צבא אוקראינה פרסם השבוע ברשתות החברתיות סדרת תמונות שבהן ניתן לראות קבוצה של לוחמים אוקראינים במקום מסתור ואיתם עשרות טילי נ"ט מסוג "ג'אוולין" אמריקאיים ו"NLAW" בריטיים ש"מחכים לתורם", כפי שנכתב בהודעה.

התמונה הזו מייצגת את אחד מכלי הנשק שהפכו לסמל של מלחמת רוסיה-אוקראינה, טילי הנ"ט, שאיתם הצליחו האוקראינים - כך על פי דיווחים מקומיים - לפגוע בצבא הרוסי ולהאט את ההתקדמות שלו.

עוד בטרם החלה המלחמה, החלו לנחות באוקראינה מטוסי תובלה רבים, ועל סיפונם טונות של טילים נגד טנקים. מעטים האמינו שלצבא האוקראיני יש סיכוי לבלום את הצבא הרוסי, שגדול ממנו באופן ניכר, אך היה ברור כי טילי הנ"ט, לצד טילי הכתף נגד המטוסים, יהיו הקלף העיקרי של צבא אוקראינה במלחמה.

מה רוצה פוטין? כל מה שצריך לדעת על המלחמה בין רוסיה ואוקראינה

כיום, הכף נוטה ברוב זירות הלחימה הקיימות לטובת טילי הנ"ט. הטילים האלה מסוגלים לחדור את השריון של כל הטנקים הקיימים, בטח במקרה של הרוסים, שלא ציידו את הטנקים והנגמ"שים שלהם במערכות הגנה אקטיביות, כמו "מעיל רוח" של רפאל הישראלית.

ואכן, אם הרוסים חשבו שהמלחמה הזו תהיה כמו טיול בפארק, כפי שהעריך רוב העולם, נראה שהצבא האוקראיני נלחם בעוצמה, כשעל פי המודיעין האמריקאי הצבא הרוסי לא התקדם בקצב שקבע לעצמו במסגרת התכניות לפלישה. בנוסף, לא הצליחו הרוסים להשיג את היעדים שנקבעו. בין השאר, ניתן לייחס זאת לחוליות הנ"ט הרבות של צבא אוקראינה.

הקרבות באוקראינה (צילום: SERGEY BOBOK/AFP/GettyImages)
משוריין רוסי וחייל הרוג בקרבות בחרקיב | צילום: SERGEY BOBOK/AFP/GettyImages

ההערכה היא שהאוקראינים השמידו כבר למעלה מ-200 טנקים ויותר מ-850 נגמ"שים, עוד עשרות משאיות, תותחים ועמדות של חיילים רוסים. הרוב בעזרת טילי נ"ט.

משרד החוץ של רוסיה פרסם ביום שני השבוע הודעה זועמת. הם הזהירו את מדינות המערב ששולחות נשק לאוקראינה והדגישו כי "יישאו באחריות" אם ייעשה שימוש בכלי הנשק הקטלניים הללו נגד הצבא הרוסי.

למרות האיומים של הרוסים, נמשכת הרכבת האווירית של מטוסי המטען והנשק, בעיקר טילי הנ"ט, שממשיכים לזרום לאוקראינה. רשימת המדינות ששולחות את הטילים רק מתארכת, ובימים האחרונים נוספו אליה גרמניה ואפילו פינלנד.

ה"כידון" שהגיע מארה"ב

נראה כי "הכוכב" העיקרי של המלחמה באוקראינה הוא טיל הג'אוולין "כידון". מדובר בטיל קל משקל ופשוט מאוד להפעלה, מה שמסייע בקליטה המהירה שלו במסגרות הלוחמות של צבא אוקראינה.

זהו טיל בשיטת "שגר ושכח", כלומר - החייל מכוון על המטרה ומשגר את הטיל. מהרגע הזה הטיל פועל באופן אוטונומי עד לרגע הפגיעה. לטיל שני מסלולי מעוף עיקריים, האחד עלייה לגובה ואז צלילה על המטרה. החלק העליון של הטנקים פחות מוגן, ולכן פגיע יותר.

לפני הפלישה פורסם תיעוד של טנקים רוסים עם כלובים שנבנו על חלקם העליון, אולם לפחות על פי העדויות בשטח, זה לא עוצר את הטילים הקטלניים. דרך מעוף שנייה היא כינון ישיר לעבר המטרה.

לטיל טווח יעיל שנע בין 2.5 ל-4 ק"מ והראש הקרבי שלו כולל שתי שכבות של מטען חלול. נכון לשנת 2020 הג'אוולין השמיד כ-5,000 מטרות, רובן בשירות הצבא האמריקאי.

הטיל הייחודי שהגיע מהממלכה

בלי ספק ה"כוכב" השני הוא טיל הנ"ט שהגיע מבריטניה ועושה לא מעט צרות לכוחות היבשה הרוסים. טילי "NLAW" המיוצרים על ידי חברת סאאב השוודית ביחד עם הבריטים, נחתו באוקראינה כבר ב-17 בינואר, אז הגיעו על סיפונם של מטוסי C-17 של חיל האוויר המלכותי.

באותו החודש הם שלחו 2,000 טילים מהסוג הזה ואיתם 30 צנחנים שאימנו את הלוחמים של צבא אוקראינה בהפעלת הטיל. כבר אז הבריטים רמזו שמספר הטילים יעלה משמעותית.

מדובר במערכת טילי נ"ט חדישה וקלת משקל, 12.5 ק"ג בלבד אל מול כמעט 30 במקרה של טיל הג'אוולין. ראש הנפץ של הטיל חודר את השריון של כל טנק מודרני הקיים כיום, כפי שטוענים בחברה, כאשר המערכת יעילה בטווחים שבין 20 ל-800 מטרים.

מהעדויות בשטח עולה שהאוקראינים משלבים בין היכולות של טיל הנ"ט הזה למה שקיבלו מארה"ב, עיקרון המכונה "מעגלים חופפים".

כוח עם הטיל באימון (צילום: AFP/GettyImages)
טיל נ"ט מסוג "NLAW" | צילום: AFP/GettyImages

בבריטניה מציינים כי לצד היכולות הגבוהות של הטיל, אחד היתרונות המרכזיים שלו הוא שמספיקה שעת אימון אחד כדי שחייל ידע לתפעל אותו. כמו כן הוא נחשב יעיל מאוד לשטחים בנויים והפעלה מסמטאות.

גם הטיל הזה פועל בשיטת "שגר ושכח". המפעיל צריך לכוון על המטרה במשך כמה שניות לפני השיגור, ומהרגע הזה הטיל עושה את הכל באופן עצמאי.בעזרת חיישנים הטיל מסוגל לאתר את המטרה במהירות וכך היורה לא נחשף, בניגוד לטילים אחרים. העובדה שניתן לשגר אותו מחללים סגורים באופן בטוח נותנת גם היא יתרון אדיר ללוחם אל מול הטנק.

הטילים המקומיים שלא תועדו

לאוקראינה גם טילי נ"ט מייצור מקומי, אחד מהם הוא ה"סקיף": טיל נ"ט בעל טווח יעיל של 5 ק"מ ביום ו-3 ק"מ בלילה. לטיל ראש נפץ טאנדם, המסוגל לחדור גם את הטנק המתקדם ביותר של הרוסים, מסוג T-90.

גם הטיל הזה הוא מסוג "שגר ושכח" ויש לו מספר תת-דגמים המאפשרים גם תקיפה של בונקרים, כוחות חי"ר ועוד.

הטיל השני, "קורסאר", בעל מאפיינים דומים ונכנס לשירות בצבא האוקראיני במהלך שנת 2017. טיל זה מסוגל לחדור 550 מ"מ פלדה. לא ידוע עד כמה הוא נפוץ ברחבי הצבא האוקראיני.

אף שמדובר בשני טילי נ"ט מייצור מקומי, שככל הנראה גם יעילים וקיימות מאות יחידות מהם במחסני הצבא המקומי, כמעט שלא קיים תיעוד שלהם בסכסוך הנוכחי, מה שלא אומר כמובן שלא משתמשים בהם.

הטיל הגרמני והקשר הישראלי

גרמניה הפתיעה השבוע, כאשר שברה את הקו הקשה בו נקטה והודיעה כי תשלח טילי נ"ט לאוקראינה. מדובר באמל"ח ותיק מסוג "Panzerfaust 3", הדומה באופן עקרוני למטולי RPG.

לאמל"ח הזה טווח יעיל שנע בין 300 ל-400 מטרים ולו יכולת חדירה של שריון בעובי 700 מילימטרים או בטון בעובי 1,600 מילימטרים.

מדובר בטיל נ"ט מתוצרת חברת "Dynamit Nobel Defence", שהיא חברה בבעלות רפאל. נכון למועד פרסום הכתבה, למרות בקשות מאוקראינה וגם לחצים מארה"ב, ישראל עצמה סירבה למכור אמל"ח לאוקראינה. בקייב ביקשו לקבל טילי נ"ט מסוג ספייק, אך כאמור הבקשה נדחתה.

ויש גם טילים מתוצרת רוסית

עיקר האמל"ח של הצבא האוקראיני מבוסס על תעשיית הנשק הרוסית, כך שלא מעט חיילים רוסים נהרגו ונפצעו מכלי נשק שיוצרו במדינה שלהם. הדבר נכון גם לתחום טילי הנ"ט.

לצבא אוקראינה מאות טילי נ"ט מסוג "קורנט" מדור ב' בעלי הנחיית קרן לייזר. הטיל הזה מוכר לישראלים היטב מארגוני הטרור הפועלים באזור. הטווח היעיל שלו כ-5.5 ק"מ, הוא מסוגל לחדור שריון כבד ואף מאפשר פגיעה בכלי טיס שטסים נמוך, למשל מסוקים.

הטיל (צילום: mil.ru, wikimedia)
שיגור טיל קורנט | צילום: mil.ru, wikimedia

טיל רוסי נוסף הנמצא בשירות הצבא האוקראיני הוא ה"מטיס". גם במקרה הזה מדובר בטיל נ"ט מדור ב' בעל טווח יעל של 1 ק"מ ויכולת הפעלה מחללים סגורים. הדבר מאפשר ללוחם להסתתר בחלונות הבתים ומשם לירות על טנקים, רק"ם ומשאיות, שספק כי יבחינו באיום עד שיהיה מאוחר מדי.

לכל אלה ניתן להוסיף גם מטולים כמו RPG-7 המוכרים וה-RPG-29 המתקדמים יותר. מדובר באמצעים נגד טנקים לטווחים קצרים, כאשר לאחרון יש טווח של כ-500 מטרים, יכולת חדירת שריון בעובי 750 מילימטרים וכפול מזה של בטון. מהסרטונים שיצאו מאוקראינה, נראה שהם משתמשים במטולים האלה נגד כלי הרק"ם והחיילים הרוסיים.