השרה שקד: "ישראל תארח באופן זמני כ-25 אלף פליטים מאוקראינה"

על רקע גל העלייה מאוקראינה, שהחל בעקבות פלישת רוסיה למדינה, שרת הפנים הציגה את המדיניות החדשה של הממשלה עבור כניסת אזרחים אוקראינים לישראל • "אין עוד אף מדינה הצפויה להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה"

שרת הפנים איילת שקד, צילום: אורן בן חקון

שרת הפנים איילת שקד התייחסה היום (שלישי) למלחמה באוקראינה והציגה את המדיניות החדשה של ממשלת ישראל עבור כניסת אזרחים אוקראינים לישראל. במהלך דברים שאמרה הכריזה השרה שקד כי במהלך הימים האחרונים היא גיבשה יחד עם שר החוץ ועם אנשי משרד החוץ "מדיניות אחראית עבור מדינת ישראל, והכריזה כי "בסך הכל ישראל תארח כ-25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ועד יעבור זעם".

לעדכונים מהמלחמה באוקראינה >>

ניצלו מהתופת: מאות עולים מאוקראינה הגיעו לישראל // צילום: משה בן שמחון

השרה שקד חשפה את עיקרי התוכנית ואמרה כי "מדינת ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות, לרוב בניגוד לחוק. בנוסף, אם חלילה האלימות לא תיפסק תוך זמן סביר, נאפשר להם לעבוד בישראל. מעבר לכך, הוסכם על קביעת מכסת אירוח נוספת של 5,000 אזרחי אוקראינה שהגיעו או יגיעו לאחר פרוץ הקרבות. מי שיגיע לישראל יקבל אשרה זמנית לתקופה של שלושה חודשים, ובאם חלילה המצב בארצם לא ישתפר עד אז, יתאפשר להם בהמשך גם לעבוד בישראל, בדומה לאזרחי אוקראינה שכבר כאן. ישראלים לא יאלצו יותר להפקיד ערבות בשדה התעופה, ורק יחתמו על התחייבות שהאורח יצא מישראל מרגע שמצב החירום ייגמר, בתקווה כי הדבר יקרה בזמן הקרוב".

שרת הפנים עוד ציינה כי "בסך הכל ישראל תארח כ-25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ועד יעבור זעם. מדובר במספר משמעותי ביותר לכשעצמו, בכל קנה מידה. כאשר מוסיפים לכך את קליטת העלייה מכוח חוק השבות, מתבהר גודל האתגר. אין לי ספק שנעמוד בו בהצלחה. כל אזרח אוקראינה שחפץ להגיע לישראל יוכל להגיש בקשה מקוונת באתר משרד החוץ וככל שלא התמלאה מכסת האירוח, בהיעדר מניעה אחרת, הם יוכלו להגיע לישראל באופן זמני. במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אזרחים אוקראינים, עד משפחה גרעינית אחת למבקש, ואלו יקבלו תיעדוף ככל הניתן. כך יתאפשר גם אירוח טוב יותר של המגיעים לישראל. ולכן מעתה, כל אזרח אוקראיני שירצה לעלות על מטוס יצטרך להציג את האישור שקיבל ממשרד החוץ. הכל כמובן אינטרנטי ובשאיפה תוך 24 שעות".

בהמשך דבריה עוד אמרה שקד כי "מראות המלחמה באוקראינה והסבל העובר על אזרחיה מטלטלים את הנפש ואינם מאפשרים להישאר אדישים. לאירועים קשים אלה גם השפעה ישירה על מדינת ישראל, הנערכת בימים אלה לקלוט, על פי ההערכות כמאה אלף יהודים וזכאי חוק השבות ובני משפחתם הבורחים מאזורי הקרבות. האבות המייסדים של מדינת ישראל עיגנו את זהותה כבית לאומי לעם היהודי, ואף קבעו כיסוד מכונן כי 'מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות'. אחינו ברחבי העולם זכאים לשוב לארץ מולדתם בזכות ולא בחסד. זהו ביתם".

השרה שקד התייחסה לממדי האתגר שצפוי ואמרה כי "העולים צפויים להגיע ברובם חסרי כל ולקבל אזרחות יחד עם כל הזכויות המוענקות לאזרחים באופן כמעט מיידי. ניתן לקבוע בוודאות כי אין עוד אף מדינה הצפויה להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה. לשם השוואה, ביחס לגודל האוכלוסייה זה שווה ערך למתן אזרחות לשלושה וחצי מיליון בני אדם בארה"ב, או יותר מ-700 אלף אזרחים חדשים באנגליה. אך כפי שמדינת ישראל הוכיחה בעבר לא אחת, נוכל לאתגר ההיסטורי הזה. שרת הקליטה מובילה את המהלך איתי ועם שרים נוספים".

עולים חדשים מאוקראינה בנוף הגליל // צילום: גיל אליהו

"בל נתבלבל, אין בהיות העולים זכאי שבות כדי להפחית מגודל האתגר, וגם אין בכך כדי לגרוע מתרומתה האדירה של מדינת ישראל לקליטת אזרחי אוקראינה הבורחים מהקרבות. אזרחי ישראל בהחלט יכולים להיות גאים בהתגייסותם למשימה אנושית זו. לא פחות חשוב, דווקא אירועים מטלטלים אלה ממחישים את משימתה הראשונה במעלה של מדינת ישראל - להיות מקלט בטוח לבני העם היהודי. לשמחתנו, מדינות רבות מוכנות לתת מחסה זמני לאזרחי אוקראינה, אך רק מדינה אחת מוכנה להיות ביתם של כל היהודים באשר הם", ציינה השרה שקד.

בתוך כך, עוד ציינה כי "המלחמה מוכיחה שעם היהודי חייב לסמוך רק על עצמו בעת צרה ולא להפקיר את בטחונו לאף אחד אחר. ברגע האמת, אנו רואים מה ערכן של ערבויות בינלאומית. על אף שמדינת ישראל עושה מעל ומעבר למאמץ הבינלאומי לקליטת אלו הנסים מהקרבות, הדבר הנכון בעת הזו, לאור הנסיבות המיוחדות והחריגות, להראות סולידריות גם עם אלו שאינם זכאי שבות, באופן המאזן בין עקרונות אלו. עם פרוץ המשבר, התחלנו ללמוד את המצב ופעלנו מתוך כוונה לתת מענה מיידי לאנשים הנמצאים במצוקה. מטבע הדברים, מדובר במציאות מתפתחת ומתגלגלת. ככל שתמונת המצב מתבהרת, ברור כי מדינת ישראל איננה יכולה להמשיך לקלוט אזרחים אוקראינים כמעט ללא הגבלה. כבר עתה אנו עומדים על קצב כניסה של עשרות אלפי בני אדם, שאינם זכאי שבות, בתוך חודשים ספורים. מספרים אלו מתווספים לגל האדיר הצפוי לנו של זכאי חוק השבות שדורש מענה. כל בר דעת מבין כי מציאות כזו דורשת היערכות מחדש וגיבוש מדיניות מאוזנת וברת קיימא. קל לבקר ולצעוק מהיציע, מורכב יותר לשאת באחריות לעתידה של מדינת ישראל ולקבל את ההחלטות הנכונות והשקולות ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר