יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בריאיון מיוחד באולפן: שכר המינימום יעלה - ויותר
(צילום: סטס קופולו)

על רקע העיכובים באישור "עסקת החבילה" של המשק בכנסת, שיוצאת לפגרה לפני שאישרה את העלאת שכר המינימום - ולכן, כפי שפורסם ב-ynet, שכר המינימום לא יעלה ב-100 שקלים באפריל הקרוב על אף ההסכמים - יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התראיין לאולפן ynet ואמר כי "כל כסף שייחסך מהדחייה הזאת יוחזר לעובדים, ועל זה נצא למלחמה. אני יכול לעלות על בריקדות כל יום ולאיים שאשבית את המשק, אבל בסוף יש מדינה בקצה שאני צריך לדאוג לה. מי שרוצה לחזור לימי בריקדות חוזר אחורה".
1 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
אתמול פורסם ב-ynet כי שכר המינימום לא יעלה ב-1 באפריל וכ-40% מהעובדים בישראל ייאלצו לוותר גם על עלייה זעומה של 100 שקל במשכורת בחודש הבא, וזאת בעקבות הדחייה באישור "עסקת החבילה" בכנסת והעימותים סביב סעיפיה. בהתאם לחוק ובשל קשיי תשלום בירוקרטיים לא ניתן להעלות את שכר המינימום רטרואקטיבית ולכן הוא יעלה לכל המוקדם רק במשכורת חודש מאי שתשולם בתחילת חודש יוני, וככל הנראה יידחה לפחות בעוד חודש נוסף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הכנסת יוצאת לפגרה והדבר הכי חשוב שבשבילו חתמתם על עסקתם החבילה, שכר המינימום, לא עובר. "זה באמת עצוב", אמר בר דוד, "אבל צריך להבין שעסקת החבילה נחתמה באוק'-נוב', בשיא הקורונה. אז נחתמה עסקת חבילה שאני עומד מאחורי כל מה שחתום בה והיא עסקה מצויינת. נושא שכר המינימום הוא נושא שאמרתי כל הזמן שנבחן אותו. צריך להבין שהלכנו לתוך עסקת החבילה הזאת כדי להבריא את המשק, כדי לתת למשק ולמדינה הזאת אפשרות לצאת מהקורונה, לייצר פה משק יותר תקין, והצלחנו במשימה הזאת".
עוד אמר בר דוד כי "שכר המינימום יעלה, ויעלה עוד יותר, כי אני בודק את הנתונים החדשים שיש לנו כרגע, ואכן האינפלציה עלתה, יוקר המחייה עלה, המשק מציגים נתונים טובים יותר. לכן, אני מצפה שהכנסת תתכנס בזמן הפגרה ותעביר את עסקת החבילה כמו שהיא, עם תיקונים מסוימים".
ואם עסקת החבילה לא תעבור, תשביתו את המשק? "נשק יום הדין ייצא כשאני אחליט, כשאני אראה שפוגעים בעובדים החלשים, כשאני אראה שפוגעים בהסתדרות, שפוגעים בעבודה המאורגנת. אבל ימי הבריקדות הסתיימו. אני מוביל פה קו אחר. אני מוביל הסתדרות אחראית, מוביל את ההסתדרות קדימה, מוביל את העובדים קדימה. לא אחורה".
אתה אומר אי אפשר להשיג שום דבר בשביתות חוץ מכותרות? "במצב הזה בהחלט. אנחנו נמצאים במצב הכי קשה שמדינת ישראל הייתה. אנחנו רק יוצאים מהקורונה, מה רוצים, שאני אשבית את מה? את שדה התעופה שרק עכשיו התחילו לטוס? ואז מה? כולם יגידו ארנון חזק? אפשר לעשות את זה בדקה. אבל אני לא עושה את זה כי יש לנו משק בקצה. ברגע שאני אראה שמזלזלים, ברגע שאני אראה שפוגעים, ברגע שאראה שלא מתקדמים ושהנתונים הכלכליים משתנים, אז אני אפעל".
עוד אמר בר דוד בנוגע נתונים הטובים של המשק שפורסמו לאחרונה, כי להסתדרות יש חלק גדול בכך. "אתם יודעים למה הצמיחה הזאת ולמה הנתונים האלה? כי המשק עובד. כי ההסתדרות נמצאת במקום שהיא לא מקלקלת והיא לא סוגרת והיא לא ממהרת לסגור".
אז איך הגענו למצב שעסקת החתימה לא מקבלת אישור בכנסת בזמן? "חברי הכנסת מתקוטטים בינם לבין עצמם על קרדיטים, ובסופו של דבר זה צריך לעבור בכנסת. זה חוק. אנחנו בכנסת נמצאים בתוך הוועדה, נדאג להעביר את שכר המינימום, נעשה בו תיקונים. צריך פה תיקונים. שכר המינימום יעלה, והוא יעלה כמו שצריך. אם הצלחנו להעלות אותו יותר, מצוין. זה המצב כרגע".

"קרוב להוביל חרם על החברות שמתנהגות בחזירות"

בנוגע ליוקר המחייה, אמר בר דוד כי "קודם כל, מדובר בהתייקרויות בלתי פרופורציונלית. אנחנו בהסתדרות פנינו לכל המנכ"לים של החברות הגדולות במשק שיש לנו בהן עובדים, ודרשתי מהם לעצור את גל ההתייקרויות וזה נעצר, גם אחרי פעולה של הממשלה. זאת הייתה הפעולה שאנחנו נקטנו. בינתיים הקמנו גם פורום כלכלי שבודק את ההתייקרויות ובראשו עומד מנכ"ל ההסתדרות, והוא יגיש בהמשך המלצות.
"את עליות המחירים של החברות הישראליות די בלמנו, אם נראה שיבואנים ממשיכים להתנהג בצורה חזירית - אנחנו נקרא לעובדים ולכל הציבור להחרים אותם. אנחנו די קרובים לקבל את ההחלטה לעשות את זה".
ואתה חושב שתהיה לזה השפעה? "בהחלט. כל דבר שנעשה - הציבור כולו, הממשלה, העובדים, ההסתדרות, התקשורת - יבלום את החברות האלה מההתנהגות החזירית שלהן".

"עיני? לא מתייחס אליו בכלל"

בנוגע לטענות של עופר עיני, שהודיע לאחרונה כי יתמודד שוב על ראשות הארגון מול בר דוד, ותקף בריאיון לאולפן ynet את היו"ר הנוכחי על התנהלות ההסתדרות בהובלתו בתקופת הקורונה ועל הסכמתו לחתום על עסקת חבילה שלא משפרת מספיק את תנאי העובדים, אמר בר דוד: "אני לא מתייחס אליו בכלל. טוב שהוא נזכר אחרי שמונה שנים שהוא לא נמצא. אבל הוא לא העניין, העניין הוא ההסתדרות. הדרך החדשה.
"אני לא רוצה להתייחס אליו, אני מוביל את ההסתדרות, זו הדרך שלי, אני הולך בה, מי שרוצה ללכת בדרך אחרת שיבוא, שיציג מועמדות. אני מוביל את העובדים קדימה, אם מישהו רוצה לחזור אחורה, בבקשה".
עיני פועל מהמניעים הנכונים כשהוא רץ להסתדרות? "תשאלו אותו, אני לא נכנס למניעים שלו. אני רק יודע שאני לא עזבתי את ההסתדרות מעולם, לא הלכתי לעשות לביתי, לא פתחתי חברות גז וכו'. אני לא עזבתי את העובדים ולא מתכוון לעזוב את העובדים".
אם הוא היה מצליח בעסקים הפרטיים שלו הוא לא היה חוזר להסתדרות? "זה ברור, לא? זה מה שאני מעריך, כולנו מעריכים את זה ומבינים את זה".