לראשונה שלוש נשים ממנכ"לות שלוש קופות

שנת 2021 הייתה שנה מכוננת בקופות החולים, ובמהלכה מינו שתי נשים למנכ"ליות - קופות חולים כללית ומכבי, ובכך הפכו שלוש מתוך ארבע קופות החולים הגדולות במדינה להיות מונהגות בידי נשים. נכון להיום עומד גבר רק בראש קופת חולים לאומית. להזכיר, סיגל רגב רוזנברג נבחרה ב־2018 לתפקיד מנכ"לית קופת חולים מאוחדת, והייתה לאישה הראשונה שנבחרה לעמוד בראש קופת חולים בישראל מאז היווסדן.
ביולי 2021 נבחרה סיגל דדון־לוי, בת 52, למנכ"לית מכבי שירותי בריאות, במקומו של רן סער, שמונה ליו"ר הקופה. לפני כן ניהלה דדון־לוי את חטיבת התפעול של מכבי, ומילאה שורת תפקידים בכירים בארגון.
5 צפייה בגלריה
סיגל דדון לוי
סיגל דדון לוי
סיגל דדון לוי
(צילום: דנה קופל)
קופת החולים מכבי, שהחלה לפעול ב־1941, היא השנייה בגדולה בישראל. יש בה מעל 2 מיליון חברים, מועסקים בה כ־8,000 עובדים, ונתח השוק של מבוטחיה עומד על כ־26% מכלל המבוטחים. בבעלותה גם רשת בתי החולים הפרטיים אסותא ועוד זרועות וחברות בת, כדוגמת מכבי פארם, מכבי טבעי, מכבידנט ורשת דיור מוגן. דדון־לוי ידועה כמי שדוגלת במצוינות כדרך חיים, במנהיגות ערכית, בהישגיות ובהובלת מהלכי חדשנות. היא מאמינה בשותפות שבין הרופאים, המנהלים והעובדים.
בספטמבר 2021 אישר דירקטוריון שירותי בריאות כללית, בראשות יוחנן לוקר, את המלצת ועדת האיתור על בחירתה של רות רלבג, למנכ"לית הקופה, במקומו של פרופ' אהוד דודסון. רלבג גברה על מועמדים נוספים, בהם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב, מנכ"לי בתי חולים ומועמדים פנימיים. לפני בחירתה למנכ"לית שימשה סמנכ"לית וראש חטיבת הכספים בכללית ולפני כן מילאה תפקידים בכירים במשרד הבריאות ובמערכת הבנקאות.
5 צפייה בגלריה
   רות רלבג
   רות רלבג
רות רלבג
(צילום: רמי זרנגר)
רלבג היא האישה הראשונה שממלאת תפקיד מנכ"ל בכללית, מאז נוסדה הקופה ב־1911 על ידי "הסתדרות הפועלים החקלאיים ביהודה", כשהמוסד החדש נקרא אז "קפת־חולים" (כתיב חסר במקור). נכון להיום, כללית מעניקה שירותים רפואיים ל־4.7 מיליון לקוחות בכ־1,400 מרפאות. בבעלותה 14 בתי חולים ו־90 מוקדי רפואה דחופה, ומועסקים בה מעל 48,000 עובדים.
כאמור, את קופת חולים לאומית עדיין ממנכ"ל גבר, חיים פרננדס (47). עוד יש לציין, שנכון ל־2022 יו"ר הדירקטוריון בכל קופות החולים הם גברים.

לראשונה יוצאת מהארון באמצעות סינגל, שכתבה בת זוגה

בספטמבר האחרון מודיעה הזמרת שרית חדד, בגיל 43, על היותה לסבית. היציאה שלה מהארון, שמאשרת בכך שמועות רבות קודם לכן, נעשית באמצעות השקת סינגל חדש, שכתבה זוגתה, תמר יהלומי, וכך חושפת אותה חדד. בצד תמיכה יש רבים המבקרים את היציאה שלה מהארון לאור ההסתרה הממושכת. עם זאת יש משמעות גדולה למהלך, בהיותה אחת מהזמרות הישראליות המושמעות והמשפיעות ביותר בישראל.

יזמות לטובת נשים: לראשונה קידום מדיניות לטובת גמלאיות ולהעלאת אחוז הנשים בדירקטוריונים

הילה קניסטר בר דוד, בסך הכול בת 43, הספיקה בשנים האחרונות לחדש ולקדם מדיניות בתחום השוויון המגדרי. כך כיו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל נשים, כך בקידום מדיניות לטובת גמלאים. היא הרוח החיה מאחורי כנס העצמה לנשים, "יוזמה נשית", שבו משתתפות אלפי נשים מכל הארץ, מכל המגזרים. כמקדמת נשים לחברויות בדירקטוריונים בעמותות לקידום מקצועי וחברתי, הביאה לעלייה של 40% בייצוג נשים בהסתדרות המעו"ף.

לראשונה נבחרת אישה כיועצת המשפטית לממשלה

בנובמבר האחרון אישרה הממשלה את מינויה של עו"ד גלי בהרב־מיארה, בת 62 וחצי, לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה. בכך נעשית היסטוריה, כשבהרב־מיארה הופכת לאישה הראשונה בתפקיד, לאחר שהחליפה את אביחי מנדלבליט. עד 2016 שירתה כפרקליטת מחוז תל אביב - אזרחי, ולאחר פרישתה מהפרקליטות ועד היבחרה, עבדה כיועצת במשרד עורכי הדין הפרטי דוד תדמור ושות'. היא הייתה המתמודדת המועדפת על שר המשפטים גדעון סער מבין המועמדים שעליהם המליצה ועדת האיתור, וכללו את המשנה ליועמ"ש לענייני משפט בינלאומי פומבי רועי שיינדורף ואת יועמ"ש משרד הביטחון איתי אופיר. בין הישגיה הרבים זכורה חוות דעת שכתבה ב־2018, לבקשת פרקליטות המדינה, ובה הגנה על בני גנץ ואמיר אשל מתביעת נזיקין שהוגשה לבית משפט בהולנד בידי פלסטיני, שבני משפחתו נהרגו במבצע צוק איתן. חוות דעתה התקבלה, והתביעה נדחתה.
5 צפייה בגלריה
גלי בהרבה מיארה
גלי בהרבה מיארה
גלי בהרבה מיארה
(צילום: יאיר שגיא)

לראשונה שופטת מזרחית בעליון

בפברואר האחרון אישרה הוועדה למינוי שופטים מינויים של ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון, בהם שתי שופטות: רות רונן וגילה כנפי שטייניץ, אישתו של ח"כ יובל שטייניץ. כנפי שטייניץ הפכה בכך לשופטת המזרחית הראשונה אי פעם בעליון. כנפי שטייניץ, בת 64, ידועה בפסקי דין פורצי דרך, ביניהם כאלו הקשורים במעמד האישה. אחד מהם הוא "קולך", שבו חייבה את רדיו "קול ברמה" בפיצוי עונשי בסך מיליון שקל, על שלא העלה נשים לשידור. בפסק דין אחר, שאושר פה אחד על ידי בית המשפט העליון, קבעה, שעל־פי חוק הגנת הפרטיות, הזכות לפרטיות של אישה שניהלה מערכת יחסים אינטימית, גוברת על חופש הביטוי של מאהבה לפרסם רומן ספרותי, שמתאר בפירוט את קורות הזוג, כך שניתן בקלות להבין במי מדובר.

לראשונה אישה מובילה מקצועות סייבר במכללה

בינואר 2021 נבחרה מורן שדה, מנהלת במערך הסייבר במשרד ראש הממשלה, להוביל את מקצועות הסייבר במסלולי הנדסאים ברשת עתיד מכללות. "לתפיסת עולמי, אין הבדל אמיתי בין המגדרים. יש הבדלים פיזיים, הבדלי גישה ומנטליים, אך חיסרון אצל אחד או אחת הופך ליתרון אצל האחר/ת. על אחת כמה וכמה אין הבדל בין המינים בכל הנוגע למרחב הסייבר. אני קוראת לנשים לנצל את ההזדמנות ולחדור לענף", אמרה עם המינוי.

לראשונה שלוש אלופות בצה"ל

ביולי האחרון ממנה שר הביטחון בני גנץ, בהמלצת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, את תא"ל יפעת תומר־ירושלמי לפרקליטה הצבאית הראשית הראשונה בצה"ל, שמחליפה בתפקיד את פצ"ר אלוף שרון אפק. "תא"ל תומר־ירושלמי היא גם אישה פורצת דרך, שקידמה בתפקידה הנוכחי רפורמות חשובות למען נשות הקבע, שמלווה את שילוב הנשים בתפקידי מפתח בצה"ל ואת הטיפול בהטרדות מיניות", אמר גנץ במעמד, שבו הכריז על פרקליטה צבאית ראשית הראשונה בתולדות צה״ל.
לתומר־ירושלמי תואר שני בהצטיינות יתרה במשפטים מבית הספר למשפט צבאי שרלוטסוויל וירג'יניה, בארצות הברית, ותואר שני במשפטים בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב. עם ענידת הדרגות, הייתה תומר־ירושלמי לאישה השנייה בתולדות צה"ל, שקודמה לדרגת אלופה, אחרי שרת הכלכלה והתעשייה הנוכחית אורנה ברביבאי, בתפקידה כראש אגף כוח האדם.
בנובמבר האחרון מונתה תא"ל אורלי מרקמן, משנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים, לנשיאת בית הדין, והועלתה גם היא לדרגת אלוף. שנת 2021 נסגרה בצה"ל עם שלוש אלופות, אחת במיל. ושתיים מכהנות. כך הייתה לאלופה השלישית בתולדות צה"ל, והשנייה בפורום מטכ"ל, לצד האלופה יפעת תומר־ירושלמי. היא החליפה את אלוף דורון פיילס.

לראשונה אישה מהחברה הערבית מוכרת מפעל, ותומכת בלהט"בים

בשנות ה־80 הקים אסעד זהר מפעל לייצור מנועים וגנרטורים בנצרת, שהוסב לאחר מכן למפעל לייצור טחינה. לאחר פטירתו, ב־2003, מונתה אישתו, ג'וליה זהר, למנהלת המפעל, והייתה לאישה הראשונה מהחברה הערבית שניהלה מפעל בסדר גודל כזה. תחת ניהולה התפתח המפעל, ונתח השוק שלו בתחום הטחינה גדל, בישראל ובארצות הברית, והגיע למחזור שנתי של מעל 50 מיליון שקל. ביוני 2020 הודיעה החברה שתממן קו סיוע לקהילת הלהט"בים בחברה הערבית, שיופעל על ידי האגודה למען הלהט"ב בישראל. בחודש שעבר מכרה זהר את המפעל לקרן ההשקעות פורטיסימו קפיטל. לפי ההסכם, היא תמשיך עוד שנתיים בניהול המפעל.
5 צפייה בגלריה
ג'וליה זהר
ג'וליה זהר
ג'וליה זהר
(צילום: אלעד גרשגורן)

לראשונה טרנסג'נדרית שופטת ראשית בליגת העל בכדורגל

ספיר גאיה ברמן, שנולדה כשגיא ברמן, בת 28, עושה היסטוריה עם היבחרה לשופטת ראשית בליגת העל בכדורגל, הטרנסג'נדרית הראשונה בישראל. היא הצטרפה לאיגוד השופטים הישראלי ב־2011, כשהייתה בת 17, ובעונת 2020/2021 החלה לשמש כשופטת ראשית בליגת העל. באפריל 2021 חשפה כי החלה בהליך להתאמה מגדרית, הודיעה כי שינתה את שמה לספיר, וכי יש לפנות אליה בלשון נקבה. באוגוסט שעבר, לאחר שקיבלה תעודת זהות חדשה, שבה היא מוצגת רשמית כאישה, שיתפה את הרגשתה ברשתות החברתיות: "אני מתרגשת ברמות של כלה", כתבה. היא מתגוררת עם בת זוגה, בר אווסקר יצחק, מנכ"לית "פרויקט גילה להעצמה טרנסית".

אלימות נגד נשים: לראשונה חושפת את שמה ותמונתה, והובילה לעונש חמור במיוחד של בעלה לשעבר, שתקף

בספטמבר 2020 ניסה אביעד משה, בעלה לשעבר של שירה איסקוב ממצפה רמון, לרצוח אותה. בשונה מסיקורים תקשורתיים של אלימות במשפחה, היא ביקשה לפרסם את שמה ותמונתה ברבים לאחר המקרה, והייתה לסמל במאבק למניעת אלימות נגד נשים. במרץ 2021 הדליקה משואה ביחד עם שכנתה, עדי גוזי, שהצילה אותה מהרצח. בינואר השנה נגזרו על משה 23 שנות מאסר בפועל.
5 צפייה בגלריה
שירה איסקוב
שירה איסקוב
שירה איסקוב
(צילום: עדי אורני)

לראשונה שרה וח"כית עם מוגבלות בממשלה

הממשלה החדשה, בראשותו של נפתלי בנט, עשתה היסטוריה בכך שמכהנות בה שרה וח"כית עם מוגבלויות. קארין אלהרר־הרטשטיין (יש עתיד), שרת האנרגיה, היא האישה הראשונה העומדת בראש משרד זה. היא מתמודדת עם מחלת ניוון שרירים, ומתניידת באמצעות כיסא גלגלים. הח"כית שירלי פינטו־קדוש (ימינה) אינה שומעת. הייתה הצירה החירשת הראשונה, שהשתתפה בקונגרס הציוני העולמי.
"בלי סטייה מהנורמה התקדמות אינה אפשרית", אמר פרנק זאפה, היוצר האמריקאי. יום האישה הבינלאומי הוא מועד טוב לעצור ולבדוק לאן הגענו, ולאן עוד לא. לסמן יעדים ומקומות שאליהם עוד אנחנו, הנשים, רוצות ויכולות להגיע. זה גם יום שבו עלינו, הנשים, לעצור ולהודות לבנות מיננו, שהצליחו לפרוץ דרכים בתחומים שונים, והוכיחו, שאם אנחנו רוצות ומאמינות בעצמנו – הכול אפשרי.