תמ"א 38 תוארך בשנה ותפוג באוקטובר 2023 במקום באוקטובר 2022, כך החליטה שרת הפנים איילת שקד. עם זאת, ההחלטה שהתקבלה בגיבוי של שר האוצר ושר הבינוי והשיכון, עוד צריכה לעבור גם את אישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה. ברגע שהמועצה תחליט בעד המהלך היא תסלול את הדרך להארכה רשמית של התמ"א.
על פניו מדובר במהלך טכני, אולם כאן נכנסת למשוואה העובדה שבמינהל התכנון מתנגדים להארכת תמ"א 38, מה שיהפוך את הדיון במועצה למסקרן. עם זאת, גורמים הבקיאים בנושא סבורים שהסיכוי שהמועצה לא תאשר את הארכה קלושים עד אפסיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
(צילום: מתן טורקיה)
הסיבה להארכת תמ"א 38 כעת היא העובדה שמתווה שקד, כלומר התוכנית החלופית לתמ"א 38, אמנם עברה את ועדת הפנים ואושרה לקריאה שנייה ושלישית, אך אישורה הסופי בכנסת נדחה למושב הבא. המשמעות היא שהמתווה יאושר רק סביב חודש מאי. בנוסף, המתווה החדש דורש גם התקנת תקנות נוספות כמו גם חקיקה משלימה של רשות המיסים, ואלו יוכלו להתקדם רק סביב יולי-אוגוסט. מסיבה זו הוחלט לאשר את הארכת התמ"א ולאפשר לשתי התוכניות לפעול תקופה במקביל.
במשרד הפנים הוסיפו כי הארכת תמ"א 38 נועדה כדי לתת לשוק ודאות ותקופת הסתגלות לחלופה החדשה, במקביל לתמ"א 38 המקורית, וכדי למנוע מצב של ריק בין התוכניות. עוד הוסיפו כי זו תהיה הפעם האחרונה שתמ"א 38 תוארך.
נציין כי במסגרת ההחלטה להאריך את תמ"א 38 בשנה, גם המועד במסגרתו יוכלו הרשויות המקומיות לאשר את המשך תמ"א 38 בתחומן יוארך. נזכיר כי רשות מקומית שתרצה להמשיך ולהפעיל את תמ"א 38 צריכה לעמוד בשני תנאים. הראשון הוא להעביר החלטה בנושא במועצת העיר, והשני הוא להעביר תוכנית כוללנית להתחדשות עירונית לאישור הועדה המחוזית. התאריך שנקבע למילוי התנאים הללו היה מאי 2022, וכעת הוא יידחה בשנה - עד מאי 2023.
2 צפייה בגלריה
שרת הפנים איילת שקד כנס אתר מגדילים
שרת הפנים איילת שקד כנס אתר מגדילים
שרת הפנים איילת שקד
(צילום: דרור סיתהכל)
כבר תקופה ארוכה שיזמים, קבלנים ועוד אנשי מקצוע מהתחום דורשים שתמ"א 38 תוארך, וזאת גם במקרה שמתווה שקד היה מאושר סופית. הסיבה היא תקופת מעבר במסגרתה השוק יצטרך ללמוד את המתווה החדש, ומתן אפשרות להמשך חיזוק מבנים במנגנון התמ"א הישן והמוכר עד שכל השחקנים יבינו כיצד אפשר לממש וליישם את המתווה החדש.
עם זאת, בעוד שרת הפנים וגם מטה הדיור בעד הארכת תמ"א 38, במינהל התכנון חוזרים ואומרים שהארכת תמ"א 38 היא לא הכיוון אליו שאף הדרג המקצועי: "הכשלים של תמ"א 38 ידועים לכל. במקום להוות זרז היא מהווה חסם הן להגדלת היצע יחידות הדיור והן להתחדשות עירונית אמיתית, שכוללת צורכי ציבור ותשתיות נדרשות עבור התושב", כך נמסר היום ממינהל התכנון. "העמדה המקצועית של מינהל התכנון הייתה ונשארה שתמ"א 38 חייבת לסיים את דרכה בהקדם האפשרי, וזו תהיה גם עמדתנו במועצה הארצית".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התייחס להחלטת שקד ואמר: "ההחלטה של השרה שקד על הארכת תמ"א 38 היא צעד מתבקש הדרוש לשם ייצור וודאות בשוק לאחר עצירת הפעלות לאורך תקופה ארוכה. החלופה על תקנותיה חייבת לעבור אישור מהיר במושב הכנסת הבא".