תשעה חודשים, מאז שפוטר מהפועל חיפה, ישב חיים סילבס בבית וחיכה לחזור לעניינים. הוא ידע שככל שהעונה תתקדם כך יגבר הסיכוי שיגיע הצלצול הגואל, וכבר נערך להיכנס לתפקיד המציל התורן של קבוצה שמועמדת לרדת ליגה.
לכן הפנייה מסכנין הפתיעה אותו, כי באותה תקופה היא הייתה במקום השישי – רחוק מאוד ממאבקי התחתית. "כשהייתי בחוץ עשיתי חשבון לאן אני יכול להגיע, ועד אותם רגעים סכנין לא נראתה לי כאופציה שיהיה בה שינוי בעמדת המאמן", מודה סילבס. "הופתעתי, אבל מאוד שמחתי לקבל הזדמנות במועדון שמתמודד בצמרת".
4 צפייה בגלריה
חיים סילבס
חיים סילבס
"ככל שאתה עולה גבוה יותר ככה אתה חשוף יותר לביקורת". סילבס
(צילום: עוז מועלם)
סילבס ידע שגם הדרישות ממנו יהיו בהתאם לקבוצה שמכוונת גבוה, וכל דבר שהוא מתחת לפלייאוף העליון פירושו כישלון. אחרי שכבר עשה את זה בעבר עם רעננה, הפועל חיפה וגם בקדנציה קודמת עם סכנין, המאמן יצא לדרך עם אש בעיניים. התוצאה הייתה אפילו מעט יותר טובה מהציפיות – המקום הרביעי.

"הכל השתנה"

סילבס רק בן 46, אבל מדובר באיש מקצוע ותיק שמכיר היטב את מעמד המאמנים הרופף. גם הוא יודע ששניים־שלושה הפסדים, בטח בתחנת הרכבת בסכנין, יספיקו כדי לפרק את החבילה בדרך ללופ הבלתי נגמר. רבים מחבריו המאמנים אולי לא יאהבו את זה, אבל סילבס החליט לנקוט בגישה קלילה ומקילה כלפי בעלי הבית. "כשישבתי עם ראשי סכנין הם הציעו להכניס סעיף שיסדר לי חוזה לעונה הבאה אם נעלה לפלייאוף. אמרתי להם, 'לא. אם תרצו אותי – אמשיך, אם לא אז לא'. אני לא נמדד רק על פי תוצאות, אלא גם על פי האישיות שלי".
4 צפייה בגלריה
שחקני בני סכנין חוגגים
שחקני בני סכנין חוגגים
כיאל ושחקני סכנין חוגגים. סילבס: "העונה הזו היא כבר הצלחה"
(צילום: עוז מועלם)
לא מפריעה לך ההידרדרות במעמד המאמן? "זה עניין של תרבות, זה לא רק מעמד המאמן. הכל השתנה. ככל שאתה עולה גבוה יותר ככה אתה חשוף יותר לביקורת, וזה לא פוסח על מאמנים".
בעלי מועדונים מחליפים מאמנים כמו גרביים ומתערבים לכם. גם לסכנין יש היסטוריה בעייתית. "נשבע לך שלא הרגשתי את זה. נכון שמחליפים מאמנים, זה ברור. לגבי התערבויות, מציגים את זה בצורה לא נכונה. אפילו איזי שרצקי, שהוא בעלים מעורב לכל הדעות, לא קובע לך את ההרכב. יש שחקנים שהוא רוצה לקדם וזו האג'נדה שלו. מאמנים צריכים להבין את זה, חייב להיות שיתוף פעולה. בוא נגיד שלסכנין יש יחסי ציבור של מועדון לחוץ והכל יצרי ומופרע, אבל זה לא מה שאני חווה. אני מקבל שקט וכלים טובים כדי להצליח. אני חווה את סכנין כאחת התקופות הכי טובות שלי כמאמן".
מה תיחשב מבחינתך הצלחה בפלייאוף העליון? "העונה הזו היא כבר הצלחה, שום דבר לא ישנה את זה. אם נסיים במקום הרביעי זה יהיה הישג מטורף. אני רוצה לראות את הקבוצה מסתכלת בלבן של העיניים לכל קבוצה, אפילו אם היא מכבי ת"א או מכבי חיפה".
4 צפייה בגלריה
חיים סילבס
חיים סילבס
"אני רוצה לראות את הקבוצה מסתכלת בלבן של העיניים לכל קבוצה". סילבס
(צילום: עוז מועלם)
כמה קרדיט מגיע לשרון מימר, המאמן שהחלפת בסכנין, על הקבוצה שקיבלת? "מגיע לו קרדיט. הוא בנה את הקבוצה ויש לו חלק גדול בהצלחה. אני באתי ושיפרתי קצת".
למה לא הגעת עד היום למועדון גדול? "מאמין שאגיע יום אחד למועדון גדול. כל השאיפות שלי יתגשמו בעזרת הקב"ה".
למה פתחת את העונה בלי קבוצה? "כי הייתה לי עונה פחות טובה בהפועל חיפה, ואחרי שאתה נכשל אתה צריך להמתין לצ'אנס הבא. מאמן הוא כמו מניה, אחרי כישלון שווי השוק שלך יורד. לא כיף, אבל קיבלתי את זה".

"רוצים אירופה"

יש לחץ אדיר בדוחא, הקהל מפטר מאמנים, אתה לא חושש מהיום הזה? "לא חושש, זו העבודה. כל עוד אני בתקופה טובה, אני משתדל ליהנות ממנה. הרי ברור שגם הימים הפחות טובים יגיעו. אם זה יקרה, לא סוף העולם".
4 צפייה בגלריה
שרון מימר
שרון מימר
"מגיע לו קרדיט". מימר
(צילום: עוז מועלם)
מהו סוד ההצלחה של סכנין? "יש פה שחקנים טובים שעשויים מהחומר הנכון. קבוצה של מנהיגים, כאלה ששיחקו באירופה כמו כיאל, קבהא, בן־הרוש, מלמד וזרים איכותיים. המטרה הייתה להדביק הכל וזה הצליח לנו".
יש לכם מה למכור בפלייאוף העליון? "סכנין לא תהיה בשר תותחים בשום מקרה. ברור שנצטרך להעלות את הרמה, אבל הגענו למטרה הראשונית ועכשיו מסמנים את היעד הבא: אירופה. לפני הכל נבוא כדי לתת קרנבל בכל משחק ולהביא גאווה לסכנין".