אם דני אבדיה היה נהג מרוצים, השבוע החולף שלו היה נראה כך: המסלול ריק. אין אף נהג באזור שינסה לדחוק אותו הצידה, שום מכונית לפניו. אין אפילו פיתול במסלול, רק ישורת אחת ארוכה מנקודת הזינוק לקו הסיום. אבל הוא רק יושב ולא זז. לא לוחץ על אף דוושה. הגוף קפוא, הוא נעול בתוך הראש שלו ולא יכול לצאת משם.
אבדיה סיים אתמול משחק ללא נקודות בפעם השלישית ברציפות, בהפסד 127:118 של וושינגטון בפורטלנד. עד השבוע, הוא לא התמודד אפילו פעם אחת בקריירה עם שניים כאלה בזה אחר זה. בשלושת המשחקים הללו (הוויזארדס הפסידו בכולם) אבדיה קיבל 44 דקות משותפות, ועמד בהן על 0 מ-10 מהשדה (0 מ-2 משלוש) ו-0 מ-2 מהקו. היו משחקים בהם התקשה בהתקפה ולפחות תרם בהיבטים אחרים, אבל גם האסיסטים והריבאונדים החלו להיעלם.
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
אין שום דבר שאמור לגרום לנפילה המנטלית הזו. אבדיה
(צילום: EPA)
כן, מכונית המרוץ והמסלול הפתוח. העניין שהופך את הכל ליותר מתסכל עבור אבדיה הוא שאין שום דבר שאמור לגרום לנפילה המנטלית הזו. כפי שכבר נאמר אחרי סיום מועד ההעברות, הוא מצא את עצמו במצב אידיאלי במועדון - שחקן שישי, בלי יותר מדי תחרות בעמדה מספר 3, דקות מובטחות. יותר מכך – הוא כבר התחיל לנצל את זה כאשר סיים את פברואר בכושר שיא, שישה משחקים רצופים עם כמות נקודות דו-ספרתית. אם כבר, הביטחון היה אמור רק לעלות. היה רק שינוי קל בסגל, עם ההחתמה החשובה של תומאש סטורנסקי כגיבוי לגארדים, משהו שלא אמור לדגדג לאבדיה.
וניקח את זה עוד צעד קדימה כדי לחדד את חוסר ההגיון שבסיטואציה הנוכחית: בניצחון על אינדיאנה לפני שבוע, לאבדיה הייתה מחצית ראשונה איומה, אחת הגרועות בקריירה שלו. החברים לא ויתרו עליו, נתנו לו להתאושש ולהמשיך לנסות כשחזר לפרקט ברבע השלישי. זה הסתיים עם 10 נקודות ושבעה כדורים חוזרים, ונראה היה שהחזיר לעצמו את המומנטום החיובי לפני הנסיעה למסע המשחקים במערב. ואז? כלום מול הקליפרס, כלום מול הלייקרס, כלום מול פורטלנד.
זו קריסה חדה מאוד, בלתי צפויה. היא השפיעה גם על הדקות שלו: המאמן ווס אנסלד ג'וניור נהג לרוץ לאחרונה עם אבדיה בתפקיד קבוע – כניסה למספר דקות, בין חמש לשבע, בסיום כל אחד מהרבעים, כך שהיה בחמישייה שסיימה מחציות ומשחקים. בשלושת המשחקים הללו אנסלד המשיך לתת לו את הדקות הקבוצות במחצית הראשונה, אבל ראה שהישראלי אבוד במגרש וכמעט לא החזיר אותו בהמשך.
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
נראה במצוקה. אבדיה
(צילום: AP)
אפשר היה לומר בחלק מהמקרים שאבדיה נראה במצוקה, ואנסלד היה חייב להוריד אותו לספסל כדי שיירגע - שום דבר לא נכנס, ניסיונות להגיע לטבעת הסתיימו באיבוד כדור, והדבר הגרוע ביותר הוא שהבסיס ממנו אבדיה צמח ב-NBA, ההגנה, נמחק כמעט לחלוטין. פתאום קל לקלוע על אבדיה, שמבולבל יותר מתמיד בנוגע לכיסוי ולמיקום ומאבד שחקנים. כשהכל מתמוטט בבת אחת, נשארות רק הריסות.
השיא היה בהפסד ללייקרס. אבדיה נכנס למשחק עם ידיים רועדות אחרי ההופעה החלשה מול הקליפרס באותו אולם, והזריקה הראשונה שקיבל הייתה שלשה מהפינה שלא הייתה קרובה לכלום ואפילו לא פגעה בטבעת (זה קרה שוב בזריקה נגד פורטלנד). מעט הביטחון שעוד היה לו לפני כן נמחק, וראו זאת בכל תנועה שלו. מאוחר יותר באותו המשחק הוא נשלח לשתי קליעות עונשין, מצב מצוין להרגיש קצת את הרשת. במשחקים שלפני כן הוא השיג 12 מ-12 מהקו, ונראה כמו קלע עונשין יציב, אך במקרה הזה ניגש לזרוק כששפת הגוף משדרת חשש, והחמיץ פעמיים.
במקביל, השבוע המסויט במערב הוביל לגל חסר תקדים של ביקורת נגד אבדיה ברשתות החברתיות. בשנה וחצי הראשונות בקבוצה הוא נחשב לשחקן שהאוהדים אוהבים במיוחד, מגוננים עליו וטוענים שהוא צריך לקבל יותר קרדיט. כעת, רבים מפקפקים ביכולת שלו להיות שחקן רוטציה לגיטימי בקבוצה, ומדברים על "בזבוז" של הבחירה התשיעית בדראפט שעבר.
6 צפייה בגלריה
ווס אנסלד ג'וניור
ווס אנסלד ג'וניור
היה חייב להוריד את אבדיה לספסל כדי שיירגע. אנסלד ג'וניור
(צילום: AP)
קשה לשים את האצבע על הסבר במקרה כל כך מוזר, אבל אולי לא צריך לקבל את זה בהפתעה לאור הבעיה הידועה שמלווה את אבדיה, אותן התנודות האינסופיות. צריך לשים לב לכך שאין לו שורת נתונים בסיסית שהקבוצה יכולה לבנות עליה, מצרך הכרחי עבור כל שחקן משמעותי ב-NBA. הכוונה היא לכך שגם ביום גרוע, וושינגטון תדע שהוא יסיים עם X נקודות, y ריבאונדים ו-Z אסיסטים. שורה בסיסית היא כזו שנדיר שיורדים ממנה, ומהווה מקפצה למשחקים בהם היא משודרגת.
זה ארגז כלים שאבדיה יכול לשלוף ממנו בימים הכי חלשים שלו, להישען עליו ולדעת שגם אם אותה זריקה ראשונה לא תיכנס, הוא יוכל לנשום עמוק, להתמקד בכמה עקרונות שמצליחים ולרוץ איתם. הארגז הזה מעולם לא היה ברשותו בהתקפה, ובמקומו תמיד הייתה רולטה – איזה דני נקבל הפעם? חודר לסל באגרסיביות ובטוח בעצמו, או שחקן שאם הפעולה הראשונה שלו לא תלך, המשחק גמור עבורו.
זה לא מה שאמור להוביל לשבוע כזה, אבל לאבדיה יש נטייה כזו, ואפשר רק להניח שה-0 מ-5 מול הקליפרס הטריף אותו, התחבר לאותו איירבול מול הלייקרס, ויצר שרשרת אירועים שהתוצאה שלה היא עניין פשוט שכל אוהד רואה בטלוויזיה - הוא לא מאמין בעצמו יותר. דני אבדיה הוא האויב הכי גרוע שדני אבדיה יכול היה לדמיין, והוא עומד לעצמו בדרך ומונע מעצמו להתקדם.
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
מה עובר עליו? קשה לשים את האצבע. אבדיה
(צילום: EPA)
פסיכולוג הספורט, ד"ר שרגא שדה, מנסה לתת את הזווית שלו: "הכל השערות כרגע, כי אנחנו לא יודעים מה עובר לדני בראש, אבל יצא לי לחשוב על זה – הרי אבא שלו, טיפוס מאוד ססגוני, הביע את רצונו לעזוב את הרצליה, משהו שהפך מתוקשר מאוד, ואחרי כמה ימים חזר בו. אולי יש דברים שאנחנו לא יודעים מהעולם האישי, אולי דני מוטרד ממה שעובר על אבא שלו. אחרי הכל, ראינו שהוא משחק ומקבל מחמאות מהמאמן, כך שאין סיבה שייקלע לכדור שלג שפוגע בו".
יש מה לעשות נגד נטייה טבעית כזו של נפילה אחרי הטעות הראשונה? "הייתי מנסה לבדוק מה המחשבות שעוברות לו בראש לפני שהוא עולה למגרש – האם זה פחד מלעשות טעות, או המחשבה שהוא יכול להביא לידי ביטוי את היכולת שלו. הייתי אומר לו לשבת בחדר ההלבשה לפני המשחק, לשחזר בדמיון משחקים בהם הצליח לעשות את הפעולות כמו שצריך, וגם כאלה אותם הוא לא פתח טוב וחזר לעצמו בהמשך".
הלילה (בין שני לשלישי, 04.00) וושינגטון תמשיך בטיול השנתי עם משחק חוץ קשה נגד גולדן סטייט. הצד החיובי מבחינת אבדיה לקראת המשחק הזה הוא שבקבוצה נלחמים עליו: אנסלד ממשיך לתת לו צ'אנס לחזור לעצמו, הכוכב הפצוע בראדלי ביל מקדיש לו זמן בשיחות אישיות, הצוות מתמקד בו באימוני קליעה לפני משחקים בניסיון לאפס מחדש את היד. גם אם הלילה אנסלד ייבש את הישראלי (שבינתיים שותף בכל המשחקים העונה), בניסיון להכניס בו מוטיבציה מחודשת, אין שם כוונה לזרוק את אבדיה מכל המדרגות.
6 צפייה בגלריה
בראדלי ביל נהנה מהחיים
בראדלי ביל נהנה מהחיים
מקדיש לישראלי זמן בשיחות אישיות. ביל
(צילום: AP)
הצד השלילי? כל דבר אחר שקורה סביב אבדיה, בעיקר המודעות ההולכת וגוברת בתקשורת וברשתות החברתיות להידרדרות שלו, שזה בדיוק מה ששחקן במצב רגיש לא צריך מסביבו. ומדהים לחשוב שאם כדור אחד היה נכנס לו מול הקליפרס בתחילת הרצף, אולי כל המצב היה נמנע.

המספר הנוסף: 2

הבעיות החדשות בהגנה הן עניין מדאיג במיוחד, אבל לא רק שאבדיה שומר פחות טוב לאחרונה, אלא שהוא גם לא משיג את הכדור עבור הקבוצה שלו – השבוע הוא עמד על חסימה אחת וחטיפה אחת, זה הכל. נכון לעכשיו, אין לו השפעה חיובית על אף היבט במשחק של וושינגטון, ובסופו של דבר ההזדמנויות האלה ייגמרו.

ציוץ

"זה יהיה מביך אם אלבש את גופיית אבדיה שלי למשחק הבא. קניתי אותה אחרי שהוא חיסל את דונובן מיצ'ל במשחק נגד יוטה, אז תתבעו אותי"
הגולש קליי וויליאמס חושש ממה שהחבר'ה באולם יעשו לו

ציטוט

"הביטחון של דני אבדיה גמור. אוהדי הוויזארדס צריכים להבין שהוא לא רכז או מוביל כדור עיקרי. הוא זקוק להמון עבודה הקיץ"
בלוגר הספורט פייסל חסן מנסה לתאם ציפיות
פורסם לראשונה: 10:30, 14.03.22