בשיתוף אתר המקצוענים
אמנם רובנו חושבים על איטום רק בהקשר של גשמים ורוחות, אך הוא רלוונטי גם לעונת הקיץ החמה. בהיעדר איטום תקין בקרבת חלונות ודלתות כניסה, גם בעונת הקיץ נשלם הרבה יותר על מיזוג.
מה שמפתיע, הוא שמרבית הפתרונות לטיפול בכשלי האיטום האלה זולים יחסית, פשוט צריך לדעת עליהם ולהתקין אותם. חלק מהדברים תוכלו לבצע בעצמכם, ולא חייבים להזמין אפילו בעל מקצוע עבורם.
החיסכון בחשבון החשמל, והאווירה הנעימה יותר בחלל הבית, בהחלט מצדיקים את ההשקעה הזניחה בתיקון כשלי איטום.
גם אם השקעתם בחלונות איכותיים עם פרופילים מבודדים ועם זכוכית כפולה, הרי שעדיין יכולות להיות נקודות כשל הקשורות לאיכות איטום המבנה. כך גם לגבי דלתות.
הבעיה: בהיעדר איטום אוויר קר יחדור הביתה בחורף ויגרום לנו להוציא הרבה יותר כסף על חימום, ורוח חמימה ולחה תחדור אלינו בעונת הקיץ, ותהפוך את המיזוג להרבה פחות יעיל אנרגטית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אז על מה להקפיד בשלב ההתקנה והתחזוקה השנתית של המבנה?

"ראשית, בשלב התכנון וההתקנה, יש לבחון מראש את צורת האיטום הטובה ביותר ולוודא שהיא מיושמת כראוי", ממליצה טל מילס, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה.
"נקודות הכשל בבידוד חלונות הם החיבורים בין החלון ובין המשקוף, בין המשקוף ובין הקיר ובין סף החלון לבין החלון".
"לצורך איטום דלתות, יש לשים לב לנקודות הבאות: המרווח בין הדלת למשקוף, המרווח בין המשקוף לקיר והמרווח בין תחתית הדלת לרצפה", מוסיפים במרכז המידע של אתר "המקצוענים".
"במשך הזמן, בשל בלאי של חומרי האיטום או תזוזות של המבנה, מתגלים כשלי איטום חדשים. לכן, יש לבדוק לפני עונת החורף את מצב האיטום, ולחדש אותו במידת הצורך על-ידי מילוי מחדש של חומרי איטום וסגירת סדקים בקירות ובמרווחים שנוצרים בין הפתחים לקירות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך משפרים את איטום הפתחים בבית?

איטום המרווח שבין החלון למשקוף: לשם כך, משתמשים בפסי אטימה דביקים הנדבקים מעצמם אל המשקוף בנקודת ההשקה שלו עם החלון.
מילס: "סגירת החלון על המשקוף תגרום לאיטום מושלם ביניהם. קיימים שני סוגים של פסי אטימה: פסי אטימה ספוגיים ופסי אטימה העשויים מגומי".
לדבריה, "פסי האטימה הספוגיים, מיועדים לשימוש בחלונות הזזה הנגררים לתוך כיס גרירה. הם מתאימים את עצמם למרווח שבין החלון למשקוף, תורמים לאיטום החלון ומפחיתים במידה ניכרת את אובדן החום והקור בהיקף החלון".
פסי האטימה מגומי, מיועדים לשימוש בחלונות הנפתחים על ציר. פסים אלו, נדבקים אל המשקוף, ובעת סגירת החלון ממלאים את המרווח שבינו ובין המשקוף ומונעים אפשרות של חדירת מים.
"הסיבה לכך שפס אטימה מגומי לא מתאים לחלונות או לדלתות הזזה, היא שהגומי יוצר חיכוך גבוה עם החלון ומקשה על סגירתו ופתיחתו, מה שגורם לשחיקה מהירה שלו", מפרטת מילס.
"לכן, לסוג זה של חלונות יתאימו רק מברשות ניילון או ספוג".
איטום בין הדלת למשקוף: בדומה לאיטום בין החלון למשקוף גם באיטום הדלת יש להשתמש בפסי אטימה מגומי.
"היתרון שלהם הוא שהם מחזיקים מעמד זמן רב, עמידים בפני הפרשי טמפרטורה גבוהים, גמישים ובעלי כושר איטום מצוין", מסבירה מילס. "הם נדבקים בקלות למשקוף, ויש להצמיד אותם לנקודת ההשקעה של המשקוף עם הדלת, כשהיא סגורה".
איטום המרווח בין המשקוף לקיר: אם ישנו מרווח בין פרופיל החלון לקיר או בין משקוף הדלת לקיר, יש לאטום אותו בעזרת פוליאוריטן מוקצף.
מילס: "היתרון הגדול של חומר זה, הוא העובדה שהוא מתקשה מאוד לאחר שמרססים אותו. יש לו יכולת אחיזה טובה לחומרים כמו בטון, מתכת, עץ ואלומיניום.
"אמנם ניתן לאטום גם באמצעות מסטיק גמיש, אך הוא יסייע רק אם המרווח הוא צר במיוחד (של כמה מ"מ). ככל שהסדק שנפער גדול יותר, הרי שפוליאוריטון יהיה חומר יעיל יותר, בשל תכונותיו".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
איטום בין סף החלון לחלון: יש להבליט את סף החלון כלפי חוץ, ולמלא את הרווח בינו ובין החלון במסטיק גמיש, אקרילי או סיליקוני העמיד בקרינת השמש.
איטום בין תחתית הדלת לרצפה: ישנם ספי דלת העשויים מחומרים שונים: גומי, מברשת או אלומיניום. שימו לב שסף דלת העשוי מלבד, יתבלה מהר יותר, ולכן השימוש בלבד אינו מומלץ למטרה זו.
מילס: "החומר הטוב ביותר הוא גומי, שכן הוא אוטם בצורה הטובה ביותר ומונע חדירת רוחות ומים. החיסרון שלו הוא שהוא מתבלה מהר יחסית, בשל החיכוך במגע עם הרצפה תוך כדי פתיחה וסגירה של הדלת".
סף דלת הבנוי כמברשת, יעניק איטום מספק גם נגד רוח וגם נגד מים, והוא נחשב לעמיד יותר לאורך זמן.
שימו לב שיש אפשרות לבחור בסיבים באורך שונה, בהתאם למרווח שיש בין תחתית הדלת לבין הרצפה.
ומה לגבי סף אלומיניום עם מברשת?
מילס: "סוג זה יתאים לדלת שממוקמת מעל משטח הרגיש לשריטות (פרקט, קרמיקה, שטיח מקיר לקיר). הוא מתאים גם למצבים בהם הרצפה עקומה (כלומר שהאריחים אינם באותו הגובה באזור שלכיוונו הדלת נפתחת.
"הוא מונע שריטות, שכן בזמן פתיחה וסגירה של הדלת, המברשת מתקפלת (בעזרת קפיץ אוטומטי), וכך אינה שורטת את המשטח".
פורסם לראשונה: 11:25, 02.03.22