג 21 בשנת 1966 לישראל, ונתן יתרון ענק לישראל במסדרונות הממשל האמריקני - שנכשל אז לשים את ידו על המטוס, שנחשב כתגלית טכנולוגית ענקית ושביצועיו הדאיגו את האמריקנים ואת בעלי בריתם.  

לא רק הנפט זורם כבר עשרות שנים, ובידיעת הממשל העיראקי, על־פי פרסומים זרים, מגיע לישראל. לי יצא לארח חבר פרלמנט כורדי ואיש עסקים כורדי לפני כשבע שנים, כאן בישראל. המטרה המוצהרת שלהם, לפחות כך סיפרו לי, היתה ניסיון לרכוש טכנולוגיות חקלאיות. משיחותיי עם שניהם, היה ברור לחלוטין שלא רק שהם רואים בישראל פרטנרית שלהם, אלא הם צמאים לחשיפת קשר זה.

הראשונים לתמוך בפומבי

העם הכורדי מונה כ־30 מיליון בני אדם, והם מחולקים בכמה מדינות. הריכוז הגדול ביותר נמצא בצפון עיראק וגובל בסוריה, באיראן ובטורקיה - ואלו שלוש המדינות שישראל משקיעה בהן מאמצים אדירים. יש מי שיטען שכל הפעילות הביטחונית נגד ההתחמשות הגרעינית האיראנית - והאצבעות מופנות לישראל - נעשית על ידי הכורדים, בסיועם ובהובלתם, וכאן מספיק להיזכר שישראל היתה המדינה הראשונה בעולם שתמכה בשנת 2017 בפומבי במתן עצמאות מוחלטת לכורדים בצפון עיראק, בעקבות משאל העם.

אין ספק שהארכיונים הביטחוניים מלאים בפעילות של ישראל וישראלים בכורדיסטן, שלא ניתן לספר עליה. רק לפני כארבע שנים התראיין מנהיגם, מסעוד ברזאני, לעיתונאי הישראלי הנריקה צימרמן, וסיפר לו על הקשרים שיש לו עם ישראל, ואף כתב בכתב ידו מכתב שביקש להעביר לגורמים בכירים בישראל. כל המידע וחידושים נוספים צפויים להיחשף בספר שעתיד להתפרסם בחודשים הקרובים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר