החרם הכלכלי על רוסיה: ענקיות נפט הודיעו על ניתוק פעילות; ארה"ב תאסור יבוא

בעקבות פלישת פוטין לאוקראינה, חברות האנרגיה "Shell" ובריטיש פטרוליום ימכרו את אחזקותיהם ברוסיה • ממשל ביידן צפוי להודיע עוד היום על איסור יבוא של נפט, גז ופחם מרוסיה • באירופה יתמכו בארה"ב, אך לא יצטרפו בינתיים למהלך • מנגד, במוסקבה מאיימים: "ננתק את אספקת הגז"

פוטין, צילום: רויטרס

ענקיות האנרגיה הבינלאומיות "Shell" ובריטיש פטרוליום (BP) הודיעו היום (שלישי) על ניתוק הפעילות שלהם עם רוסיה עקב המלחמה באוקראינה. מדובר בשתיים משש חברות האנרגיה הגדולות בעולם והן עוסקות בנפט, גז ופטרוכימיה. במקביל לכך, סוכנות הידיעות "Bloomberg" דיווחה כי כבר היום מתכוון ממשל ביידן לאסור יבוא של נפט רוסי לארה"ב.

ההודעה של Shell ו-BP הבריטיות מסמנת ככל הנראה את סיומו של מהלך ההתנתקות של החברות, שהחל בפועל כבר עם הפלישה הרוסית לאוקראינה. כזכור, BP הודיעה בשבוע שעבר שהיא מתכננת למכור את כל האחזקות שלה בחברת הנפט הרוסית רוסנפט. BP החזיקה ב-19.75% ממניות רוסנפט והם הניבו לה רווחים בסך 640 מיליון דולר רק בשנת 2021.

Shell תסיים את פעילותה ברוסיה, צילום: רויטרס

מעבר לכך, תהליך היציאה של BP מרוסיה עלה לה בסכום כולל של 25 מיליארד דולר, כאשר שווי החברה מוערך ב-90 מיליארד דולר. ההפסד נגרם עקב ההחלטה למכור את מניותיה ברוסנפט וכן בשל פערי שערי חליפין.

כאמור, גם Shell הודיעה היום על ניתוק היחסים עם רוסיה ואף התנצלה על כך שרכשה ממנה נפט בשבוע שעבר. כמו כן, ל-Shell יש נכסים גם ברוסיה, כאשר היא חולקת יחד עם חברת הענק גזפרום בעלות בחברה סחלין אנרג'י. כזכור מספר חברות ענק כמו איירבוס, אפל, בוקינג, גוגל, מקדונלד'ס וחברות נוספות הודיעו על הפסקת פעילותן ברוסיה.

תחנת דלק של חברת BP, צילום: איי.פי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, צילום: אי.פי.אי

בתוך כך, ממשל ביידן צפוי להודיע על איסור יבוא של נפט, גז ופחם מרוסיה, כך על פי דיווח של "Bloomberg". המהלך ייצא לדרך ללא השתתפות האירופאיים, שתלויות יותר בייצוא הרוסי, אולם בהסכמתן.  במקביל לכך, על פי הפרסומים ארה"ב נמצאת במו"מ מתקדם עם ונצואלה על יבוא נפט מהמדינה במקום מרוסיה, יבוא אותו עצרה ארה"ב ב-2019. עוד דווח כי ארה"ב שוקלת לייבא נפט גם מאיראן.

רוסיה מאיימת: "מחיר הנפט יעלה ליותר מ-300 דולר לחבית"

כזכור, סגן ראש ממשלת רוסיה, אלכסנדר נובאק איים אתמול כי רוסיה יכולה לנתק את אספקת הגז לאירופה דרך הצינור נורד סטרים 1. לדבריו, הסירוב של המערב לקנות את הנפט הרוסי יוביל לטלטלה חסרת תקדים בשוק הנפט העולמי: "הזינוק במחירים יהיה בלתי צפוי - יותר מ-300 דולר לחבית, אם לא יותר".

"אי אפשר להחליף במהירות את נפח הנפט הרוסי בשוק האירופי, זה ייקח יותר משנה, ויהיה הרבה יותר יקר עבור האירופאים", הוסיף סגן ראש הממשלת רוסיה. "בתרחיש זה, הם יהפכו לקורבנות העיקריים".

צינור "נורד סטרים 2" בגרמניה, צילום: רויטרס

נזכיר רוסיה אחראית על אספקת 40% מצריכת הגז הטבעי של אירופה ומימוש האיום עלול להוביל להשלכות כלכליות חמורות עבור היבשת – כגון ניתוקי חשמל ועוד. מעבר לכך, רוסיה היא ספקית הנפט הגדולה ביותר לאירופה, כשהיא מייצאת 30% מכלל אספקת הנפט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר