חברות בינלאומיות רבות הודיעו על הפסקה או על צמצום פעילותן ברוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה, בהן בואינג, אפל, גוגל, נייקי, איקאה ועוד. עם זאת, עדיין יש חברות שהחליטו להמשיך את פעילותן בתוך או אל מול רוסיה, על אף הלחץ הבינלאומי הגדול שמופעל עליהן ובצל סנקציות כבדות מהמערב שמקשות מאוד על ניהול העסקים השוטף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין החברות הללו ניתן למנות למשל את פאסט ריטיילינג (Fast Retailing) היפנית, הבעלים של חנות הביגוד הפופולרית יוניקלו (Uniqlo), אשר הודיעה שהיא תשאיר את החנויות שלה ברוסיה פתוחות, את ענקיות המזון והשתייה מקדונלד'ס ופפסי ואף את יצרניות הרכב הדרום קוריאניות יונדאי וקיה.
2 צפייה בגלריה
עדיין פועלת ברוסיה. סניף של מקדונלד'ס במוסקבה
עדיין פועלת ברוסיה. סניף של מקדונלד'ס במוסקבה
עדיין פועלת ברוסיה. סניף של מקדונלד'ס במוסקבה
(צילום: EPA)
מנכ"ל יוניקלו, טדשי ינאי, אמר כי על כל המדינות להתנגד למלחמה, אולם הוסיף כי "ביגוד זה מצרך חיוני. לאזרחי רוסיה יש את אותן זכויות כמו שלנו יש".
לטענת דובר של רשת הביגוד העולמית, יוניקלו לא ספגה פגיעה משמעותית ברשתות האספקה והלוגיסטיקה שלה ברוסיה, שבה היא מפעילה 49 חנויות.
נראה שחלק גדול מההחלטה של אותן חברות להפסיק את פעילותן ואת קשריהן עם רוסיה נובע בסופו של דבר מהיכולת שלהן להמשיך את הפעילות השוטפת שלהן מול שאר לקוחותיהן גם בלי רוסיה.
כך למשל, בעוד בואינג הודיעה כי היא תשהה את רכישות הטיטניום שלה מרוסיה מכיוון שכבר יש לה מספיק חומר גלם לבניית מטוסיה, מתחרתה האירופית איירבוס אמרה שהיא תמשיך לרכוש טיטניום ממנה וממדינות נוספות "בהתאם לסנקציות".
2 צפייה בגלריה
סניף של רשת יוניקלו
סניף של רשת יוניקלו
לא עצרה את עסקיה ברוסיה. סניף של רשת יוניקלו
(צילום: Shutterstock)
גם ככל הנוגע ליונדאי ולקיה, הסיבה להמשך הפעילות במדינה ככל הנראה כספית. שתי היצרניות השייכות לקונצרן מחזיקות בנתח עצום של יותר מ-23% משוק הרכב הרוסי (קיה עם 12.3%, יונדאי עם 10.3%) ומייצרות בו גם מכוניות - הן לשיווק פנימי והן ליצוא. בסך הכל מייצרות השתיים 230 אלף מכוניות ברוסיה, ומכרו בשוק המקומי לא פחות מ-373 אלף מכוניות במהלך 2021.
במקביל, רשימת החברות שכן החליטו להשהות את עסקיהן ברוסיה ממשיכה לגדול. אמש (ב') התווספה לרשימה ענקית הביגוד הבריטית נקסט שהודיעה כי בימים הקרובים היא תסגור את אתר המכירות שלה ברוסיה, אשר מהווה רק אחוז קטן מסך המכירות העולמיות של החברה. מוקדם יותר באותו היום הודיעה ליווייס כי היא עוצרת זמנית את כל פעילותה העסקית ברוסיה בעקבות המצב.
אפילו טיקטוק הסינית הודיעה כי היא תשהה את האפשרות להעלות סרטונים ולשדר בלייב מרוסיה לאחר שנשיא המדינה, ולדימיר פוטין, חתם ביום שישי על צו חדש הגוזר עונש מאסר בפועל על מפיצי "פייק ניוז".
בתוך כך, יש גם חברות שמנצלות את המצב העולמי כדי להיכנס לשווקים חדשים. כך למשל, חברות בשר ברזילאיות מקוות לגשר בעצמן על הפער שנוצר בבשר עוף ובבשר חזיר שמדינות באסיה, במזרח התיכון ובאירופה ייבאו עד כה מרוסיה ומאוקראינה.