בית הכנסת שבו קוראים כל יום בשנה את מגילת אסתר

הרב שמעון בר יוחאי החליט לקרוא את המגילה דווקא בפסח, בשל סגולה שמצא בהגדה • באותו היום קיבל תרומה מפתיעה במיוחד מאדם שזכה בלוטו • הוא החליט שזהו סימן משמים – והקדיש את בית הכנסת החדש שבנה למגילת אסתר

מגילת אסתר על קירות בית הכנסת תפארת אריאל בשדרות, צילום: יעקב בר יוחאי

מגילת אסתר, יודע כל ילד, נקראת פעמיים בלבד בשנה – בלילה ובבוקר של חג פורים. לצד זאת, ישנן ערים שבהן קוראים את המגילה ארבע פעמים, מכיוון שהם לא יודעים האם העיר הייתה בעלת חומות בימי יהושע בן נון – ולכן קוראים גם בי"ד וגם בט"ו באדר. אבל יש רק בית כנסת אחד, כנראה בעולם כולו, שבו קוראים את מגילת אסתר כמעט בכל יום בשנה.

מגילת אסתר על קירות בית הכנסת בשדרות // צילום: יעקב בר יוחאי

"הכל התחיל לפני כמה שנים, כשמצאתי הגדה שבה סופר על מנהג ייחודי, לקרוא את מגילת אסתר גם בפסח", מספר הרב שמעון בר יוחאי, רב בית הכנסת "תפארת אריאל" בעיר שדרות. הוא מספר כי ספג לעג מאחד המתפללים על כוונתו לקרוא את מגילת אסתר בפסח, אך הדבר הכעיס אותו וגרם לו להתבצר בעמדתו – ולקרוא את המגילה בפסח.

מגילת אסתר על קירות בית הכנסת תפארת אריאל בשדרות, צילום: יעקב בר יוחאי

באותו הזמן היה בית הכנסת שאותו יזם הרב בר יוחאי, מבנה ממוגן גדול, תקוע בשל מחסור בתקציבים. קרוב לשנתיים לפני אותו אירוע נגמר לרב הכסף, שאותו קיבל בירושה מאביו שעסק באיסוף קופות צדקה וכדומה למטרה שכזו, והמבנה עמד כאבן שאין לה הופכין.

בית הכנסת בשלבי בנייתו, צילום: יעקב בר יוחאי

"ביום שבו קראתי את המגילה, התקשר אלי אדם וביקש צדקה, הלוואה של 2,000 שקל. אמרתי לו שאין לי אבל נעשה מאמץ ואארגן משהו. כשהגעתי לביתו, הוא סיפר שרצה לבדוק האם אני אדם אמין, וסיפר שזכה בלוטו ושהחליט לתרום לבית הכנסת 300 אלף שקל. מאותו הרגע החלו הכספים להגיע והצלחנו להשלים את המבנה".

גם בסוכות קוראים את מגילת אסתר. הרב שמעון בר יוחאי, צילום: באדיבות בן הרב

הרב בר יוחאי ראה זאת כסימן משמים, והחליט לקרוא את המגילה בכל יום. את בית הכנסת "תפארת אריאל" הוא קישט בשתי תמונות ענק, בגודל של 2.5 מטרים כל אחת, שבה חלקים ממגילת אסתר. "אנחנו קוראים את המגילה כמעט כל יום, למעט ימים שבהם הדבר באמת בלתי אפשרי". הרב בר יוחאי הקים במקביל מיזם לכתיבת מגילת אסתר בכתב אשורי, והוא מחפש תורמים שיסייעו לו. "אני רוצה להפיץ את המגילות האלו", הוא מספר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר